Ο Πρόεδρος του μεγαλύτερου ελληνικού ομίλου Α.Π.Ε. ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή κ. Γιώργος Περιστέρης αναφέρθηκε αναλυτικά στη σημασία της θαλάσσιας αιολικής ενέργειας για την ενεργειακή και αναπτυξιακή πολιτική της Ελλάδας και τόνισε ότι το ζητούμενο για το εγχώριο ρυθμιστικό πλαίσιο είναι ο χρόνος υλοποίησης, καθώς και η άντληση εμπειρίας από άλλες μεσογειακές χώρες. Πρότεινε η αρχή να γίνει με προκαθορισμένη τιμή αποζημίωσης και όχι με διαγωνισμούς, με βάση ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Μέσω της διαδικασίας αυτής θα υπάρξει η εμπειρία ώστε έπειτα να γίνουν διαγωνισμοί για θαλάσσιες περιοχές. Η δουλειά από την Πολιτεία που πρέπει να γίνει, όπως έγινε στους υδρογονάνθρακες, δεν πρέπει να οδηγήσει σε καθυστέρηση και για αυτό θα πρέπει να συνυπάρχει με ένα μεικτό σύστημα ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Την πρόταση ανέλυσε ειδικότερα η κα. Στέλλα Ζαχαρία, η οποία αναφέρθηκε στα αναγκαία βήματα μελέτης, μετρήσεων, χωροθέτησης με αξιοποίηση του εργαλείου των Περιοχών Ολοκληρωμένων Παραγωγικών Δραστηριοτήτων μέσω ΠΔ και καθορισμού τιμής, κατ’ αρχάς διοικητικής, προκειμένου να αναπτυχθούν γρήγορα τα πρώτα θαλάσσια αιολικά πάρκα.
Ο κ. Περιστέρης ανακοίνωσε ότι η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή προχωρά σε συνεργασία με την κοινοπραξία Ocean Winds, στην οποία μετέχουν η EDP Renewables και η Engie, προκειμένου να υλοποιήσει θαλάσσια αιολικά πάρκα και στη χώρα μας με έμφαση στα πλωτά δεδομένου του μεγάλου βάθους των ελληνικών θαλασσών.
Ο Δ/νων Σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες κ. Κωνσταντίνος Μαύρος ανέδειξε την ανάγκη να αναπτυχθεί το θαλάσσιο αιολικό δυναμικό του Αιγαίου. Στο πρώτο σημείο της παρέμβασής του πρότεινε να διαμορφωθεί ένα σαφές πλαίσιο για την πρόσβαση στο θαλάσσιο χώρο με συμμετοχή όλων των φορέων που εμπλέκονται (δημόσιες υπηρεσίες κλπ) και να υπάρξει ένα ειδικό πλαίσιο σε συγκεκριμένες περιοχές. Το δεύτερο σημείο αφορούσε την ανάγκη διασφάλισης ότι στις επιλεγμένες περιοχές ο ΑΔΜΗΕ διαθέτει ή θα διαθέσει τον αναγκαίο ηλεκτρικό χώρο. Τέλος όσον αφορά την αδειοδότηση και τη διάθεση της κάθε περιοχής στους δυνητικούς επενδυτές, αυτή θα πρέπει να γίνεται με απολύτως αντικειμενικό τρόπο.
Ο Δ/νων Σύμβουλος της Rokas Renewables του ομίλου Iberdrola κ. Θανάσης Τσαντίλας τόνισε την ανάγκη το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο να προσφέρει ασφάλεια δικαίου και ταυτόχρονα να κινηθούμε γρήγορα. Ως πρώτο βήμα δήλωσε ότι θα μπορούσε να οριστούν συγκεκριμένες ευρύτερες θαλάσσιες περιοχές στις οποίες η πολιτεία να έχει καθορίσει απαγορευτικές ζώνες, ώστε στη συνέχεια οι επενδυτές με δικό τους ρίσκο να κάνουν την περαιτέρω ανάπτυξη. Το επόμενο σημαντικό θέμα που έθιξε ήταν αυτό των διασυνδέσεων και τόνισε ότι θα πρέπει να καθορισθεί από τώρα ποια είναι τα σημεία όπου μπορούν να διοχετευθεί συγκεκριμένη ισχύς και βέβαια οι διασυνδέσεις των ΘΑΠ να συνδυαστούν με τις διασυνδέσεις των νησιών. Τέλος, όσον αφορά τον τρόπο καθορισμού της αποζημίωσης και της χρηματοδότησης των επενδύσεων θα πρέπει ο σχεδιασμός να λαμβάνει υπόψη την ανταγωνιστικότητα της αιολικής ενέργειας και τη σταθερότητα του ΕΛΑΠΕ.
Ο Διευθυντής της Equinor κ. Arne Eik παρουσίασε την εμπειρία του διεθνούς αυτού ομίλου και τις προσδοκίες του για τη ραγδαία πτώση του κόστους. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο πλωτό αιολικό πάρκο Tampen Hywind για το οποίο λήφθηκε πρόσφατα τελική επενδυτική απόφαση. Ο κ. Eik θεώρησε ως πολύ σημαντικά τον καθορισμό σαφών, δεσμευτικών και φιλόδοξων στόχων για το 2030 και μετά, την εφαρμογή διαφανούς και ανταγωνιστικής διαδικασίας, τον καθορισμό συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος διαγωνισμών και την έγκαιρη διασφάλιση επαρκούς ηλεκτρικού χώρου.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BlueFloat κ. Carlos Martin αναφέρθηκε στις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν προκειμένου ένα πλωτό θαλάσσιο αιολικό πάρκο να είναι χρηματοδοτήσιμο. Τόνισε την ανάγκη να καθορισθεί ασφαλές θεσμικό πλαίσιο με σαφείς και ανακοινωμένους ποσοτικούς στόχους και να υπάρξει συνεργασία διεθνών και ελληνικών επιχειρήσεων και εμπλοκή ευρωπαϊκών φορέων και θεσμών (Next Generation, Innovation Fund, EIB, WindEurope κλπ.).
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του τομέα ΑΠΕ του ομίλου Κοπελούζου κ. Γιάννης Καρύδας αναφέρθηκε στις αντιφάσεις και δυσλειτουργίες του υφιστάμενου πλαισίου που έχει φέρει ανυπέρβλητα εμπόδια στα έργα ΘΑΠ που διαθέτουν ήδη άδεια παραγωγής. Στο νέο ρυθμιστικό πλαίσιο πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στα ΘΑΠ ώστε να κερδηθεί ο χρόνος που χάθηκε. Τα έργα που διαθέτουν ήδη άδεια παραγωγής πρέπει να τύχουν ιδιαίτερου χειρισμού και να ολοκληρώσουν την αδειοδότησή τους χωρίς να απαιτείται στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση. Η τιμολογιακή πολιτική θα πρέπει να επιτρέπει τη βιωσιμότητα των επενδύσεων και βεβαίως να λαμβάνει υπόψη τη βιωσιμότητα του ΕΛΑΠΕ.