ΔΕΘ
Πηγή Εικόνας: helexpo.gr

Το μέλλον του κλάδου των εκθέσεων της Ελλάδας βρέθηκε στο επίκεντρο συζήτησης στο Thessaloniki Helexpo Forum την Πέμπτη.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ενημέρωση,αναντικατάστατη παραμένει η εκθεσιακή δραστηριότητα με φυσική παρουσία, αλλά την ίδια στιγμή τα υβριδικά εκθεσιακά γεγονότα αναμένεται να διαδραματίσουν έναν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο διεθνώς.

Τα υβριδικά γεγονότα, τα οποία συνδυάζουν την ψηφιακή αλληλεπίδραση με την περιορισμένη και με πρωτόκολλο φυσική παρουσία ήδη αποτελούν μία πραγματικότητα για εκθεσιακούς οργανισμούς, οι οποίοι προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις της πανδημίας και ταυτόχρονα να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των πελατών τους

Στις επενδύσεις στην ψηφιακή υποδομή, αλλά και στον ηλεκτρονικό μετασχηματισμό, εστίασε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος σημείωσε πως αυτή την περίοδο συζητιέται στην Βουλή το νομοσχέδιο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους.

“Καταφέραμε να σπάσουμε την άποψη ότι η χώρα πρέπει να παραμείνει περίκλειστη και απομονωμένη και αυτό το κάναμε εφικτό με το άνοιγμα του τουρισμού. Ωστόσο, το 2021 μπορεί στην αρχή του να μοιάζει αρκετά με το 2020 αναφορικά με την κατάσταση με την πανδημία” τόνισε ο κ. Βαρβιτσιώτης και πρόσθεσε πως αποτελεί πρόκληση η διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος ενόψει του επόμενου έτους.

“Χρειάζεται αλλαγή στον τρόπο οργάνωσης των διεθνών σχέσεων και ο εθνικός εκθεσιακός φορέας μπορεί να προσαρμοστεί και να εξασφαλίσει την ασφάλεια στις εκθέσεις του. Έχουμε ανάγκη τις διεθνείς εκθέσεις γιατί βοηθούν τις επιχειρήσεις μας να μπούνε στον διεθνή χάρτη” τόνισε από την πλευρά του ο Βουλευτής και Αναπληρωτής Τομεάρχης Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Γιάννης Μπουρνούς, τονίζοντας ακόμη ότι “η χώρα μας μπορεί να γίνει εκθεσιακός και συνεδριακός προορισμός για όλο τον χρόνο. Η οικονομία μας έχει μπει σε μία διαδικασία εξωστρεφούς μετασχηματισμού”.

“Παρά το τεράστιο οικονομικό πλήγμα που δέχτηκαν τα εκθεσιακά κέντρα, συνέβαλαν και στην αντιμετώπιση της πανδημίας, παραχωρώντας εγκαταστάσεις και υποδομές τους για υγειονομικούς σκοπούς. Η εκθεσιακή βιομηχανία στην προσπάθεια της να ξεπεράσει τα εμπόδια αναζητά υβριδικά μοντέλα διοργάνωσης, δηλαδή και με φυσική παρουσία, αλλά και με ψηφιακή αλληλεπίδραση. Τίθεται όμως το ερώτημα εάν η ψηφιακή αλληλεπίδραση μπορεί να αντικαταστήσει τον ρόλο της φυσικής παρουσίας” επισήμανε ο Βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, κ. Γεώργιος Φραγκίδης.

Η Γ. Γ. Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του Υπουργείου Τουρισμού, κ. Βίκη Λοΐζου, υπογράμμισε ότι ο εκθεσιακός, συνεδριακός και επαγγελματικός τουρισμός χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάπτυξη των υπηρεσιών και των υποδομών του. “Εκμεταλλευόμενοι το νέο μοντέλο και των υβριδικών εκδηλώσεων και με ένα συγκεκριμένο πλάνο μπορούμε να κάνουμε την χώρα ανταγωνιστική και σε αυτό τον τομέα”, είπε η ίδια.

