Crash test για την ανάπτυξη των λιμανιών της χώρας θεωρείται ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και η ώρα της αλήθειας για τους επενδυτές που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας.
Στο παρελθόν, ο αμερικανός πρέσβης Τζέφρυ Πάιατ έχει κάνει αναφορές για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ότι εταιρείες αμερικανικών συμφερόντων θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Σε περίπου δύο μήνες θα αποτυπωθεί στην πράξη το ενδιαφέρον των Αμερικανών οι οποίοι πρέπει να προσφέρουν τίμημα που θα τους φέρει στην κορυφή της διεκδίκησης.
Δείτε το ρεπορτάζ του economix για το ποιες εταιρείες είναι πιθανόν να ενδιαφερθούν εδώ , αλλά και την πιθανότητα εκδήλωσης ενδιαφέροντος από την COSCO (εδώ)
Οι υποψήφιοι έχουν αρκετό χρόνο για να πάρουν τις οριστικές αποφάσεις, καθώς η καταληκτική ημερομηνία είναι η Παρασκευή 2 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ στο πρώτο τρίμηνο του 2021 θα μπορούσαν να εκκινήσουν οι διαδικασίες αξιοποίησης και για άλλα δύο λιμάνια, και ειδικότερα αυτά στο Ηράκλειο Κρήτης και τον Βόλο, με πώληση πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών.
Και τα τρία λιμάνια για τα οποία μόλις ξεκίνησαν οι διαγωνισμοί – Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας με πώληση του 67% των μετοχών και της Καβάλας με υπο-παραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β’ – παρουσιάζουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις τα προηγούμενα χρόνια προκειμένου να αναπτυχθούν οι υποδομές τους, ενώ η υφιστάμενη δραστηριότητά τους και το παραγόμενο αποτέλεσμα είναι μέχρι σήμερα περιορισμένα.
Τα λιμάνια αναμένεται να αναδειχθούν σε οικονομικούς και αναπτυξιακούς πυρήνες των περιοχών τους. Η τεχνογνωσία των επενδυτών και τα σχέδια ανάπτυξης που θα υλοποιήσουν, θα επιφέρουν στα περιφερειακά λιμάνια πιο αποτελεσματικές λειτουργίες, υψηλότερη κυκλοφορία και ισχυρό δίκτυο συνεργασιών και απόδοσης. Κάτι που έχει διαφανεί ήδη στην λειτουργία και τα αποτελέσματα των λιμανιών σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη.
Ειδικά, η Αλεξανδρούπολη και η Καβάλα μπορούν να αναπτύξουν σημαντικές συνέργειες και στο ενεργειακό πεδίο, αν αναλογιστεί κανείς ότι σε εξέλιξη είναι και η αξιοποίηση της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου στη Ν. Καβάλα, με το ΤΑΙΠΕΔ να αναμένει εκδήλωση ενδιαφέροντος από επενδυτές στις 31 Αυγούστου.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ήδη προσελκύει αυξημένο ενδιαφέρον, τόσο λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης – πλέον και στον ενεργειακό χάρτη – όσο και για την εμπορευματική δραστηριότητα και τις προοπτικές της, καθώς συνδέεται με την Εγνατία Οδό, δίνοντας εύκολη δίοδο στα εμπορεύματα Ανατολής και Δύσης και αντίστροφα. Επιπλέον, μπορεί να αναπτυχθεί ιδιαίτερα το μεταφορικό έργο και η εναπόθεση LNG. Η Αλεξανδρούπολη αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.
Την ίδια στιγμή είναι ένα λιμάνι που έχει απορροφήσει σημαντικές επενδύσεις, άνω των 60 εκατ. ευρώ, σε επίπεδο ανάπτυξης υποδομών, καθώς εκτείνεται σε μια περιοχή σχεδόν 250 στρεμμάτων και ουσιαστικά έχει περιορισμένη μεταφορική και εμπορική δραστηριότητα, ενώ δεν έχει και αποθηκευτικούς χώρους. Ο κύκλος εργασιών του λιμένα είναι μικρότερος από 1 εκατ. ευρώ ετησίως και τα κέρδη της τάξεως των 100.000 ευρώ.
Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του λιμένα Αλεξανδρούπολης μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην οικονομική ενίσχυση της πόλης αλλά και της ευρύτερης περιοχής, προσελκύοντας άμεσες και έμμεσες επενδύσεις και ενδυναμώνοντας το εμπόριο. Η σχετικά νέα και εκτεταμένη λιμενική υποδομή προσφέρει τα θεμέλια για την ανάπτυξη μιας ποικιλίας επιχειρηματικών σχεδίων των υποψηφίων επενδυτών.
Το νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας εγκαινιάστηκε το 2003. Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδας με την Ιταλία και τις Βαλκανικές χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως, διακινούνται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά. Κύριες συνδέσεις του λιμένα οι Ιταλικοί λιμένες Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβέννα, καθώς και η νήσος της Κέρκυρας. Εκτείνεται σε χερσαία ζώνη 210 στρ. (130 στρ. χερσαία λιμενική ζώνη και 80 στρ. χώροι στάθμευσης και λοιποί βοηθητικοί χώροι). Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας παράγει ετησίως έσοδα της τάξης των 5 εκατ. ευρώ με κερδοφορία πλησίον των 2 εκατ. ευρώ. Ένας διαχειριστής λιμένων με τεχνογνωσία και σημαντικό δίκτυο μπορεί να βοηθήσει τα μέγιστα στο να αναπτυχθεί περαιτέρω αυτή η δραστηριότητα και με άμεσα ορατά αποτελέσματα.
Η ανάπτυξή του μπορεί να δημιουργήσει ουσιαστικά οφέλη για την οικονομία και για τους πολίτες της Ηγουμενίτσας και γενικότερα της Ηπείρου, παρέχοντας μια μοναδική ευκαιρία για τη χώρα να το μετατρέψει σε στρατηγικό και αποτελεσματικό κέντρο.
Το λιμάνι της Καβάλας είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μορφή της υπο-παραχώρησης και μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια,. Πρόκειται για τις υποδομές του λιμένα «Φίλιππος Β’» στην Νέα Καρβάλη σε αποσταση 8 χλμ. ανατολικά της πόλης, με άμεση σύνδεση στην Εγνατία οδό, με τη δραστηριότητα να είναι αμιγώς εμπορευματική.
Με τις υφιστάμενες υποδομές του μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 2 πλοία μήκους 190μ και ένα πλοίο Ro-Ro. Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασης του, τον Μάρτιο του 2019, μια επένδυση που προϋπολογίστηκε στα 16 εκατ. ευρώ, το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μέτρων, βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τμ. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Δεκέμβριο του 2015 το έργο της κατασκευής του αποσπασμένου μόλου μήκους 200μ., προϋπολογισμού περίπου 14 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το λιμάνι της Καβάλας είχε κύκλο εργασιών 1,7 εκατ. ευρώ το 2018 και καθαρά κέρδη μόλις 500.000 ευρώ. Από αυτά τα μεγέθη, το Φίλιππος Β παράγει το 1/3 της δραστηριότητας και των αποτελεσμάτων του συνολικού λιμένα.