Ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA) προτίθεται να δώσει στο αεροσκάφος 737 MAX της Boeing καθαρό εξιτήριο τον Νοέμβριο, δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της ρυθμιστικής αρχής την Παρασκευή (25 Σεπτεμβρίου).
Νωρίτερα αυτό το μήνα, ο EASA πραγματοποίησε τις δικές του δοκιμαστικές πτήσεις στο MAX στον Καναδά, στο πλαίσιο μιας διαδικασίας επαναπιστοποίησης στα καθηλωμένα αεροσκάφη , τα οποία δεν έχουν πετάξει από τον Μάρτιο του 2019. Στα τέλη του 2018 και στις αρχές του 2019, δύο θανατηφόρες συντριβές ανάγκασαν το αεροπλάνο να βγει από την ενεργό υπηρεσία.
«Για πρώτη φορά σε ενάμισι χρόνο, μπορώ να πω ότι υπάρχει ένα τέλος στην εργασία μας στο MAX», δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του EASA, Πάτρικ Κι, σε δημοσιογράφους, προσθέτοντας ότι ο οργανισμός αναμένει να άρει την τεχνική απαγόρευση «όχι πολύ» αργότερα από τον ομόλογό του στις ΗΠΑ, την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA), που ολοκληρώνει τις εργασίες της το Νοέμβριο.
Οι εθνικές επαναπιστοποιήσεις θα μπορούσαν να απαιτήσουν επιπλέον χρόνο, πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον Ky, οι δοκιμαστικές πτήσεις «πήγαν καλά» και η Boeing συμφώνησε να εγκαταστήσει έναν συνθετικό τρίτο αισθητήρα σε όλες τις μελλοντικές εκδόσεις του MAX, ο οποίος θα πρέπει να λειτουργεί ως ένα επιπλέον επίπεδο ασφαλείας για το ζήτημα που προκάλεσε τις δύο συντριβές αεροσκαφών.
Η υπόθεση MAX σηματοδοτεί μια διακοπή της καθιερωμένης πρακτικής μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών της αεροπορίας, οι οποίες στο παρελθόν έχουν εκδώσει πιστοποιητικά πτήσης βάσει των ευρημάτων άλλων οργανισμών. Ωστόσο, ο EASA επέμεινε από την αρχή ότι θα χρειαζόταν οι δικές του πτήσεις έρευνας και δοκιμών.
Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι η αργή ανταπόκριση της FAA στις συντριβές των αεροσκαφών MAX και η σχέση της με την Boeing επικρίθηκαν έντονα. Πρόσφατες έρευνες στις ΗΠΑ για το πώς εξαρχής πιστοποιήθηκε το αεροπλάνο για χρήση επιβεβαίωσαν τις ελλείψεις του ρυθμιστή.
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, οι γερουσιαστές των Δημοκρατικών προέτρεψαν την FAA να δημοσιεύσει την πλήρη αξιολόγησή της σχετικά με την έρευνα Boeing, και όχι απλώς την «προκαταρκτική περίληψη» που είναι διαθέσιμη επί του παρόντος.
«Απαιτείται ισχυρή διαφάνεια για να διασφαλιστεί ότι ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες και το κοινό μπορούν να επιθεώρησουν εάν αυτό το αεροσκάφος είναι πραγματικά ασφαλές πριν πάει ξανά στον ουρανό», επιμένει μια κοινή δήλωση προς τον ρυθμιστή.
Ακόμα κι αν στο MAX επιτραπεί να πετάξει πριν από το τέλος του έτους, δεν είναι σαφές πόσες αεροπορικές εταιρείες θα το θέσουν ξανά σε πτητική λειτουργία, δεδομένης της τεράστιας μείωσης της ζήτησης αεροπορικών ταξιδιών ως αποτέλεσμα της επιδημίας του κορωνοϊού.
Τόσο η Boeing όσο και η ευρωπαϊκή αντίπαλη Airbus αγωνίζονται να ξεπεράσουν την πτώση. Οι αεροπορικές εταιρείες συνεχίζουν να ακυρώνουν παραγγελίες MAX, ενώ η Airbus έχει προειδοποιήσει ότι ενδέχεται να απαιτηθούν περισσότερες περικοπές θέσεων εργασίας λόγω της βραδύτερης από την αναμενόμενη ανάκαμψης.
[το ρεπορτάζ του Sam Morgan πρωτοδημοσιεύτηκε στα αγγλικά στην Euractiv.com και στα ελληνικά στην EURACTIV.gr, σε επιμέλεια μετάφραση Θοδωρή Καραουλάνη)