Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του ΥΠΕΝ για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης
Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του ΥΠΕΝ για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης

Είναι απίστευτη η έλλειψη ορθολογισμού, πολιτικού κριτηρίου και αξιοπιστίας – είτε πρόκειται για επιλογή είτε για λάθος, εντέλει – που επιδεικνύουν ορισμένοι «μανδαρίνοι» του ΥΠΕΝ, πλέον και στα θέματα ηλεκτροκίνησης, όπως αποκαλύπτει σήμερα το economix.gr

Με πανηγυρικό τρόπο το ΥΠΕΝ ανακοίνωσε στα τέλη Ιουλίου ότι ενεργοποιείται το πρόγραμμα ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ που επιδοτεί με ποσοστά από 15% ως 40% (πλέον ειδικών ποσών ενισχύσεων) την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, δικύκλου και ποδηλάτου. Μόνο που «ξέχασε» να αναλύσει σε δημοσιογράφους, ΜΜΕ και μέσω αυτών στους πολίτες τους όρους της επιδότησης που δίνει. Και ως γνωστόν, ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες…

Πριν λίγες ημέρες, το ΥΠΕΝ επίσης ανακοίνωσε την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης εφαρμογής της δράσης, προκειμένου να προετοιμαστούν με ακρίβεια πολίτες και επιχειρήσεις για το άνοιγμα της σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υποδοχή των αιτήσεων την επόμενη εβδομάδα, από τις 24 Αυγούστου.

Δείτε εδώ το ΦΕΚ  με την ΚΥΑ των 42 σελίδων, την οποία υπογράφουν τρεις υπουργοί (Χατζηδάκης, Σταϊκούρας, Καραμανλής) και ένας αναπληρωτής (Σκυλακάκης).

Σε αυτήν την υπουργική απόφαση λοιπόν έχει εμφιλοχωρήσει ένας συνδυασμός διατάξεων (που δεν βρίσκει εύκολα ένα μη συνηθισμένο στα διοικητικά μάτι) που ανατρέπει πλήρως την εικόνα που έχει παρουσιάσει το ΥΠΕΝ για τις επιδοτήσεις ηλεκτροκίνησης.

Συγκεκριμένα με βάση την κατηγοριοποίηση των επιδοτήσεων σε ομάδες δικαιούχων, προκύπτει από το λεκτικό της ΚΥΑ ότι εξαιρούνται της επιδότησης όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι αυτοαπασχολούμενοι και γενικά κάθε ατομική επιχείρηση εκτός των ιδιοκτητών ΤΑΞΙ (που είναι ξεχωριστή κατηγορία – Β – ωφελουμένων)!

Πως έκαναν αυτό το «θαύμα» στο ΥΠΕΝ και στην ομάδα της ΓΓ Ενέργειας που ετοίμασε το πρόγραμμα ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ; Εξηγούμε:

  • Στην κατηγορία ωφελούμενων Α η ΚΥΑ αναφέρει χαρακτηριστικά ότι περιλαμβάνονται, επί λέξη, “Φυσικά πρόσωπα (ιδιώτες), που δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και διαθέτουν ΑΦΜ”.
  • Στην κατηγορία Γ, που αφορά τις επιχειρήσεις, αναφέρεται επί λέξη ότι περιλαμβάνονται «Όλα τα νομικά πρόσωπα, κάθε μορφής (Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε., Α.Ε., Ι.Κ.Ε., ΚΟΙΝΣΕΠ) και μεγέθους που διαθέτουν έδρα ή/και υποκατάστημα εντός της Ελληνικής Επικράτειας, ανεξαρτήτου νομικής μορφής και μεγέθους… », βάζοντας και ορισμένους άλλους όρους.

Λογικό θα πεί κανείς με μια πρώτη ανάγνωση αφού η επιδότηση στην κατηγορία Α δίνεται για απλά φυσικά πρόσωπα και οι επιδοτήσεις για όσους έχουν επιχειρηματική δραστηριότητα (και μάλιστα για να αγοράσουν μέχρι 3 ή έξι οχήματα) δίνεται στην κατηγορία Γ.

