Λεωφορεία των ΚΤΕΛ Αττικής
Πηγή Εικόνας: ΚΤΕΛ ΑΤΤΙΚΗΣ

Στα 24.131.018 ευρώ ανέρχεται η διετής σύμβαση μεταξύ του ΟΑΣΑ και των ΚΤΕΛ για την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου 60 αστικών και ειδικού τοπικού χαρακτήρα γραμμών εντός της Περιφέρειας Αττικής (περιοχής ευθύνης ΟΑΣΑ) για περίοδο δύο ετών.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ΟΟΣΑ, η σύμβαση προβλέπει την ανάθεση από τον ΟΑΣΑ στην ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε. της εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου εξήντα (60) αστικών και ειδικού τοπικού χαρακτήρα γραμμών εντός της Περιφέρειας Αττικής (περιοχής ευθύνης ΟΑΣΑ) για περίοδο δύο ετών.

Η συνεργασία ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ Αττικής εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό για την άμεση ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού που περιλαμβάνει επίσης:

  • Προμήθεια 300 λεωφορείων ηλικίας έως 10 ετών μέσω Leasing.
  • Διενέργεια προσλήψεων οδηγών, μηχανοδηγών και τεχνιτών σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ.

Η προσωρινή εκχώρηση συγκοινωνιακού έργου εξυπηρετεί σκοπούς δημοσίου συμφέροντος για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID – 19.

Τα έκτακτα μέτρα που τέθηκαν σε ισχύ για τα ΜΜΜ σχετικά με την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και πρωτίστως ο αποτελεσματικός περιορισμός της πληρότητας των λεωφορείων και τρόλεϊ σε ποσοστό 65%, επιβάλλουν τη βελτίωση των χρονοαποστάσεων των γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ, για την αποφυγή φαινομένων συνωστισμού, τονίζει ο ΟΑΣΑ.

Για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου 60 προαστιακών γραμμών, η ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε. υποχρεούται στην κυκλοφορία 200 αστικού τύπου λεωφορείων, εκ των οποίων 164 κανονικά (12 μέτρων), 30 αρθρωτά (18 μέτρων) και 6 μικρολεωφορεία (8 μέτρων).

Όπως αναφέρει ο ΟΑΣΑ, το ετήσιο κόστος ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου στην ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε. το οποίο θα καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό ανέρχεται σε 24.131.018 ευρώ. Το κόστος αυτό έχει υπολογιστεί με προσφερόμενη τιμή 1,41 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο.

Με την ανάθεση των περιφερειακών γραμμών:

  • 200 οχήματα και 550 επιπλέον οδηγοί εντάσσονται σε ημερήσια βάση στο σύστημα των αστικών συγκοινωνιών αρμοδιότητας ΟΑΣΑ
  • Επιτυγχάνεται το 100% της εκτέλεσης των δρομολογίων με βελτιωμένες χρονοαποστάσεις.
  • Μειώνονται οι χρόνοι αναμονής στις στάσεις σε όλο το δίκτυο του ΟΑΣΑ

Με την εξοικονόμηση πόρων (οχήματα και οδηγοί)  θα βελτιωθούν σημαντικά τα λειτουργικά χαρακτηριστικά των λεωφορειακών γραμμών στον αστικό ιστό της Αθήνας οι οποίες εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό επιβατών και περιλαμβάνουν πολλαπλές μετεπιβιβάσεις (γραμμές κορμού, κεντρικές, διακεντρικές γραμμές και τροφοδοτικές γραμμές).

Η προσωρινή ανάθεση της εκτέλεσης των περιφερειακών γραμμών εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση εσόδων στις συγκεκριμένες γραμμές, αφενός λόγω περιορισμού της εισιτηριοδιαφυγής και αφετέρου χάρη στα νέα σημεία πώλησης εισιτηρίων του ΟΑΣΑ που θα λειτουργούν από την ΚΤΕΛ Ν. Αττικής  Α.Ε.

Οι τιμές των εισιτηρίων στις λεωφορειακές γραμμές που θα εξυπηρετούνται από την ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε., παραμένουν ίδιες με τις ισχύουσες στο συγκοινωνιακό δίκτυο του ΟΑΣΑ. Οι εισπράξεις απ’ τα κόμιστρα του συγκεκριμένου συγκοινωνιακού έργου αποτελούν έσοδα του ΟΑΣΑ. Στην αρμοδιότητα του Οργανισμού εμπίπτει εξάλλου και ο έλεγχος για την εκπλήρωση των προϋποθέσεων με στόχο την αξιόπιστη και ποιοτική εκτέλεση του καθοριζόμενου συγκοινωνιακού έργου.

Το συγκοινωνιακό έργο που ανατίθεται αντιστοιχεί ετησίως:

  • σε 17,1 εκ. οχηματοχιλιόμετρα, ήτοι
  • στο 19,97% του οδικού συγκοινωνιακού έργου.

Συγκοινωνιακό έργο ΟΑΣΑ :

Το σύστημα αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας καλύπτει σημαντική έκταση του πολεοδομικού ιστού του Ν. Αττικής. Στην Περιφέρεια Αττικής λειτουργούν 258 λεωφορειακές γραμμές και 20 γραμμές τρόλεϊ, που:

  • πραγματοποιούν κατά μέσο όρο καθημερινά 10.746 δρομολόγια (τυπική καθημερινή) και
  • εξυπηρετούν περίπου 323 εκατομμύρια επιβάτες κατ’ έτος (έτος 2019).

Ηλικία στόλου οχημάτων:

  • Ο μέσος όρος ηλικίας των υφιστάμενων οχημάτων έχει φτάσει τα 18,8 έτη για τα λεωφορεία πετρελαίου, τα 16 έτη για τα λεωφορεία φυσικού αερίου και τα 18,8 έτη για τα ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ.
  • Η τελευταία προμήθεια οχημάτων πραγματοποιήθηκε το 2009-2010.
  • Η τελευταία φορά που έγιναν προσλήψεις προσωπικού στην ΟΣΥ ήταν το 2006.

Συνέπειες από-επένδυσης της τελευταίας πενταετίας:

Οι ελλείψεις σε οχήματα (λεωφορεία και τρόλεϊ) και σε ανθρώπινο δυναμικό κρίσιμων ειδικοτήτων και κυρίως οδηγών είχαν ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση του επιπέδου συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, σημειώνει ο ΟΑΣΑ. Ειδικότερα, την περίοδο 2015 – 2019 παρατηρείται:

  • Πτώση των οχηματοχιλιομέτρων των οδικών μέσων κατά -10,9%.
  • Πτώση της επιβατικής κίνησης κατά -8,3%.
  • Στις ώρες πρωινής αιχμής υπάρχει έλλειψη περίπου 100 οχημάτων (10,4%) σε σχέση με τον απαιτούμενο αριθμό για την εκτέλεση του προγραμματισμένου έργου.

Επιβάρυνση συστήματος αστικών συγκοινωνιών από την πανδημία COVID-19:

Η ανωτέρω κατάσταση  έχει επιβαρυνθεί περαιτέρω λόγω της πανδημίας COVID-19. Τα έκτακτα μέτρα που τέθηκαν σε ισχύ για τα ΜΜΜ για την αντιμετώπιση της και ιδιαίτερα ο περιορισμός της μέγιστης επιτρεπτής πληρότητας των οχημάτων σε ποσοστό 65%, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη αύξησης της συχνότητας των δρομολογίων λεωφορείων και τρόλεϊ, για την αποφυγή φαινομένων συνωστισμού.