Σε ναυάγιο οδηγούνται τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά καθώς αναμένεται να αποβεί άκαρπος ο διαγωνισμός της 11ης Δεκεμβρίου.
Η σχετική απόφαση θα οριστικοποιηθεί σήμερα από τη γενική συνέλευση των πιστωτών με τον εκπρόσωπο του υπουργείου Οικονομικών να μη κάνει αποδεκτό το τίμημα της εταιρείας Pyletech Shipyards του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου που να σημειωθεί ανήλθε στα 15,1 εκατ. ευρώ.
[UPDATE, 29/12/2020, 17:00: όντως, επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ του economix, ο διαγωνισμός κυρήχθηκε άγονος)
Σύμφωνα με πληροφορίες ο Ειδικός Διαχειριστής έχει καταληκτική ημερομηνία για την αξιοποίηση των Ναυπηγείων η οποία είναι η Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021.
Οι αρνητικές εξελίξεις της διαγωνιστικής διαδικασίας χαρακτηρίζεται ως η πρώτη κυβερνητική αστοχία αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων καθώς φέρνει στο προσκήνιο το χαμηλό ενδιαφέρον των επενδυτών να καταβάλλουν τίμημα που να ανταποκρίνεται στις αξιώσεις του πωλητή που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι το Ελληνικό Δημόσιο. Το ναυάγιο του διαγωνισμού εκτός απροόπτου θεωρείται δεδομένο και δημιουργεί προβλήματα στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Αξιόπιστες πηγές χαρακτηρίζουν έκπληξη το ενδεχόμενο το υπουργείο Οικονομικών να αποδεχθεί το τίμημα του κ. Πριόβολου ενώ το πιο ακραίο σενάριο είναι η επανάληψη του διαγωνισμού σε διάστημα δύο μηνών και ο ένας και μοναδικός επενδυτής να προσέλθει εκ νέου δίνοντας υψηλότερο τίμημα.
Πότε θα γίνει ο επόμενος διαγωνισμός:
«Προς γκρεμός και πίσω ρέμα» εξελίσσεται ο διαγωνισμός, με πιο πιθανό σενάριο να μείνει αμανάτι το ναυπηγείο στα χέρια του Δημοσίου αφού θεωρείται δύσκολο να βρεθεί επενδυτής στο νέο διαγωνισμό που θα προσφέρει υψηλότερο τίμημα.
Ο Σύλλογος Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδας σε ανακοίνωση του μεταξύ άλλων αναφέρει ότι το τίμημα δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική αξία του ναυπηγείου.
Ωστόσο εστιάζει στη διαγωνιστική διαδικασία που εντοπίζει ελλείψεις.
Ανάμεσα σε αυτές είναι το ελάχιστο οικονομικό τίμημα εκκίνησης με βάση την πραγματική αξία και υπεραξία του Ναυπηγείου (δεδομένου ότι το Ναυπηγείο δίνεται χωρίς υποχρεώσεις),
Την υποβολή επιχειρησιακού προγράμματος (Business Plan) με ρήτρες μη υλοποίησης ή καθυστέρησης, ο επενδυτής να είναι σε θέση να επιδείξει αποδεδειγμένη τεχνογνωσία για την υλοποίηση του επιχειρησιακού προγράμματος, ment Plan) με ρήτρες μη υλοποίησης ή καθυστέρησης. Υποβολή επενδυτικού προγράμματος (Investment Plan) με ρήτρες μη υλοποίησης και τη δέσμευση διατήρησης των ελάχιστων απαραίτητων θέσεων εργασίας για την υλοποίηση του επιχειρησιακού και του επενδυτικού προγράμματος.
Υπερφίαλες και ανυπόστατες είναι οι εκτιμήσεις της αξίας της ΕΝΑΕ:
Την ίδια στιγμή η Pyletech Shipyar του Θεόφιλου Πριόβολου υπερασπίζεται το προσφερόμενο τίμημα των 15,1 εκατ. ευρώ, επισημαίνοντας ότι η πραγματική βάση αναφοράς περί της αξίας των ναυπηγείων και όχι εξωπραγματικές εκτιμήσεις και φαντασιοπληξίες, δίνει μία λίστα με τις αγοραπωλησίες ναυπηγείων και τις τιμές που πραγματοποιήθηκαν. Τα ναυπηγεία που πωλήθηκαν τα τελευταία χρόνια βρίσκονται όλα στην Ευρώπη (Γερμανία, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Ουκρανία, Ρουμανία). Πολλά δε πουλήθηκαν σε λειτουργία και με ενεργές συμφωνίες και όχι σε κατάσταση cold iron, όπως η ΕΝΑΕ. Οι τιμές τους κυμάνθηκαν ήταν από 3,5 μέχρι 21,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την Pyletech Shipyar, μοναδική εξαίρεση ήταν η Chantiers de l’Atlantique, ένα από τα πιο σύγχρονα ναυπηγεία της Ευρώπης, με πωλήσεις 1,9 δισ. ευρώ το 2019 και 3.300 εργαζομένους, όπου η πρόταση εξαγοράς του 51% ήταν 59,7 εκατ. ευρώ. Η τιμή αυτή αποδεικνύει πόσο υπερφίαλες και ανυπόστατες είναι οι εκτιμήσεις της αξίας, τόσο του Σκαραμαγκά όσο και άλλων ελληνικών ναυπηγείων, που διαρρέουν διάφοροι γνωστοί-άγνωστοι.