Όμως μια στιγμή: δεν λέει αυτό η κατηγορία Γ… Αφορά μόνο νομικά πρόσωπα… Άρα όχι ατομικές επιχειρήσεις που ο φορέας τους είναι φυσικό πρόσωπο! Και η κατηγορία Α αποκλείει όσα φυσικά πρόσωπα έχουν επιχειρηματική δραστηριότητα! Αποτέλεσμα: Εκτός προγράμματος όσοι έχουν ατομική επιχείρηση!

Ο αποκλεισμός με βάση τους πιο συντηρητικούς υπολογισμούς αφορά περίπου 700 χιλιάδες συμπολίτες μας που ασκούν οικονομική δραστηριότητα μέσω ατομικής επιχείρησης ή ελευθέριου επαγγέλματος, και μάλιστα ίσως την πιο δυναμική ομάδα της οικονομίας η οποία πραγματικά θα μπορούσε να επενδύσει για να συμβάλει στη βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις μας. Με βάση το λεκτικό της ΚΥΑ, ο αποκλεισμός αφορά κάθε φυσικό πρόσωπο που έχει ανοιχτά βιβλία, έχει δηλαδή δηλωμένη επιχειρηματική δραστηριότητα στην εφορία, όχι μόνο τις καθαρά εμπορικές ή υπηρεσιών ατομικές επιχειρήσεις αλλά και τους ελεύθερους επαγγελματίες κάθε είδους, τους εργαζόμενους με μπλοκάκι κλπ. Που δεν θα μπορούν να επιδοτηθούν όχι μόνο για αυτοκίνητο αλλά ούτε για ποδήλατο! Μένει να φανεί από τον τρόπο λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής του προγράμματος (και τις τελικές επιλογές του ΥΠΕΝ) αν ο αποκλεισμός θα αφορά και όσους έχουν παράλληλη απασχόληση, είναι δηλαδή κατά βάση μισθωτοί και έχουν και παράλληλη απασχόληση με δελτίο παροχής υπηρεσίας.

Οι πιθανές αιτίες

Ο πρώτος – και ο πιθανότερος, με βάση τις πληροφορίες του economix – λόγος για τον αποκλεισμό όσων έχουν επιχειρηματική δραστηριότητα είναι να έχει συμβεί… λάθος! Η διατύπωση της ΚΥΑ δηλαδή να είναι εσφαλμένη και άλλα να ήθελε να πει ο ποιητής. Καθώς καμία τέτοια αναφορά δεν έχει γίνει από κανέναν από το ΥΠΕΝ στις αλλεπάλληλες παρουσιάσεις του προγράμματος. Ωστόσο το κείμενο είναι σαφές και από το συνδυασμό των διατάξεων για την ομάδα Α και την ομάδα Γ προκύπτει οφθαλμοφανώς και πέραν αμφιβολίας, με βάση την ελληνική γλώσσα, το συμπέρασμα του αποκλεισμού. Και εδώ οι ευθύνες σε προσωπικό επίπεδο όσων προετοίμασαν το πρόγραμμα, τα κείμενα και την ΚΥΑ – και όσων την έλεγξαν – είναι βαριές, προσωπικές και πρέπει να αποδωθούν.

Ο δεύτερος πιθανός λόγος είναι πιο… ύποπτος! Και αυτό γιατί στα «λαμβάνοντας υπόψιν» της ΚΥΑ παρατίθεται ένα εμπιστευτικό έγγραφο του Υπουργείου Οικονομικών περί κρατικών ενισχύσεων. Αλήθεια, από πότε περιλαμβάνονται σε δημοσιοποιούμενες αποφάσεις που έχουν διοικητική ισχύ κάποια έγγραφα που χαρακτηρίζονται εμπιστευτικά (άρα δεν δημοσιοποιούνται, για να ελεγχθεί η συμβατότητα των αναφερομένων) και δεν έχουν καμία διοικητική ισχύ; Θυμίζουμε πάντως ότι η ίδια κατηγορία επιχειρήσεων, οι ατομικές (συμπεριλαμβανομένων των ελεύθερων επαγγελματιών) αποκλείστηκαν και από το πρόγραμμα της Επιστρεπτέας Προκαταβολής αν δεν έχουν προσωπικό ή ταμειακή μηχανή – εκεί όμως η αιτιολογία ήταν η έλλειψη δυνατότητας άμεσης – online επιβεβαίωσης των οικονομικών στοιχείων, κάτι που δεν υφίσταται ως προϋπόθεση στο ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ. Δηλαδή υπάρχει περίπτωση να αποτελεί πλέον συνολική επιλογή της κυβέρνησης ο αποκλεισμός των ατομικών επιχειρήσεων από επιδοτήσεις – κάτι που δεν έχει ανακοινωθεί όμως….

