Η ανάπτυξη ενός πρότυπου προγράμματος εκπαίδευσης και κατάρτισης για πωλητές στη χώρα, αποτελεί καθολική ανάγκη για τον κόσμο των επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα να περιλαμβάνει και μάθηση στον χώρο εργασίας (κυρίως πρακτική άσκηση).
Αυτό είναι, μεταξύ των άλλων, το βασικό συμπέρασμα από την έρευνα που διενήργησαν από κοινού, το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και ο ΣΕΒ, όπως σημειώνεται σε σημερινή ανακοίνωση του επιμελητηρίου.
Η έρευνα είχε ως βασικό θέμα τις γνώσεις και δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει σήμερα ένας πωλητής και πραγματοποιήθηκε μέσω υποβολής ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου σε στελέχη επιχειρήσεων. Η έρευνα διήρκεσε από τις 7 έως τις 21 Σεπτεμβρίου 2020 και σε αυτήν απάντησαν συνολικά 112 επιχειρήσεις προερχόμενες από κλάδους της μεταποίησης και του λιανικού εμπορίου.
Ειδικότερα, μέσω της έρευνας επιχειρήθηκε να δοθεί απάντηση στα παρακάτω 4 ερωτήματα:
Είναι αναγκαία η ανάπτυξη ενός πρότυπου προγράμματος εκπαίδευσης και κατάρτισης για το επάγγελμα του πωλητή και, αν ναι, σε ποιο εκπαιδευτικό επίπεδο είναι προτιμότερο να ενταχθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα;
Πρέπει ένα τέτοιο πρόγραμμα να περιλαμβάνει και μάθηση στο χώρο εργασίας (μαθητεία, πρακτική άσκηση);
Είναι διατεθειμένες οι επιχειρήσεις να συμμετάσχουν ενεργά στην ανάπτυξη ενός τέτοιου προγράμματος;
Ποιες είναι οι σημαντικότερες γνώσεις και δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει σήμερα ένας πωλητής;
Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα βασικά ευρήματα:
Το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων θεωρεί αναγκαία την ανάπτυξη ενός πρότυπου προγράμματος εκπαίδευσης και κατάρτισης για πωλητές, το οποίο είναι προτιμότερο να ενταχθεί στο επίπεδο της μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ κατά κύριο λόγο).
Οι επιχειρήσεις είναι διατεθειμένες να συμμετάσχουν στη διαμόρφωση ενός πρότυπου προγράμματος εκπαίδευσης και κατάρτισης για πωλητές.
Οι επιχειρήσεις θεωρούν πως ένα πρότυπο πρόγραμμα εκπαίδευσης και κατάρτισης για πωλητές πρέπει να περιλαμβάνει και μάθηση στο χώρο εργασίας, είτε με τη μορφή μαθητείας είτε με τη μορφή πρακτικής άσκησης.
Ως σημαντικότερες γνώσεις και δεξιότητες για τους πωλητές αναγνωρίζονται ο «προσδιορισμός των αναγκών του πελάτη», η «οργάνωση παραγγελιών» και η «κατανόηση των βασικών ποσοτικών στοιχείων που αφορούν τις πωλήσεις».
Κρίσιμη είναι η σημασία των οριζόντιων δεξιοτήτων, όπως η «επικοινωνία με τον πελάτη», ενώ απαραίτητες για το επάγγελμα του πωλητή είναι οι ψηφιακές γνώσεις και δεξιότητες.