Εξαιρετικά κρίσιμοι θα είναι οι επόμενοι μήνες για τα ΕΛΤΑ, δεδομένου ότι θα πρέπει η διοίκηση του ομίλου να δρομολογήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο εξυγίανσης με την εξοικονόμηση τουλάχιστον 70 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως για τη διάσωση της ιστορικής επιχείρησης.
Οι βασικοί πυλώνες του σχεδίου εξυγίανσης αποτελούν την υλοποίηση σχεδίου εθελουσίας εξόδου για περίπου 2.000 εργαζόμενους στο πρότυπο της ΔΕΗ και του ΟΤΕ, την αναδιάρθρωση του δικτύου των συνολικά 1.300 καταστημάτων και σημείων εξυπηρέτησης, την είσπραξη της αποζημίωσης της καθολικής υπηρεσίας που ανέρχεται σε
περίπου 190 εκατομμύρια ευρώ και την αλλαγή της νομοθεσίας, προκειμένου να μπορεί να λειτουργεί η εταιρεία με κριτήρια ιδιωτικού τομέα σε ό,τι αφορά προσλήψεις και προμήθειες.
Τους τελευταίους μήνες η διοίκηση των ΕΛΤΑ, η οποία ανέλαβε τα καθήκοντά της τον Οκτώβριο του 2019, έχει υλοποιήσει παρεμβάσεις για την εξοικονόμηση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η απόφαση περικοπής της αποζημίωσης συνταξιοδότησης κατά 50%, σε 15.000 από 30.000 ευρώ για τον κάθε εργαζόμενο.
Η αποζημίωση επιβάρυνε σημαντικά τα ΕΛΤΑ δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια περισσότεροι από 200 εργαζόμενοι θεμελίωναν δικαίωμα σύνταξης, λόγω του υψηλού μέσου όρου ηλικίας του μόνιμου τακτικού προσωπικού ο οποίος ανέρχεται σε 57 έτη.
Το ποσό των 30.000 ευρώ ως αποζημίωση συνταξιοδότησης προβλεπόταν από τη συλλογική σύμβαση εργασίας. Η διοίκηση του ομίλου αποφάσισε να μειώσει την αποζημίωση κατά 50%, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις οι οποίες καθόριζαν ότι το ύψος της αποζημίωσης συνταξιοδότησης στις ΔΕΚΟ δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ.
Το όφελος από την προσαρμογή αποζημίωσης αναμένεται να ανέλθει σε 60 εκατομμύρια ευρώ τα επόμενα χρόνια, με την πραγματική ταμειακή ωφέλεια να εκτιμάται σε 3 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Τα ΕΛΤΑ έχουν εξοικονομήσει και 15 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον από την αποχώρηση περίπου 1.000 εργολαβικών εργαζομένων, ενώ αναμένεται ότι θα αποχωρήσουν επιπλέον 500 υπάλληλοι που απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
Οι παρεμβάσεις έχουν οδηγήσει σε μείωση του μηνιαίου ελλείμματος το 2020 κατά 33%, από τα 7,2 εκατομμύρια ευρώ το περασμένο έτος σε 4,7 εκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν τα ΕΛΤΑ το 2020 θα είναι μεγάλες καθώς η εταιρεία που εξακολουθεί να έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια 47 εκατομμυρίων ευρώ και πρόβλημα ρευστότητας, έχει υποστεί σοβαρό πλήγμα από την πανδημία.
Οι απώλειες από την υγειονομική κρίση υπολογίζεται ότι θα ανέλθουν σε περίπου 80 εκατομμύρια ευρώ το 2020, την ώρα που το μισθολογικό κόστος παραμένει σε υψηλά επίπεδα δεδομένου ότι ο μέσος όρος ηλικίας του μόνιμου προσωπικού ανέρχεται σε 57 έτη, με τον αντίστοιχο μέσο μισθό να υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ μεικτά.
Η υλοποίηση προγράμματος εθελουσίας εξόδου θα αποτελέσει τη σημαντικότερη παρέμβαση για τη διάσωση των ΕΛΤΑ. Τα σχέδια της διοίκησης του ομίλου προβλέπουν την αποχώρηση περίπου 2.000 υπαλλήλων με κόστος που θα ανέλθει μεταξύ 180 και 200 εκατομμυρίων ευρώ και με όφελος της τάξεως των 70 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου θα χρηματοδοτηθεί από τα σχεδόν 190 εκατομμύρια ευρώ που χρωστάει το Δημόσιο στην εταιρεία από τις υπηρεσίες της καθολικής υπηρεσίας από το 2013 έως σήμερα.
Για την υλοποίηση του προγράμματος εθελουσίας εξόδου, το οποίο θα γίνει στα πρότυπα της ΔΕΗ και του ΟΤΕ, θα πρέπει να ψηφιστεί νομοθετική ρύθμιση η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στα ΕΛΤΑ να προχωρούν σε προσλήψεις με τους ίδιους κανόνες που ισχύουν για τον ιδιωτικό τομέα, όπως συνέβη και με τη ΔΕΗ, ενώ δεν αποκλείεται να προβλέπεται και μεγαλύτερη ευελιξία σε ό,τι αφορά τις προμήθειες που θα κάνει ο όμιλος.
Σημαντικός πυλώνας του σχεδίου διάσωσης είναι η κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού. Από τις αρχές του 2018 οι μόνιμοι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ λαμβάνουν ξανά τους δύο αυτούς μισθούς, τους οποίους επέστρεφαν στην επιχείρηση από τον Ιούλιο του 2013 έως το τέλος του 2017.
Το θέμα της περικοπής των δύο μισθών έχει τεθεί από τη διοίκηση στις διαπραγματεύσεις με την ομοσπονδία των εργαζομένων για τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, οι οποίες ξεκίνησαν στις 15 Σεπτεμβρίου.
Η πρόταση της επιχείρησης προβλέπει και μείωση αποδοχών κατά 9,1% προκειμένου να μειωθεί το έλλειμμα και να προσεγγίσουν οι απολαβές τα επίπεδα της αγοράς.
Σημαντική εξοικονόμηση αναμένεται να προκύψει και από την αναδιάρθρωση των συνολικά 1.300 καταστημάτων και σημείων εξυπηρέτησης που διαθέτουν τα ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αναμένεται να κλείσουν πολλά από τα συνολικά 700 ιδιόκτητα καταστήματα της εταιρείας. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι θα εξεταστεί το ενδεχόμενο περίπου 500 να λειτουργήσουν με τη μορφή πρακτόρευσης προκειμένου να μειωθεί το κόστος για τον όμιλο.