Ηχορύπανση: Έρευνα Μπακογιάννη στην Καλλιθέα - Το 2013 ο τελευταίος Χάρτης Θορύβου του ΥΠΕΝ
Ηχορύπανση: Έρευνα Μπακογιάννη στην Καλλιθέα - Το 2013 ο τελευταίος Χάρτης Θορύβου του ΥΠΕΝΠηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Βαρύς… θα είναι ο πέλεκυς για τους παραβάτες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αφού αναμένονται ριζικές αλλαγές σε όσους δεν συμμορφώνονται και προχωρούν σε επικίνδυνη οδήγηση. Την ίδια ώρα, υποχρεωτική θα είναι η χρήση κράνους σε χρήστες ποδηλάτου έως 12 ετών, ενώ πρόκειται να μειωθεί η μέση ταχύτητα σε κατοικημένες περιοχές. 

Όπως έκανε γνωστό ο υφυπουργός ΥΠΟΜΕ Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο αναθεωρημένος ΚΟΚ θα περιλαμβάνει την  κατηγοριοποίηση των παραβάσεων που αυξάνουν την πιθανότητα θανατηφόρου τροχαίου δυστυχήματος όπως είναι για παράδειγμα η υπερβολική ταχύτητα ή η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, ενώ οι ποινές θα βεβαιώνονται και θα πληρώνονται ηλεκτρονικά.  

Αναλυτικότερα, όπως σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης μιλώντας σε εκδήλωση του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) για το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο ΗΟRΙΖΟΝ 2020 «SAFE STRIP – Safe and green Sensor Technologies for self-explaining and forgiving Road Interactive» αυτά θα συμπεριληφθούν στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021-2030, ενώ στόχος είναι η μείωση των νεκρών αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50%, με έτος αναφοράς το 2020.

 Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις αφορούν:

  • Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ ανά βαθμό επικινδυνότητας με έμφαση στις παραβάσεις που αυξάνουν την πιθανότητα θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος.
  • Τον διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο την οδηγική συμπεριφορά και την ασφάλεια του οχήματος.
  • Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις κατοικημένες περιοχές.
  • Την ενσωμάτωση νέων κατηγοριών οχημάτων όπως αυτό της μικροκινητικότητας. Στο πλαίσιο αυτό θα ρυθμιστεί η ασφαλής κυκλοφορία για τα πατίνια, τα αυτοπροωθούμενα οχήματα τύπου Segway ή τα ηλεκτρικά ποδήλατα.
  • Την υποχρεωτική χρήση προστατευτικού κράνους για χρήστες ποδηλάτου ηλικίας έως 12 ετών.
  • Αλλά και η ευθύνη για παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (με κάμερες, ραντάρ) θα αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

Όπως έχει ήδη γράψει το economix.gr, η βεβαίωση και καταχώρηση των παραβάσεων του ΚΟΚ  θα γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα, ενώ επίσης με ηλεκτρονικά μέσα θα ενημερώνεται για αυτήν και ο παραβάτης – οδηγός κυρίως στις περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν ήταν παρών, όπως για παράδειγμα στην παράβαση παράνομης στάθμευσης, την υπερβολική ταχύτητα, κλπ. Παράλληλα, θα υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e banking ή ATM.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό Μεταφορών, ο κάθε παραβάτης του ΚΟΚ θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα καταβάλει το προβλεπόμενο πρόστιμο από την παράβαση που έχει τελέσει, ενώ  «ο παραβάτης που δεν καταβάλει το πρόστιμο εμπροθέσμως, θα το βλέπει να βεβαιώνεται στο TAXIS». Ταυτόχρονα, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, θα υπάρξει μηχανισμός «ώστε τα πρόστιμα να επενδύονται σε έργα ενίσχυσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας, στον ίδιο Δήμο μέσω ενός Ταμείου Οδικής Ασφάλειας. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να αξιοποιήσει αυτούς τους πόρους και μέσα από τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας».

Αντίστοιχη μέθοδος θα ακολουθηθεί και για την αναβάθμιση του point system. Το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθιερώνει ηλεκτρονικές διαδικασίες ελέγχου των παραβάσεων του ΚΟΚ και της οδικής συμπεριφοράς των καθ΄ έξιν παραβατών οδηγών.

Τα βασικά σημεία της παρέμβασης περιλαμβάνουν:

  • Τη δυνατότητα online ενημέρωσης των πολιτών για τους βαθμούς τους στο point system.
  • Εξοπλισμό των υπηρεσιών τροχονομικού ελέγχου με συσκευές για την επί τόπου παρακολούθηση της υποτροπής των οδηγών.
  • Δημιουργία εθνικού μητρώου οδηγών/παραβατών 
  • Εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού / πόρων μέσω διαλειτουργικότητας όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε πραγματικό χρόνο.

Με αυτές τις παρεμβάσεις, η κυβέρνηση στοχεύει ο παραβάτης να γνωρίζει ότι οι πόντοι θα καταγράφονται μέσα σε εύλογο χρόνο. Στην κατεύθυνση αυτή θα επιτρέπεται η άμεση online ενημέρωση των οδηγών για τις παραβάσεις και τους πόντους που έχουν στο point system. 

Έτσι, το νέο point system θα αποτελεί μέρος του ευρύτερου μηχανισμού αντιμετώπισης των παραβατών οδηγών, με διαδικασίες επαναξιολόγησης της ικανότητας οδήγησης, εναλλακτικές μορφές κυρώσεων: υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων οδήγησης κ.λπ). Άλλωστε, όπως επεσήμανε ο κ. Κεφαλογιάννης, παρά τις βελτιωμένες επιδόσεις της Ελλάδας, μόνο το 2019 η χώρα θρήνησε 699 νεκρούς στην άσφαλτο. «Οι αριθμοί δείχνουν μείωση των θυμάτων κατά 45% σε σχέση με το 2010, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης» διευκρίνισε.

«Σε κάθε περίπτωση, κανείς δεν μπορεί να δηλώνει ευχαριστημένος με εκατοντάδες νεκρούς κάθε χρόνο σε τροχαία. Ο ρόλος της Πολιτείας είναι να κατανοήσει όλες τις παραμέτρους που συμβάλλουν σε ένα ατύχημα, προτείνοντας μέτρα που θα μπορούσαν να το έχουν αποτρέψει και κατ΄ επέκταση, να προλάβουν το επόμενο» κατέληξε ο κ. Κεφαλογιάννης.