Σε νέα, τελική φάση, περνά σιγά-σιγά το χρονίζων και πολύ σημαντικό (οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά) θέμα για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Και αυτό γιατί το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά άμεσα σε διενέργεια διαγωνισμών για την πρόσληψη νομικών, τεχνικών και χρηματοοικονομικών συμβούλων για την «χρυσοφόρα» παραχώρηση, η οποία θα τεθεί σε ισχύ μετά τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης.
Η χρονική διάρκεια της σύμβασης που θα υπογράψει το ΤΑΙΠΕΔ με τους συμβούλους που θα επιλεγούν θα είναι τέσσερα έτη, εκτός και εάν ολοκληρωθεί η διαδικασία για την παραχώρηση του οδικού άξονα νωρίτερα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συνολικός προϋπολογισμός για τους τρεις συμβούλους αγγίζει τα 3 εκατομμύρια ευρώ, αλλά αναμένονται «κάποιες» εκπτώσεις…
Τί προβλέπεται για τον νομικό σύμβουλο
Μεταξύ των αρμοδιοτήτων του νομικού συμβούλου θα είναι ο έλεγχος και η αξιολόγηση του νομικού πλαισίου που διέπει την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης αλλά και τον μελλοντικό διαγωνισμό για τη σύναψη νέας.
Ο νομικός σύμβουλος θα πρέπει επίσης να παρέχει τις υπηρεσίες του και σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό και την εφαρμογή συστήματος διοδίων, αλλά και ευρύτερα της πολιτικής διοδίων για την Αττική Οδό η οποία θα ισχύσει μετά το 2024 όταν και λήγει η σύμβαση παραχώρησης που είναι τώρα σε ισχύ.
Στις αρμοδιότητες περιλαμβάνεται και η προετοιμασία των τευχών της διαγωνιστικής διαδικασίας σε συνεργασία με τον τεχνικό και χρηματοοικονομικό σύμβουλο, όπως επίσης και η υποστήριξη στις συζητήσεις με τη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το ανώτατο όριο δαπάνης για τη σύμβαση που θα υπογράψει το ΤΑΙΠΕΔ για την παροχή νομικών υπηρεσιών ανέρχεται σε 800.000 ευρώ δίχως ΦΠΑ.
Προβλέψεις για τον τεχνικό σύμβουλο
Ο τεχνικός σύμβουλος θα πρέπει σε συνεργασία με τους υπόλοιπους συμβούλους να καθορίσει, μεταξύ άλλων, πιθανές επεκτάσεις του οδικού άξονα, αξιολογώντας την τεχνική σκοπιμότητά τους και την επίδραση που θα έχουν στην κίνηση.
Μία από τις βασικές αρμοδιότητες του τεχνικού συμβούλου θα είναι και η εκπόνηση μακροπρόθεσμου κυκλοφοριακού μοντέλου, ενώ εφόσον κριθεί απαραίτητο θα πρέπει να συνδράμει το ΤΑΙΠΕΔ και στην επιλογή και εφαρμογή του πλέον κατάλληλου συστήματος διοδίων.
Σε ό,τι αφορά τα διόδια στην Αττική Οδό, θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο ανάπτυξης ηλεκτρονικού συστήματος (e – tolls) προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι οι οδηγοί θα χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που διανύουν.
Ο τεχνικός σύμβουλος θα πρέπει να ετοιμάσει και μία αναφορά για το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του οδικού άξονα η οποία θα αφορά τόσο στο παρόν όσο και στην επόμενη σύμβαση παραχώρησης.
Το κόστος της σύμβασης για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου δεν μπορεί να υπερβεί τα 1,85 εκατομμύρια ευρώ δίχως ΦΠΑ.
Και χρηματοοικονομικός σύμβουλος στο παιχνίδι
Ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος θα πρέπει να καθορίσει την αξία των μελλοντικών εσόδων από την είσπραξη διοδίων αλλά και από τα υπόλοιπα οικονομικά δικαιώματα που προκύπτουν από τη λειτουργία του οδικού άξονα.
Θα πρέπει επίσης να αξιολογήσει τις στρατηγικές, επιχειρηματικές και οικονομικές επιλογές προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να μεγιστοποιήσει τα οφέλη για το Δημόσιο από τη νέα σύμβαση παραχώρησης και την προσέλκυση υποψήφιων επενδυτών.
