Κανόνες κυκλοφορίας για τα οχήματα μικροκινητικότητας μπαίνουν με το σχέδιο νόμου για τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας, που αναλύσαμε ήδη το πρώτο μέρος του – και συζητήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο και παίρνει τον δρόμο του για την τελική επεξεργασία και τη δημόσια διαβούλευση.
Άλλωστε το economix έχει αφιερώσει πληθώρα ρεπορτάζ για την, ηλεκτρική κατά βάση, μικροκινητικότητα και τα «μικρά» ηλεκτρικά οχήματα, για να προετοιμάσει τους αναγνώστες για τις αλλαγές που έρχονται στη νομοθεσία.
Πιο συγκεκριμένα, με το νέο σχέδιο νόμου ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τους κανόνες κυκλοφορίας για τα οχήματα μικροκινητικότητας – ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards), αυτοεξισορροπούμενα οχήματα (όπως Segway).
Στο νομοσχέδιο ομαδοποιούνται τα οχήματα σε μια κατηγορία οχημάτων και ονομάζονται Ε.Π.Η.Ο., δηλαδή Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα. Εισάγονται δε, ρυθμίσεις για τη κυκλοφορία τους, στη βάση αξιολόγησης και συγκριτικής μελέτης άλλων χωρών, με βάση την ταχύτητα που αναπτύσσουν:
– Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί.
– Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα, λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.
– Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων, σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ./ώρα).
– Ρυθμίζονται ζητήματα προδιαγραφών και ασφαλούς χρήσης αυτών των οχημάτων, με έμφαση στον υποχρεωτικό εξοπλισμό που πρέπει να φέρουν τα ΕΠΗΟ κατ’ αντιστοιχία με τα ποδήλατα (φρένα, φώτα, ηχητική προειδοποίηση).
– Περιγράφονται οι υποχρεώσεις του χρήστη των οχημάτων. Ενδεικτικά, οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ πρέπει υποχρεωτικά να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο. Κατά τη νύκτα, οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να φορούν ορατό αντανακλαστικό εξοπλισμό ορατό. Επίσης, οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων, θα πρέπει να συνοδεύονται από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών.
Επίσης, με το σχέδιο νόμου προωθείται η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της κοινοτικής νομοθεσίας, σχετικά με την αρχική επιμόρφωση και την περιοδική κατάρτιση των οδηγών ορισμένων οδικών οχημάτων, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά εμπορευμάτων ή επιβατών.
Τέλος, στο πλαίσιο και της συνεργασίας με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ρυθμίζονται θέματα για την διευκόλυνση των πολιτών: Ειδικότερα, απλοποιείται η διαδικασία αντικατάστασης των αδειών για λόγους φθοράς /κλοπής/απώλειας/ανανέωσης, επιτρέποντας στον πολίτη να διεκπεραιώνει μόνος του όλη τη διαδικασία από τον υπολογιστή ή το κινητό του. Εισάγονται διατάξεις για τη διευκόλυνση της διαδικασίας μεταβίβασης του οχήματος, καθώς αίρεται αυτοδίκαια η παρακράτηση μετά την παρέλευση 7 ετών, χωρίς να υπάρχει πλέον η υποχρέωση του πολίτη, να μεταβεί στις διευθύνσεις Περιφερειών για να διευθετήσει το ζήτημα, κατάργηση των συμβεβλημένων ιατρών στο πλαίσιο της διαδικασίας χορήγησης αδειών οδήγησης.
Καραμανλής και Κεφαλογιάννης για το νομοσχέδιο
Κατά τη διάρκεια της εισήγησής του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής τόνισε: «Στο νομοσχέδιο προσπαθούμε να λύσουμε ένα εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα, αυτό της μικροκινητικότητας, που αφορά και στα ηλεκτρικά πατίνια. Προχωράμε, λοιπόν, σε τροποποίηση διατάξεων του ΚΟΚ και καθορίζουμε: επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, κατηγοριοποίηση παραβάσεων και επιβαλλόμενων προστίμων, ειδικούς κανόνες για τους οδηγούς των ηλεκτρικών πατινιών, και ηλικιακά κριτήρια για την κυκλοφορία του».
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, αναφερόμενος στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών αντικατάστασης αδειών οδήγησης και μεταβίβασης οχημάτων, υπογράμμισε πως “με την ψηφιοποίηση αποσυμφορίζουμε τις διευθύνσεις Μεταφορών, απομακρύνοντας μεσάζοντες που παρεμβαίνουν με το αζημίωτο, κατά κοινή παραδοχή”