Το τέταρτο τρίμηνο του 2020, σχεδόν ένα στα έξι επιβατικά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν ένα ηλεκτρικά φορτισμένο όχημα (16,5%). Τα πακέτα υποστήριξης που εισήγαγαν οι κυβερνήσεις για να αυξήσουν τη ζήτηση, μετά τον άνευ προηγουμένου αντίκτυπο του COVID-19 στις πωλήσεις αυτοκινήτων, τόνωσαν τις πωλήσεις των οχήματων εναλλακτικής ισχύος, ιδίως, αυξάνοντας τη ζήτηση για αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών και μηδενικών εκπομπών.
Συνολικά το 2020, τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα αποτελούσαν το 11,9% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ, από 5,7% το 2019. Τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα οχήματα σημείωσαν παρόμοια αύξηση της ζήτησης πέρσι, αντιπροσωπεύοντας το 10,5% όλων των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε σύγκριση με ένα μερίδιο αγοράς 3,0% το προηγούμενο έτος. Αν και η συνολική πτώση των 3 εκατομμυρίων μονάδων στις ταξινομήσεις αυτοκινήτων, λόγω της πανδημίας, τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα κυριαρχούσαν ακόμη στις πωλήσεις αυτοκινήτων της ΕΕ όσον αφορά το μερίδιο αγοράς (75,5%) το 2020, ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Τύποι καυσίμων νέων αυτοκινήτων το 2020: Ηλεκτρικό 10,5%, υβριδικό 11,9%, βενζίνη 47,5%, μερίδιο αγοράς για το πλήρες έτος 2020.
Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ
Από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2020 , οι πωλήσεις ντίζελ και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων σημείωσαν σημαντικές απώλειες, σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ. Ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ μειώθηκε κατά 23,0% σε 730.837 μονάδες, ενώ η πλειονότητα των αγορών της ΕΕ σημείωσε πτώση. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο ντίζελ στην αγορά αυτοκινήτων συρρικνώθηκε από 30,5% το τέταρτο τρίμηνο του 2019 σε 25,4% κατά την ίδια περίοδο το 2020 – μειώνοντας το μερίδιο αγοράς ντίζελ όλο το έτος σε 28%.
Η ζήτηση για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα υπέστη ακόμη μεγαλύτερη πτώση (-33,7%), από πάνω από 1,7 εκατομμύρια μονάδες το 2019 σε 1,2 εκατομμύρια το τέταρτο τρίμηνο του 2020. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς σε επίπεδο ΕΕ να διαμορφωθεί στο 40,6%, μειωμένο από 56,6% το τελευταίο τρίμηνο του 2019. Εκτός από την Ιρλανδία, όλες οι αγορές της ΕΕ σημείωσαν πτώση στις ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια αυτού του τριμήνου, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγάλων. Συνολικά, το 2020, ωστόσο, η βενζίνη αντιπροσώπευε σχεδόν το ήμισυ (47,5%) των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ.
Εναλλακτικά κινητήρια οχήματα (APV)
Κατά το τέταρτο τρίμηνο, οι εγγραφές των ηλεκτρικά φορτισμένων οχημάτων (ECV) στην ΕΕ αυξήθηκαν από 130,992 μονάδες το 2019 σε σχεδόν μισό εκατομμύριο (+ 262,8%), ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτή η ισχυρή αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV) και υβριδίων plug-in (PHEV) – με τις εγγραφές να αυξάνονται κατά 216,9% και 331,0% αντίστοιχα – οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε κυβερνητικά ερεθίσματα για οχήματα χαμηλών εκπομπών και μηδενικών εκπομπών. Πράγματι, μερικά από τα μεγαλύτερα κέρδη παρατηρήθηκαν σε χώρες με τα πιο γενναιόδωρα κίνητρα. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, οι εγγραφές BEV αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 500% το τελευταίο τρίμηνο του 2020.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) σημείωσαν εξίσου εντυπωσιακή αύξηση κατά το τέταρτο τρίμηνο, με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται (+ 104,7%) από 212.612 μονάδες το 2019 σε 435.260 πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας το 15,1% της αγοράς αυτοκινήτων στην ΕΕ. Για πρώτη φορά, περισσότερες από ένα εκατομμύριο μονάδες επιβατικών αυτοκινήτων υβριδικών (1.182.792) και ηλεκτρικά φορτισμένων (1.045.831) πωλήθηκαν στην ΕΕ από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2020.
Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα – αιθανόλη (E85), υγρό πετρέλαιο (LPG) και φυσικό αέριο (NGV) – αυξήθηκαν κατά 19,6% σε 69.877 μονάδες στην ΕΕ κατά το τέταρτο τρίμηνο. Αυτό ήταν κυρίως αποτέλεσμα μιας αξιοσημείωτης αύξησης των πωλήσεων αυτοκινήτων με καύσιμο υγραέριο (+ 69,5%), ενώ οι εγγραφές οχημάτων με φυσικό αέριο μειώθηκαν κατά την ίδια περίοδο (-35,3%).
Όλα τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV) συνδύασαν το 34,0% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ το τέταρτο τρίμηνο, με σχεδόν ένα εκατομμύριο μονάδες να καταγράφονται συνολικά (αύξηση 143,9% σε σύγκριση με το 2019). Με εξαίρεση την Κύπρο, οι εγγραφές APV αυξήθηκαν σε ολόκληρη την ΕΕ από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2020. Κοιτάζοντας τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων, σημειώθηκαν σημαντικά κέρδη από τη Γερμανία (+ 236,6%), τη Γαλλία (+ 156,7%) και την Ιταλία (+ 108,9% ). Όλα ενισχύονται από την εξαιρετική αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών μπαταριών και υβριδικών αυτοκινήτων plug-in στο τέλος του έτους.