Στρατηγικό επενδυτή ή joint venture αναζητεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων επιδιώκει για την ουσιαστική αναβάθμιση της πολύπαθης Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) και την είσοδό της στη νέα εποχή.
Άλλωστε, πρόκειται για έναν ευαίσθητο τομέα στη θωράκιση της χώρας και σημαντικό εταίρο της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς ειδικεύεται στην κατασκευή τμημάτων πολιτικών και στρατιωτικών αεροσκαφών, ενώ έχει αναλάβει και τη συντήρηση των αεροσκαφών της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, την ίδια στιγμή που η ΕΑΒ μετρά 45 χρόνια ζωής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει αναθέσει από κοινού στον υπουργό και στον αναπληρωτή υπουργό, Άδωνι Γεωργιάδη και Νίκο Παπαθανάση, να τρέξουν το νέο project της ΕΑΒ, μετά τα επιτυχημένα δείγματα γραφής που έχουν στο ενεργητικό τους όπως είναι το Ελληνικό, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, και άλλα επενδυτικά σχέδια που μπήκαν στο τελικό στάδιο υλοποίησής τους.
Η ΕΑΒ, λόγω του ρόλου της έχει αρκετές ιδιαιτερότητες όπως και από ισχυρά κεφάλαια για να εκπληρώσει το ρόλο της.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ομιλία στη ΔΕΘ αναφέρθηκε στη διαγωνιστική διαδικασία και στην ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΕΛΒΟ και τόνισε ότι αναδιοργανώνεται η ΕΑΒ, ώστε να μετατραπεί σε κέντρο συντήρησης αεροσκαφών για την ευρύτερη περιοχή.
Το βέβαιο είναι ότι η κυβέρνηση δεν δύναται να ενισχύσει με πακτωλό κεφαλαίων την ΕΑΒ που, να σημειωθεί οι ανάγκες της μπορεί να αγγίξουν τα 500 εκατ. ευρώ για να σταθεί στα πόδια της. Η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή ή μια κοινοπραξία εταιρειών που θα βγάλει από το τέλμα την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία τίθεται σε εφαρμογή.
Οι πρώτες διερευνητικές επαφές από τα πρόσφατα ταξίδια του πρωθυπουργού στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ισραήλ εκδηλώθηκε επενδυτικό ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη αμυντική βιομηχανική μονάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ισραηλινή κοινοπραξία Plasan και SK Group σε συνεργασία με Έλληνα επιχειρηματία είναι πολύ κοντά στην απόκτηση της ΕΛΒΟ.
Πάντως, η ΕΑΒ και το 2018 παρουσίασε έντονα οικονομικά προβλήματα σε βαθμό που δεν ήταν σε θέση να κάνει αγορές πρώτων υλών και υλικών με συνέπεια η παραγωγική διαδικασία να εισέλθει σε πλήρης αδράνεια.
Από το 2009 δεν έχουν γίνει προσλήψεις στην Αεροπορική Βιομηχανία και την ίδια στιγμή αποχώρησε έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό. Η συνολική ανθρωποδύναμη της ΕΑΒ έχει υποστεί δραματική συρρίκνωση, σε ποσοστό της τάξεως του 43%, από 2.587 άτομα στα τέλη 2008 σε 1.430 άτομα στα τέλη του 2018. Ο κύριος όγκος των αποχωρήσεων οφειλόταν σε συνταξιοδότηση και αφορούσε προσωπικό πιστοποιημένο σε αεροπορικές τεχνικές ειδικότητες. Παράλληλα, υπήρξε σημαντικός αριθμός αποχωρήσεων προσωπικού με σημαντική τεχνογνωσία προς αναζήτηση υψηλότερων μισθών και κινήτρων στον ιδιωτικό τομέα. Η ΕΑΒ ανήκει εξ ‘ολοκλήρου στο Ελληνικό Δημόσιο και η είσοδος στρατηγικού επενδυτή είναι η παραχώρηση της διοίκησης με τη προϋπόθεση ότι θα επενδύσει στην εταιρεία. Πάντως, η Αεροπορική Βιομηχανία χρειάζεται επειγόντως αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 479.253.480 ευρώ για να καλυφθούν χρέη της εταιρείας προς το Ελληνικό Δημόσιο.