Ο τρίτος πιθανός λόγος είναι η ανικανότητα και η βαρεμάρα! Και αυτό γιατί στις κατηγορίες Β και Γ απαιτείται η υποβολή δήλωσης συγκέντρωσης ενισχύσεων σύμφωνα με τον κανόνα deminimis για τις κοινοτικές ενισχύσεις, όπως σε όλα τα προγράμματα που επιδοτούνται με ευρωπαϊκούς πόρους (αν και οι πόροι του ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ είναι εθνικοί) – ή για τη σώρευση κρατικών ενισχύσεων. Σε περίπτωση λοιπόν που περιλαμβάνονταν και όσοι έχουν ατομική επιχείρηση, οι υποχρεώσεις ελέγχου θα πολλαπλασιάζονταν και θα έπρεπε να προστεθούν επιπλέον δικαιολογητικά και διαδικασίες σε ένα ήδη βαρύ, από άποψη χαρτιών, πρόγραμμα και ειδικά σε μια κατηγορία που αφορά τους πολλούς: την κατηγορία Α, αν έπρεπε να ενταχθούν σε αυτή. Ωστόσο αν οι ατομικές επιχειρήσεις εντάσσονταν στην κατηγορία Γ καμία επιπλέον απαίτηση δεν θα χρειάζονταν, καθώς όλα τα  προβλεπόμενα μπορούσαν να αφορούν και τις ατομικές, όπως πχ της ΟΕ και ΕΕ που είναι επίσης προσωπικές εταιρείες (και μπορεί να έχουν απλογραφικά βιβλία, τα πρώην Β κατηγορίας) αλλά αποτελούν νομικό πρόσωπο.

Ο τέταρτος πιθανός λόγος είναι ότι η κριτική που ασκήθηκε στην κυβέρνηση για μικρό προϋπολογισμό (45 εκ. ευρώ για φέτος, 55 εκ. ευρώ για του χρόνου, είναι προς το παρόν διασφαλισμένα), παρά την άρνηση του ΥΠΕΝ, να ισχύει και να χρειάστηκε να κοπεί μια ευάριθμη κατηγορία δικαιούχων για να προχωρήσει το πρόγραμμα

Το ΥΠΕΝ και η κυβέρνηση οφείλουν να απαντήσουν γιατί και πως έγινε αυτή η επιλογή, να διορθώσουν τη διάταξη αν πρόκειται για λάθος ή να εξηγήσουν στους πολίτες, και ιδίως στις εκατοντάδες χιλιάδες των επιχειρηματιών και αυταπασχολουμένων γιατί επέλεξαν να τους αποκλείσουν.

Και με βάση το ζήτημα που δημιουργείται οφείλει τόσο το ΥΠΕΝ όσο και το Υπουργείο Οικονομικών (την αρμοδιότητα έχει ο κ. Σκυλακάκης, ως υπεύθυνος της Δημοσιονομικής Πολιτικής) να δώσουν στη δημοσιότητα – αν όχι το σύνολο των αναφερόμενων, τουλάχιστον το βασικό περιεχόμενο – όσα αναφέρονται στην με ΑΠ 36093 ΕΞ 2020 ΕΜΠ/06.04.2020 γνωμοδότηση της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών με θέμα «ΓΝ 007/2020-Επιδότηση στην αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων», η οποία για άγνωστους λόγους χαρακτηρίζεται εμπιστευτική – και να αιτιολογήσουν τον απόρρητο χαρακτηρισμό.