Η ανώτατη ετήσια δαπάνη για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου ανέρχεται σε 200.000 ευρώ δίχως ΦΠΑ ετησίως.
Οι διαγωνισμοί και το μέλλον
Η προθεσμία για την υποβολή προσφορών στους διαγωνισμούς για την πρόσληψη νομικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου εκπνέει στις 9 Νοεμβρίου και για τον τεχνικό σύμβουλο στις 10 Νοεμβρίου.
Την εξέλιξη είχε προαναγγείλει το economix, με βάση το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ.
Η υφιστάμενη παραχώρηση ελέγχεται από την Άκτωρ Παραχωρήσεις του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ και η τρέχουσα σύμβαση ολοκληρώνεται στα τέλη του 2024. Η Αττική οδός έχει μήκος 70 χιλιόμετρα και αποτελεί μια αρκετά προσοδοφόρο εκμετάλλευση για τον νυν διαχειριστή, όπως και για το νέο ανάδοχο.
Το δικαίωμα του Δημοσίου για περαιτέρω παραχώρηση της Αττικής Οδού, για χρονικό διάστημα που ανέρχεται έως και σε 25 έτη μετά τη λήξη της σύμβασης, έχει παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων το Νοέμβριο του 2011.
Θυμίζουμε επίσης ότι τον Μάϊο είχε αποφασίσει και το Υπουργείο Υποδομών να προσλάβει συμβούλους για το ζήτημα της Αττικής Οδού.
Οι τρεις επεκτάσεις και η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού
Όπως είχε γράψει το economix.gr, σε ρεπορτάζ του Αχιλλέα Τόπα, Τον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών για την Αττική Οδό αποκάλυψε ο Κώστας Καραμανλής, σε ό,τι αφορά τη δημοπράτηση τριών έργων προϋπολογισμού ενός δισ. ευρώ για την κατασκευή ισάριθμων επεκτάσεων του οδικού άξονα.
Το πρώτο έργο, το οποίο είναι και το πλέον ώριμο, είναι η σύνδεση της λεωφόρου Κύμης με την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας. Σύμφωνα με τα σχέδια του υπουργείου Υποδομών, το έργο θα δημοπρατηθεί στις αρχές του 2021. Όταν ολοκληρωθεί θα προσφέρει μία εναλλακτική διαδρομή για τους οδηγούς που επιθυμούν να φτάσουν στην Εθνική Οδό από την Αττική Οδό.
Ένα έτος αργότερα, στις αρχές του 2022, θα ξεκινήσει διαγωνισμός για την επέκταση της Αττικής Οδού προς τη Ραφήνα, ενώ η τρίτη επέκταση θα αφορά στη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού με την λεωφόρο Βουλιαγμένης με υπόγεια σήραγγα. Η τελευταία θα αναμορφωθεί σε ελεύθερη λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους δίχως φανάρια.
Όπως τόνισε ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, πρόκειται για έργα τα οποία θα αλλάξουν τον κυκλοφοριακό χάρτη της Αττικής. Οι επεκτάσεις θα δημοπρατηθούν ως δημόσια έργα ενώ θα εξεταστεί το ενδεχόμενο αξιοποίησης των πρότυπων προτάσεων για τα έργα της επέκτασης προς τη Ραφήνα και της σύνδεσης της περιφερειακής Οδού με τη Βουλιαγμένης. Οι πρότυπες προτάσεις θα περιληφθούν στο επόμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, δίνοντας τη δυνατότητα σε ιδιώτες να προτείνουν έργα τα οποία δεν εντάσσονται στο σχεδιασμό της κεντρικής κυβέρνησης.
Όπως ανέφερε τότε ο Υπουργός Υποδομών, οριστικές αποφάσεις για το εάν θα ενταχθούν οι νέες επεκτάσεις στη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα ληφθούν μετά από τη δημοπράτηση των έργων, κάτι για το οποίο καλούνται να συνεργαστούν στενά ΤΑΙΠΕΔ και Υπουργείο Υποδομών πλέον, μαζί με τους συμβούλους τους…