Ο CEO της Koeln Messe, κ. Gerald Boese, δήλωσε ότι οι εμπορικές εκθέσεις θα παίξουν καίριο ρόλο στην ανάκαμψη μετά την πανδημία, αλλά θα πρέπει να αλλάξουν. “Κάθε διοργανωτής εκθέσεων πρέπει να κάνει και μία ψηφιακή πρόταση στην αγορά, γιατί εάν βρεθείς έναν χρόνο εκτός αγοράς, ίσως να μην μπορέσεις να επανέλθεις ποτέ ξανά” τόνισε ο κ. Boese και υπογράμμισε πως “το ψηφιακό κομμάτι της δραστηριότητάς μας δεν θα εξαφανιστεί μετά την πανδημία, αλλά θα παραμείνει και θα καλύπτει πχ ανάγκες ατόμων που δεν μπορούν να ταξιδέψουν και να συμμετέχουν με φυσική παρουσία. Τα υβριδικά εκθεσιακά γεγονότα είναι το μέλλον”.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΘ-Helexpo ΑΕ, κ. Κυριάκος Ποζρικίδης, επισήμανε ότι ο τουρισμός γεγονότων είναι πολύ σημαντικός, αλλά χρειάζεται διαφορετική στρατηγική, σε σχέση με τον υπόλοιπο τουρισμό. Ο κ. Ποζρικίδης παρουσίασε στοιχεία από την Παγκόσμια Ένωση Εκθέσεων, σύμφωνα με τα οποία το 2020 η εκθεσιακή δραστηριότητα έπεσε στο 1/3 σε σύγκριση με προηγούμενα έτη, χάθηκε τζίρος 158 δισ. ευρώ, προέκυψε απώλεια 2 εκατ. θέσεων εργασίας και 260 εκατ. ευρώ συμβολαίων, τα οποία θα συνάπτονταν λόγω της συμμετοχής επιχειρήσεων σε εκθέσεις, δεν έγιναν. “Οι ψηφιακές εκθέσεις δεν έχουν δευτερογενείς επιπτώσεις στην τοπική οικονομία-ανάπτυξη. Το εκθεσιακό κέντρο δεν είναι μόνο υποδομές οικονομικού χαρακτήρα, αλλά και με κοινωνικό πρόσημο. Οι εκθέσεις με φυσική παρουσία δεν θα αντικατασταθούν ποτέ, γιατί έχουν το απόλυτο πλεονέκτημα της λειτουργίας των 5 αισθήσεων για τον επισκέπτη” σημείωσε ο ίδιος.

Ο πρ. Πρόεδρος της Specialty Food Association, κ. Phil Kafarakis, επισήμανε ότι απαιτείται προσαρμοστικότητα και διάθεση για αλλαγή στο κομμάτι των εκθέσεων, καθώς “ζούμε μία ενδιάμεση πραγματικότητα, αλλά και αυτό θα περάσει και θα έχουμε να κάνουμε μετά με κάτι καινούργιο”. Ο κ. Kafarakis είπε ότι υπάρχει ανάγκη να εκπαιδευτεί ο εκθέτης για τα πρωτόκολλα της πανδημίας, ενώ η χρήση της τεχνολογίας και τα ψηφιακά γεγονότα είναι εδώ για να μείνουν.

Ο Διευθυντής των «Ποσειδωνίων», κ. Θεόδωρος Βώκος, δήλωσε ότι οι εκθέσεις απαιτείται να επανεκκινήσουν και στην χώρα μας, καθώς μπορούν να λειτουργήσουν με τα ίδια ή και με αυστηρότερα κριτήρια από τα εμπορικά κέντρα. “Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι αναγκαίο κακό, αλλά όχι μονόδρομος. Το υβριδικό μοντέλο είναι αναπόφευκτο, αλλά δεν μας αρκεί” τόνισε ο κ. Βώκος.

Για την εμπειρία του μίλησε ο κ. Pietro Piccinetti, Πρόεδρος της Fiera di Roma, σημειώνοντας μεταξύ άλλων τις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, οι οποίες υπήρξαν στην Ιταλία τους προηγούμενους μήνες, που έθιξαν καίρια και την εκθεσιακή δραστηριότητα.

Το πάνελ συντόνισε ο δημοσιογράφος, κ. Βαγγέλης Μωυσής.