Μένει να αποδειχθεί αν οι προγραμματιστές που επέλεξε το ΥΠΕΝ να δημιουργήσουν την εφαρμογή και η διασύνδεση με το taxisnet θα κόβει τους δικαιούχους – ατομικές επιχειρήσεις από την πλατφόρμα εξαρχής ή αν αυτό, με βάση τις διατάξεις – θα γίνεται κατά την αξιολόγηση της αίτησης συμμετοχής στο ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ. Ή αν θα αγνοήσουν (πώς άραγε;;;) το λεκτικό της εξουσιοδοτικής ΚΥΑ…

Λάθος ή «λάθος»

Η πιθανότερη αιτία, σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις και πληροφορίες, παραμένει το λάθος. Και αυτό φαίνεται και από την ατυχέστατη συντακτικά διατύπωση του άρθρου 4, στην κατηγορία Γ (στη σελίδα 33804 του ΦΕΚ Β 3323/7-8-2020) όπου ενώ μιλά συγκεκριμένα για νομικά πρόσωπα και τα αναφέρει ποια είναι, προσθέτει στη συνέχεια για δεύτερη φορά στην ίδια πρόταση το χαρατηριστικό  «κάθε μορφής και μεγέθους». Και επιπλόεν προσθέτει τον όρο  «και οι οποίες δεν χαρακτηρίζονται προβληματικές (ημερομηνία αναφοράς 31.12.2019) και δεν τελούν υπό καθεστώς πτώχευσης και θέσης σε αναγκαστική διαχείριση». Δεν φαίνεται να είναι ένα απλό συντακτικό λάθος η αλλαγή, μέσα στην ίδια πρόταση, της αναφορά στην αρχή σε νομικά πρόσωπα (ουδέτερου γένους) και στη συνεχεια σε επιχειρήσεις (θηλυκού γένους), αλλά σαν να έχουν γράψει την συγκεκριμένη πρόταση δύο διαφορετικοί άνθρωποι. Με καταστροφικό αποτέλεσμα στην τυπική περιγραφή των δικαιούχων.

Σημιεώνουμε ότι αν η πρόταση του άρθρου 4 ξεκίναγε με τον όρο «επιχειρήσεις» αντί του όρου «νομικά πρόσωπα» και περιλαμβάνονταν εντός της παρένθεσης και οι ατομικές επιχιερήσεις δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα: θα περιλαμβάνονταν πέραν πάσης αμφιβολίας στους δικαιούχους του προγράμματος και όσοι τώρα αποκλείονται.

Μάλιστα το ΥΠΕΝ στον οδηγό του προγράμματος διαβεβαιώνει ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες – που είναι υποχρεωτικά φυσικά πρόσωπα – συμμετέχουν στο πρόγραμμα, σε αντίθεση με το λεκτικό της ΚΥΑ. Συγκεκριμένα ο οδηγός του προγράμματος, στις ερωταπαντήσεις, αναφέρει:

« -Είμαι ελεύθερος επαγγελματίας και δηλώνω εισοδήματα από ελεύθερο επάγγελμα , έχω την δυνατότητα να υπαχθώ στην δράση ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ?

Ναι, οι ελεύθεροι επαγγελματίες υπάγονται στην κατηγορία Γ, και έχουν την δυνατότητα αγοράς ή μίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Ι.Χ., αμιγώς ηλεκτρικού ή υβριδικού επαγγελματικού  οχήματος χαμηλών ρύπων και μέγιστης  μάζας έως 3,5 τόνων  καθώς και ηλεκτρικού δικύκλου/τρικύκλου. Συνεπώς οι ατομικές επιχειρήσεις οποιασδήποτε μορφής και δραστηριότητας (πλην των εξαιρούμενων δραστηριοτήτων του άρθρου 4 του ΦΕΚ 3323/Β/7.8.2020) είναι επιλέξιμες και έχουν την δυνατότητα αγοράς ή μίσθωσης έως τριών (3), ή έξι (6) σε νησιωτικούς, δήμους  οχημάτων».

Ανώτατες πηγές του ΥΠΕΝ στις οποίες μίλησε το economix εγκαίρως, εξέφρασαν την πλήρη έκπληξή τους και επιφυλάχθηκαν να μελετήσουν το θέμα. Άλλες πηγές διαβεβαίωναν το economix.gr ότι οι ατομικές επιχειρήσεις εντάσσονται κανονικά, παρά το μονοσήμαντο της ελληνικής γλώσσας που περιγράφεται ρητώς στο σχετικό ΦΕΚ (και χωρίς να μπορούν να εξηγήσουν το πρόβλημα).

