Επανήλθαν σε φυσιολογικά επίπεδα τιμών οι μάσκες προσώπου και των αντισηπτικών μετά την έκρηξη τιμών που σημειώθηκε τον περασμένο Μάρτιο, όταν κατέγραψαν άνοδο έως και 200% σε διάστημα λίγων ημερών.
Οι επόμενοι τέσσερις μήνες που ακολούθησαν έφεραν την ομαλότητα στην αγορά χάρη και στις πρωτοβουλίες του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνι Γεωργιάδη να περιορίσει στο ελάχιστο τις γραφειοκρατικές διαδικασίες έτσι ώστε η παραγωγή μασκών προσώπου και υγρών αντισηπτικών να γίνουν από εγχώριες βιομηχανικές εταιρείες.
Η εισηγμένη εταιρεία Παπουτσάνης μπήκε στην παραγωγή αντισηπτικών και η εταιρεία Larisa Face Cover (LFC), παράγει χειρουργικές μάσκες και βρέθηκαν στο επίκεντρο της δημοσιότητας για την αμεσότητα που έδειξαν οι διοικήσεις τους να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.
Πριν την εμφάνιση του κορονοίου, μία χειρουργική μάσκα η λιανική της τιμή ήταν 50 λεπτά του ευρώ, για να εκτοξευθεί στα 2 ευρώ, με τις τιμές να σημειώνουν κατακόρυφη άνοδο και οι λιανικές να αποκτούν χρηματιστηριακή αντίληψη.
Η χαμηλή προσφορά σε μάσκες και η υψηλή ζήτηση τις έβαλαν σε τροχιά απογείωσης.
H Επιτροπή Ανταγωνισμού πριν την εξάπλωση του φαινομένου είχε στείλει ερωτηματολόγιο σε 4056 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, εισαγωγή και εμπορία υγειονομικού υλικού και συγκεκριμένα σε χειρουργικές μάσκες και γάντια μιας χρήσης, καθώς και σε αντισηπτικά μαντηλάκια και αντισηπτικά διαλύματα
Οι διαπιστώσεις της έρευνας έφεραν στο προσκήνιο ότι η αλματώδης αύξηση της ζήτησης προϊόντων υγειονομικού υλικού συνοδεύτηκε από μία αύξηση των επιχειρήσεων που διακινούν ή πωλούν τα προϊόντα αυτά, γεγονός που υποδηλώνει μία υγιή αντίδραση της αγοράς.
Από το δείγμα της έρευνας προκύπτει ότι μεγαλύτερη φαίνεται να είναι η αύξηση των σημείων λιανικής πώλησης αντισηπτικού διαλύματος και γαντιών μιας χρήσης.
Αναφορικά με τις διάμεσες τιμές πώλησης σε όλα τα προϊόντα στο σύνολο των ελεγχόμενων επιχειρήσεων, φαίνεται ότι στη διάμεση τιμή πώλησης διαπιστώθηκε κατακόρυφη άνοδος, ειδικά στις χειρουργικές μάσκες μίας χρήσης από τον Φεβρουάριο του 2020 και έπειτα.
Μικρή ήταν η άνοδος της διάμεσης τιμής σε αντισηπτικά gel και γάντια, ενώ οριακή πτώση της τιμής παρατηρήθηκε στα αντισηπτικά μαντηλάκια.
Η πώληση των προϊόντων αυτών από περισσότερες επιχειρήσεις φαίνεται να συγκράτησε την αύξηση των τιμών, ενώ η αύξηση στις μάσκες, φαίνεται ότι προήλθε από έλλειψη αποθεμάτων του είδους αυτού κατά το χρονικό διάστημα, από το Φεβρουάριο έως τα τέλη Μαρτίου.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, από την ανάλυση των ακραίων τιμών αγοράς των υπό εξέταση προϊόντων, παρατήρησε ότι: Στο 1% των υψηλότερων καθαρών τιμών αγοράς για κάθε μήνα που ερευνήθηκε, βρίσκονται επιχειρήσεις που εδρεύουν κατά πλειοψηφία στους δύο μεγάλους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης και στο 1% των υψηλότερων καθαρών τιμών αγοράς για κάθε μήνα που ερευνήθηκε, βρίσκονται κατά πλειοψηφία τα φαρμακεία.
Η νεοϊδρυθείσα εταιρεία Larisa Face Cover (LFC), με σημείο εκκίνησης τον περασμένο Μάρτιο με παραγωγή 500.000 χειρουργικών μασκών σήμερα έχει φτάσει τα 2.000.000 την ημέρα ή 60 εκατομμύρια μάσκες το μήνα. Από την πλευρά της, η Παπουτσάνης εισήλθε στην παραγωγή βιοκτόνων και απολυμαντικών με χρήση οινοπνεύματος και είναι σε θέση να καλύψει άμεσα τις ανάγκες της χώρας. Σήμερα, η λιανική τιμή μιας χειρουργικής μάσκας κυμαίνεται από τα 0,18 λεπτά του ευρώ έως τα 0,26 λεπτά του ευρώ και το αντισηπτικό τζελ 100 ml διαμορφώνεται στο 1,87 ευρώ. Τα 400 ml της εταιρείας Παπουτσάνης στην ιστοσελίδα skroutz πωλείται προς 2,97 ευρώ, στα βασικά προϊόντα καθημερινής χρήσης προστασίας κατά του COVID-19.