Με αργά αλλά σταθερά βήματα προχωρούν οι διαδικασίες για την υλοποίηση του αγωγού East Med για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τα υποθαλάσσια κοιτάσματα του Ισραήλ στην Κύπρο, την Κρήτη, την ηπειρωτική Ελλάδα κι έπειτα μέσω Ιταλίας στην κεντρική Ευρώπη.
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής ημέρας, η κυπριακή Βουλή επικύρωσε με 47 ψήφους υπέρ και δύο αποχές (Οικολόγοι) τη διακυβερνητική συμφωνία για τον αγωγό, όπως αυτή υπεγράφη από Ελλάδα – Κύπρο – Ισραήλ, παρουσία και εκπροσώπου της Ιταλίας, στην 2 Ιανουαρίου στο Ζάππειο. Το επόμενο στάδιο είναι η διαμόρφωση τεσσάρων μελετών που στρέφονται γύρω από τη θαλάσσια επισκόπηση και τις τεχνικές μελέτες (στάδιο FEED) τόσο στο υποθαλάσσιο όσο και στο χερσαίο σκέλος του αγωγού. Ακόμη, η συμφωνία προβλέπει και για ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια και το περιβάλλον καθώς και κοινές επιτροπές για την παρακολούθηση της ολοκλήρωσης του έργου και θέματα που στρέφονται γύρω από θαλάσσιες δικαιοδοσίες.
Με διακομματική στήριξη είχε εξάλλου επικυρώσει τη συμφωνία και η ελληνική Βουλή στα μέσα Μαΐου. Ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, είχε επισημάνει τότε πως πρόκειται για μια συμφωνία με ιστορική σημασία που αυξάνει τις πηγές και τις οδεύσεις του φυσικού αερίου τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Ευρώπη. «Η συμφωνία δε στρέφεται εναντίον κανενός, αλλά αποτελεί έμμεση απάντηση στην προκλητικότητα της Τουρκίας» είχε τονίσει ο υπουργός μιλώντας, παράλληλα, και για τη μεγάλη σημασία που αποδίδεται στη διακομματική συναίνεση γύρω από το ζήτημα του αγωγού.
Η θέση της ισραηλινής πλευράς και η επαναβεβαίωση της στήριξής της απέναντι στον αγωγό East Med φάνηκε από το άρθρο που δημοσίευσε ο ισραηλινός πρέσβης στην Αθήνα, Yossi Amrani, στο οποίο σημειώνει ότι η ενεργειακή συνεργασία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο των διμερών ελληνο-ισραηλινών σχέσεων. Αναφορικά με τον East Med, ο ισραηλινός πρέσβης επισημαίνει πως «είναι ένα όραμα που έχει συζητηθεί και εξεταστεί εδώ και πολλά χρόνια» ενώ διευκρινίζει πως «αν και εξακολουθεί να είναι ένα όνειρο, πιστεύουμε ότι είναι προσιτό. Το έργο ενέχει προκλήσεις, από τεχνική άποψη και όχι μόνο, όμως βρισκόμαστε στο σημείο που απαιτούνται συντονισμένες και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες από εμάς, δεν πρέπει να χάνουμε χρόνο».
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός θα μεταφέρει αρχικά 10 δις. κ.μ. φυσικό αέριο ετησίως από τα υποθαλάσσια ισραηλινά κοιτάσματα στην Ευρώπη. Το έργο έχει ενταχθεί στα Προγράμματα Κοινής Ωφέλειας της Ε.Ε. (Projects of Common Interest – PCI) με την τελική φάση των μελετών να χρηματοδοτείται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί το 2021 ενώ το έργο αναμένεται να παραδοθεί το 2025.