Μένει να δούμε αν στην εφαρμογή του προγράμματος, που ανοίγει την επόμενη εβδομάδα, θα υπερισχύσει η πρόθεση, που εμφανώς διαφαίνεται από τον οδηγό, του ΥΠΕΝ να εντάξει τις ατομικές επιχειρήσεις, ή το τυπικό με βάση το λεκτικό του ΦΕΚ που αποκλείει κάθε ατομική επιχείρηση. Ή αν το ΥΠΕΝ θα κάνει διόρθωση…

Μείζον πολιτικό θέμα

Αν τελικά δεν πρόκειται για γκάφα κάποιου άπειρου συμβούλου ή κακό συντονισμό μεταξύ διαφορετικών αρμοδίων της κυβέρνησης ή και έλλειμμα προσοχής της νομικής ομάδας στην ΚΥΑ που ετοίμαζε επί μήνες η ΓΓ Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου (που είναι το ισχυρότερο ενδεχόμενο), τότε πρόκειται για βαρύ πολιτικό ατόπημα, που αμφιβάλλουμε, με βάση τις πληροφορίες μας, αν είναι σε γνώση του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη.

Και αυτό γιατί ο αποκλεισμός μιας ολόκληρης κοινωνικής ομάδας των αυτοαπασχολούμενων, των ατομικών επιχειρήσεων, των ελευθέρων επαγγελματιών αποτελεί βαριά προσβολή προς την ομάδα εκείνη που πληρώνει επί 10 συνεχή χρόνια βαρύ τίμημα από τις οικονομικές πολιτικές των κυβερνήσεων, υπό τις οδηγίες των Θεσμών (και της Τρόϊκας παλιότερα). Αυτής ακριβώς της κοινωνικής ομάδας που πασχίζει μόνη της, στο επάγγελμά του ο καθένας, και που στήριξαν όσο λίγες άλλες κοινωνικές ομάδες την άνοδο της ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη στην εξουσία. Για να βλέπουν τώρα να τους γυρνά την πλάτη το «πράσινο» υπουργείο της ΝΔ. Και αυτό σε μια δράση που προεκλογικά είχε υποσχεθεί η ΝΔ ότι ήταν έτοιμη να εφαμρόσει, καθυστέρησε ήδη πάνω από έναν χρόνο και αποτέλεσε εμβληματικό στοιχείο του πράσινου προφίλ της κυβέρνησης Μητσοτάκη αλλά και της ΝΔ σε όσα υπόσχονταν προεκλογικά. Και που στον εσωτερικό κύκλο της ΝΔ και της κυβέρνησης έχει χρεωθεί ή πιστωθεί (αναλόγως οπτικής…) στην Αλεξάνδρα Σδούκου που ήταν αρχικά σύμβουλος του προέδρου της ΝΔ και τώρα γενική γραμματέας Ενέργειας.

Φυσικά, δεν πρόκειται για καμία οικονομική ενίσχυση πρώτης ανάγκης. Αλλά ακριβώς για αυτό εντυπωσιάζει η επιλογή – αν δεν είναι απλό λάθος, επιμένουμε – να αποκλειστούν από την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού οχήματος οι ατομικές επιχειρήσεις που αποτελούν την πλειονότητα των επιχειρήσεων της χώρας και αυτούς που πληρώνουν την πιο βαριά φορολογικά επιβάρυνση – με την κλίμακα των φυσικών προσώπων και όχι με τους ευνοϊκούς για τις εταιρίες φορολογικούς συντελεστές – άλλη μια διάκριση που η ΝΔ διατηρεί….

