Πηγή Εικόνας: Elefsis Shipbuilding & Industrial Enterprises SA

Την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου κληρώνει για τα Ναυπηγεία  Σκαραμαγκά καθώς είναι η ημερομηνία υποβολής των οικονομικών προσφορών από τους υποψήφιους διεκδικητές.

Το τίμημα θα καθορίσει και την επόμενη ημέρα για τα ναυπηγεία, καθώς δεν ζητείται επιχειρησιακό σχέδιο ως στοιχείο για την επιλογή του υποψηφίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τις 11 το πρωί πρέπει να έχουν κατατεθεί οι δεσμευτικές  οικονομικές προσφορές, ενώ δεν υπάρχει η  δυνατότητα δεύτερου γύρου βελτίωσης της προσφοράς, διότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης και ακολουθείται συγκεκριμένη νομολογία.

Ο τελικός πλειοδότης και ανάδοχος θα ανακηρυχθεί από το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών, καθώς έχει ορισθεί ως αρμόδιο να αποφασίσει τον τελικό ανάδοχο, αφού δεν υπάρχει καμία εκκρεμότητα με τα όσα προβλέπονται στην προκήρυξη του διαγωνισμού.

Το καταβληθέν τίμημα είναι το μοναδικό κριτήριο και το άνοιγμα των προσφορών θα γίνει από το αρμόδιο Δικαστήριο. Αναφορικά με το χρόνο έκδοσης της απόφασης και στην ανακήρυξη του πλειοδότη αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο σε δύο μήνες.

Πάντως, ο υποψήφιος αγοραστής και μελλοντικός αγοραστής πρέπει να έχει γερές τσέπες και «γεμάτο»  πορτοφόλι ή πολύ δυνατές χρηματοδοτικές λύσεις, καθώς για να βάλει το …κλειδί στην πόρτα θα πρέπει να ξοδέψει έως και 25 εκατ. ευρώ, τους πρώτους μήνες, αλλά με το καλημέρα – εκτός του τιμήματος που θα δώσει.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νέος ιδιοκτήτης των assets των πρώην ναυπηγείων Σκαραμαγκά αναλαμβάνει τρέχουσες οικονομικές  υποχρεώσεις  που θα πρέπει  να τακτοποιηθούν άμεσα.

Μεταξύ αυτών είναι η δέσμευση της εγγυητικής (ισόποσης με το τίμημα) για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί μέχρι την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την υπογραφή της σχετικής σύμβασης (εφόσον κατακυρωθεί η σύμβαση στον υποψήφιο). Με δεδομένη τη γνωστή ταχύτητα της ελληνικής γραφειοκρατίας αυτό σημαίνει 5-6 μήνες.

Ακολουθούν όμως και άλλες υποχρεώσεις, όπως:

– Να καταβάλει πρόστιμα που μπορεί να ανέλθουν και στα 10.000.000 ευρώ εντός μηνός για την τακτοποίηση των –μέχρι σήμερα αυθαιρέτων– κτισμάτων που βρίσκονται μέσα στην έκταση. Μένει να διευκρινιστεί τί αλλαγές επέρχονται με το νέο Πολεοδομικό Νομοσχέδιο που μόλις ψηφίσθηκε.

Σημειώνεται ότι τα ναυπηγεία, όχι μόνο στον Σκαραμαγκά αλλά σχεδόν σε όλη τη χώρα, λειτουργούσαν –επί δεκαετίες– χωρίς να διαθέτουν τις απαραίτητες οικοδομικές άδειες.

– Να καταβάλει μέχρι και 1.000.000 ευρώ για την έκδοση άδειας πυρασφάλειας, γιατί χωρίς αυτήν δεν μπορεί να λειτουργήσει – ούτε νόμιμα ούτε πρακτικά – το ναυπηγείο.

– Να προσλάβει έναν ικανό αριθμό εργαζομένων (π.χ. 300-400 εργαζόμενους) –σημαντικό μέρος των οποίων θα προέρχεται από τους σημερινούς– για τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.

Αυτό σημαίνει δαπάνη μισθοδοσίας 800.000 ευρώ κάθε μήνα, για όσους μήνες χρειαστούν μέχρι να κλειστούν νέες δουλειές.

– Να κλειστούν νέες συμφωνίες με πελάτες, καθώς δεν υπάρχουν ενεργές συμβάσεις.

– Να πληρώσει 10.000.000 ευρώ  για να γίνουν οι απολύτως απαραίτητες επισκευές και συντηρήσεις μηχανημάτων και εξοπλισμού, που έχουν μείνει ασυντήρητα επί χρόνια, εξαιτίας της έλλειψης χρημάτων.

Όλα τα παραπάνω σημαίνουν, ότι πέρα από το τίμημα θα υπάρξουν άμεσες κεφαλαιακές ανάγκες ύψους 15-25 εκατομμυρίων ευρώ, μέχρι τα νέα ναυπηγεία να “πάρουν μπροστά”.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αριθμός των προσφορών που αναμένεται  να κατατεθεί θα είναι 4-5. Μεταξύ αυτών και η ONEX που με αμερικανική και κυβερνητική στήριξη έχει πάρει ήδη και αναπτύσσει τα Ναυπηγεία Σύρου και αναλαμβάνει οσονούπω και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Πάντως, το φαβορί για την απόκτηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά φέρεται ο όμιλος North Star, του εφοπλιστή Πριόβολου μέσω της Pyletech Shipyards (μέλους της Pyletech Technologies) διότι το ενδιαφέρον του για τα ναυπηγεία δεν εκδηλώθηκε  με τη προκήρυξη του διαγωνισμού. Τα δύο τελευταία χρόνια αναζητούσε μια ενδεδειγμένη διαδικασία για να τα αναλάβει. Αναμένεται να δώσει μία δεσμευτική προσφορά αντάξια της προσδοκίας που είχε ο ίδιος ο όμιλος για να τα αποκτησει.