Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σε διαβούλευση τέθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, έως και την Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020, το σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για το «γενικό πλαίσιο κοινών κανόνων και κατευθύνσεων οργάνωσης και λειτουργίας των Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (ΟΥΜΕΔ)».

Η υπουργική απόφαση «εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 59 παρ. 4 του ν.3982/2011 και αφορά στις αρμοδιότητες και υποχρεώσεις του φορέα ανάπτυξης ή διαχείρισης του υποδοχέα, τους όρους και προϋποθέσεις εγκατάστασης και λειτουργίας των επιχειρήσεων εντός του υποδοχέα, τις παρεχόμενες υπηρεσίες και οικονομικές υποχρεώσεις ιδιοκτητών ακινήτων και επιχειρήσεων, τα δικαιώματα και υποχρεώσεις ιδιοκτητών ακινήτων και επιχειρήσεων, τις ρυθμίσεις οργάνωσης και διαχείρισης κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, πραγμάτων και εγκαταστάσεων, τα θέματα διαχείρισης και ελέγχων, καθώς και θέματα που διασφαλίζουν την διοικητική αποτελεσματικότητα του φορέα ανάπτυξης ή διαχείρισης, με τελικό στόχο την εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας του ΟΥΜΕΔ».

Δηλαδή, με την υπουργική απόφαση ορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την εγκατάσταση των επιχειρήσεων σε οργανωμένους χώρους (Βιομηχανικές Περιοχές, Επιχειρηματικά Πάρκα κ.ο.κ), ο τρόπος λειτουργίας του Οργανωμένου Υποδοχέα Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (ΟΥΜΕΔ) καθώς και οι αρμοδιότητες και οι υποχρεώσεις του φορέα διαχείρισης του ΟΥΜΕΔ.

Πιο αναλυτικά, κάθε επιχείρηση, προκειμένου να εγκατασταθεί, να λειτουργήσει, να επεκταθεί ή εκσυγχρονιστεί εντός ΟΥΜΕΔ, υποχρεούται να λάβει τη σχετική βεβαίωση συμβατότητας από το φορέα και να τηρεί τους όρους λειτουργίας, με σκοπό την εύρυθμη και βιώσιμη διαχείριση και λειτουργία του ΟΥΜΕΔ και των υποδομών του.

Επιπλέον, κάθε αλλαγή στην ιδιοκτησία, στη δραστηριότητα η στη λειτουργία της εγκατεστημένης επιχείρησης, όπως, ενδεικτικά, η μεταβίβαση της επιχείρησης, η προσθήκη, η μεταβολή ή επέκταση παραγωγικής λειτουργίας, η αύξηση ισχύος, η αλλαγή παραγωγικής διαδικασίας κ.λ.π., γνωστοποιείται στον φορέα από την εγκατεστημένη επιχείρηση.

Οι περιβαλλοντικοί όροι

Ιδιαίτερη σημασία στο σχέδιο της υπουργικής απόφασης δίνεται στα θέματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και ελέγχων. Οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις οφείλουν να προσκομίζουν στον φορέα τις Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), που έχουν εκδοθεί για την λειτουργία τους ή τις Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ), που πρέπει να τηρούν, εφόσον απαιτούνται από τις κείμενες διατάξεις.

Παράλληλα, αν στο Επιχειρηματικό Πάρκο λειτουργεί κεντρική Μονάδα Καθαρισμού Αποβλήτων (ΜΚΑ), στον Κανονισμό Λειτουργίας πρέπει να περιλαμβάνονται μεταξύ των άλλων και οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη διάθεση των πιο πάνω αποβλήτων στις εγκαταστάσεις της ΜΚΑ.

Επίσης, οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις έχουν το δικαίωμα και την υποχρέωση, αν τους ζητηθεί από τον Φορέα, να εγκαθιστούν μετρητή βιομηχανικών αποβλήτων ή λυμάτων με δικό τους κόστος και σε προσβάσιμο σημείο στο φρεάτιο σύνδεσης με το κεντρικό δίκτυο αποχέτευσης ακαθάρτων.

Ο μετρητής και οι προδιαγραφές αυτού και της σύνδεσης του καθορίζονται από το Φορέα, ενώ ο τελευταίος δικαιούται να ελέγχει την ορθή λειτουργία των μετρητών και οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση να τον διευκολύνουν στη διενέργεια του ελέγχου.

Οι αρμοδιότητες του φορέα

Σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες και τις υποχρεώσεις του φορέα, η υπό διαβούλευση υπουργική απόφαση ορίζει ότι αυτός υποχρεούται να έχει αναρτημένο σε συγκεντρωτικό πίνακα το ποσοστό έκτασης που καταλαμβάνει έκαστο γήπεδο επί του συνόλου της έκτασης των γηπέδων, για το τμήμα του ΟΥΜΕΔ που έχει πραγματοποιηθεί πολεοδόμηση, καθώς και, όπου είναι διαθέσιμα τα σχετικά στοιχεία, το εμβαδόν της κτισμένης επιφάνειας εκάστου γηπέδου. Κάθε τρεις μήνες ο σχετικός πίνακας επικαιροποιείται, εφόσον έχουν υπάρξει μεταβολές στα ανωτέρω ποσοστά εξαιτίας πολεοδόμησης επιπλέον τμημάτων του ΟΥΜΕΔ, συνενώσεων γηπέδων, κατάτμησης γηπέδων ή λοιπών αιτιών.

Τα κόστη

Για τις κοινόχρηστες δαπάνες που επιμερίζονται στη βάση του ποσοστού έκτασης που καταλαμβάνει έκαστο γήπεδο επί του συνόλου της έκτασης των γηπέδων, κατά το χρόνο έκδοσης κάθε λογαριασμού κοινοχρήστων αναρτάται συγκεντρωτικός πίνακας δαπανών για το σύνολο των γηπέδων, και περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο: i) το συνολικό ύψος έκαστης δαπάνης για το σύνολο του ΟΥΜΕΔ, ii) το χαρακτηρισμό έκαστου γηπέδου ως δομημένο, αδόμητο, κοινωφελές, iii) το ποσοστό επιβάρυνσης έκαστου γηπέδου λαμβάνοντας υπόψη τυχόν εκπτώσεις λόγω αδόμητου γηπέδου ή άλλης αιτίας, iv) το ποσό χρέωσης ανά δαπάνη ανά γήπεδο.

Για τις κοινόχρηστες δαπάνες που επιμερίζονται με άλλο κριτήριο, όπως ενδεικτικά δαπάνες σχετιζόμενες με Μονάδα Επεξεργασίας ή Καθαρισμού Αποβλήτων, πρέπει εκ μέρους του φορέα που έχει την ευθύνη λειτουργίας και διαχείρισης να περιγράφεται ρητά η ανάλυση δαπανών (κόστος ενέργειας, χημικών ή άλλων υλικών επεξεργασίας, συντήρησης, απασχόλησης, κλπ), καθώς και η αναλυτική μεθοδολογία επιμερισμού της δαπάνης (βάσει ενδεικτικά του φορτίου των αποβλήτων ή με χρήση σύγχρονων μεθόδων μετρήσεων).