Και οικονομικό ζήτημα ανταγωνισμού

Η επιλογή του ΥΠΕΝ να αποκλείσει τις ατομικές επιχειρήσεις με μόνο κριτήριο τη νομική μορφή της επιχειρηματικής δραστηριότητας προκαλεί ευθέως ζητήματα νόθευσης του ανταγωνισμού από το κράτος. Και αυτό γιατί ανταγωνιστές με τα ίδια ακριβώς οικονομικά στοιχεία και την ίδια δραστηριότητα θα λαμβάνουν επιδότηση αν έχουν τη μορφή προσωπικής (ΟΕ-ΕΕ) ή κεφαλαιουχικής ή άλλης (ΙΚΕ,ΕΠΕ,ΑΕ κλπ) μορφής, ενώ θα αποκλείονται ατομικές επιχειρήσεις με πιθανώς καλύτερα οικονομικά στοιχεία, πιστωτική αξιολόγηση κλπ.

Σημειώνουμε ότι ειδικά το θέμα της φερεγγυότητας μεταξύ κεφαλαιουχικής εταιρείας και ατομικής επιχείρησης είναι δύσκολο να αξιολογηθεί αντικειμενικά καθώς μια ΙΚΕ-ΕΠΕ-ΑΕ κρίνεται με βάση τις επιδόσεις της και την αξία της ενώ μια ατομική επιχείρηση όχι μόνο με βάση αυτά αλλά και μέ όλη την περιουσία του φορέα της, με την οποία εγγυάται κάθε δραστηριότητά του. Αν και η φερρεγυότητα δεν είναι κριτήριο στο πρόγραμμα ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ το οποίο δουλεύει με μόνη αρχή τα κριτήρια επιλεξιμότητας και το ποιος πρόλαβε πρώτος να κάνει αίτηση…

Επαναλαμβανόμενη σύμπτωση δεν είναι σύμπτωση

Δεν είναι η πρώτη διάταξη με βάση τις λεπτομέρειες εφαρμογής που περιορίζει το ενδιαφέρον για συμμετοχή στο ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ. Είχε προηγηθεί η επιλογή να απαιτείται φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα (κάτι που αποκάλυψαν οι διαπιστεύμενοι δημοσιογράφοι στη σχετική συνέντευξη τύπου στο ΥΠΕΝ με τις ερωτήσεις τους – και κατέγραψε το economix εγκαίρως), γεγονός που αποθαρρύνει πάνω από 2,5 εκατομμύρια φορολογούμενους με οφειλές να συμμετέχουν, καθώς αφενός δεν διαθέτουν οι περισσότεροι φορολογική ενημερότητα (αλλά βεβαίωση οφειλών από την ΑΑΔΕ – και δεν μπορούν να βγάλουν ασφαλιστική ενημερότητα) και αφετέρου η επιδότηση θα πάει απευθείας στην εφορία για να καλύψει την οφειλή (όπως διαβεβαίωσε και το ΥΠΕΝ).

Είναι προφανές ότι στον τομέα Ενέργειας του ΥΠΕΝ φοβούνται την αυξημένη συμμετοχή (υπάρχει και το παράδειγμα του Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον που τους στοιχειώνει…) και κάνουν κάθε τί για να περιορίσουν το ενδιαφέρον όσο τα χρήματα είναι λίγα. Μάλιστα, να φανταστείτε, η συγκεκριμένη προϋπόθεση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας τίθεται ως απλό δικαιολογητικό κατά την πληρωμή της επιδότησης, σε αντίθεση με τους τουλάχιστον τρεις τρόπους απόδειξης της συμμόρφωσης στις καταβολές των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων που προβλέπει η εθνική και κοινοτική νομοθεσία – για τις δημόσιες συμβάσεις, για παράδειγμα. Αλλά αν ακολουθούνταν αυτή η πρακτική κάποιοι θα έπρεπε να δουλέψουν και να μην τα κάνει αυτόματα το πρόγραμμα, θα σκέφθηκαν κάποιοι στο ΥΠΕΝ που δεν γνωρίζουν καν τις λύσεις που υπάρχουν και εφαρμόζουν άλλοι φορείς του Δημοσίου…

 

UPDATE 22/8/2020: Μετά το αναλυτικό και αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του economix.gr, ευτυχώς το ΥΠΕΝ κατάλαβε το λάθος και κάνει διόρθωση:

Άλλαξε το ΥΠΕΝ τους όρους του ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ – «μέσα» οι ατομικές επιχειρήσεις, επιβεβαίωση economix