Με το διαδίκτυο ή τη χρήση του internet ασχολούνται τα 8 από τα 10 νοικοκυριά φθάνοντας στο 80,4% έναντι 4 στα 10 νοικοκυριά που ήταν το 2010.
Σε μία δεκαετία η χρήση του διαδικτύου αυξήθηκε κατά 73,3% και άνοδο κατά 2,4% σημείωσε το πρώτο τρίμηνο του2020 σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Ανάμεσα στα ευρήματα της έρευνας είναι ότι οι χρήστες του διαδικτύου εκτός από την ενημέρωση αξιοποιείται τόσο για την αγορά υπηρεσιών – προϊόντων όσο και για την πληρωμή υποχρεώσεων προς τρίτους.
Το 46% των χρηστών σχεδόν ο ένας στους 2 πραγματοποιεί τραπεζικές συναλλαγές και το 72,3% δηλαδή οι επτά στους δέκα χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να συνομιλούν με τα αγαπημένα τους πρόσωπα μέσα από τις εφαρμογές viber, whats App , Skype κλπ.
Πιο αναλυτικά το 93,1% των καταναλωτών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές επέλεξε να κάνει ηλεκτρονικές αγορές από εγχώριες επιχειρήσεις, ποσοστό που καταγράφει αύξηση 7,4% σε σύγκριση με το 2019 (86,7%).
Αναφορικά με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που αγόρασαν ή παράγγειλαν, από το διαδίκτυο, κατά το Α΄ τρίμηνο του 2020, για προσωπική χρήση :
Το 65,0% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών που εκαναν ηλεκτρονικές αγορές πήρε είδη ένδυσης (συμπεριλαμβανομένων αθλητικών ενδυμάτων), είδη υπόδησης και αξεσουάρ (τσάντες, κοσμήματα κ.ά.) και, το 30,4% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών αγόρασαν ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ταμπλέτες , κινητά τηλέφωνα ή αξεσουάρ αυτών (εκτυπωτές, καλώδια, θήκες, ακουστικά, κ.ά.).
Ειδικότερα, όσον αφορά σε προϊόντα που αγοράζονται σε ψηφιακή μορφή:
Το 8,3% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών που αγόρασαν ταινίες ή σειρές, είτε ως υπηρεσία μετάδοσης (streaming) και το 6,4% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών απέκτησε λογισμικό για Η/Υ ή άλλες συσκευές, συμπεριλαμβανομένων αναβαθμίσεων.
Ποιες υπηρεσίες αγοράζονται περισσότερο:
Το 17,2% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών αγόρασαν συνδρομές internet ή συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας και το 14,3% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών έκλεισαν εισιτήρια για πολιτιστικά γεγονότα ή αναψυχή (κινηματογράφο, θέατρο, συναυλίες, κ.ά.).
Με την έρευνα καταγράφηκαν, επίσης, πληροφορίες αναφορικά με την αγορά υπηρεσιών μεταφοράς/μετακίνησης και υπηρεσιών διαμονής, τόσο από επιχειρήσεις όσο και από φυσικά πρόσωπα/ιδιώτες, στο πλαίσιο της συνεργατικής οικονομίας. Το 21,9% των ατόμων ηλικίας 16-74 ζήτησαν υπηρεσίες μεταφοράς / μετακίνησης από επιχειρήσεις μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως ΚΤΕΛ, αστικές συγκοινωνίες, εταιρείες ταξί (συμπεριλαμβανομένης της UBER), αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Το 1,6% αγόρασαν υπηρεσίες μεταφοράς / μετακίνησης από φυσικά πρόσωπα / ιδιώτες μέσα από διαδικτυακές πλατφόρμες ή εφαρμογές.
Το 9,8% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών για υπηρεσίες διαμονής (κατάλυμα) από επιχειρήσεις όπως ξενοδοχεία ή ταξιδιωτικά πρακτορεία και, Το 6,0% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών που πραγματοποίησαν αγορές υπηρεσιών διαμονής από φυσικά πρόσωπα – ιδιώτες μέσα από διαδικτυακές πλατφόρμες ή εφαρμογές όπως π.χ. Airbnb, Homeaway, ihaHolidays. Σε σύγκριση με το 2019 (18,9%) καταγράφεται μείωση 68,3%. 6
Η αξία των αγορών
Όσον αφορά στο πλήθος και στην αξία των αγορών που πραγματοποιήθηκαν μέσω διαδικτύου 4 στους 10 (39,3%), από όσους πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές έκαναν 1 έως 2 αγορές / παραγγελίες, 3 στους 10 (30,6%) 3 έως 5 αγορές / παραγγελίες και 3 στους 10 (30,1%) περισσότερες από 5 αγορές / παραγγελίες και, 5 στους 10 (49,7%) πλήρωσαν συνολικά αντίτιμο από 100 έως 500 ευρώ για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που αγόρασαν και 4 στους 10 (39,8%) κάτω από 100 ευρώ.