Το ενδιαφέρον αμερικανικών ομίλων για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας επιβεβαίωσε ο πρέσβης των ΗΠΑ, Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος συναντήθηκε την Τετάρτη με τον υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Πλακιωτάκης και ο Αμερικανός πρέσβης θα επισκεφθούν την Αλεξανδρούπολη τις επόμενες ημέρες και εκτός απροόπτου θα αναφερθούν, μεταξύ άλλων, στις προοπτικές του λιμανιού της πόλης.
Οι διαγωνισμοί για την πώληση του 67% των μετοχών των οργανισμών λιμένων Αλεξανδρούπολης και για την παραχώρηση για 40 έτη του προβλήτα «Φίλιππος Β» στο εμπορικό λιμάνι της Καβάλας, αναμένεται να προκηρυχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ έως το τέλος της εβδομάδας.
Το ίδιο ισχύει και για τον οργανισμό λιμένος Ηγουμενίτσας, στον οποίο θα πωληθεί σε επενδυτές το 67% του μετοχικού κεφαλαίου, όπως και στην Αλεξανδρούπολη.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, Άρη Ξενόφο, και το διευθύνοντα σύμβουλο του Ταμείου, Ριχάρδο Λαμπίρη, νομικά οι διαγωνισμοί που αφορούν στα τρία περιφερειακά λιμάνια έχουν ξεκινήσει, δεδομένου ότι οι σχετικές προκηρύξεις έχουν ήδη αναρτηθεί στη βάση δεδομένων TED (Tenders Electronic Daily) της ΕΕ.
Σε ό,τι αφορά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι θα προκύψει ενδιαφέρον από δύο αμερικανικούς ομίλους. Εκτός από την επενδυτική εταιρεία BlackSummit Financial Group, είναι πιθανό να συμμετάσχει στο διαγωνισμό και δεύτερη εταιρεία από τις ΗΠΑ, η οποία βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με τη Goldair. Κατά τις ίδιες πηγές, δεν αποκλείεται στο σχήμα να συμμετάσχει και μία ακόμα εγχώρια εταιρεία.
Η Goldair είχε βρεθεί πολύ κοντά σε συμφωνία και με τον αμερικανικό όμιλο SSA Marine, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος port operator στις ΗΠΑ και ένας από τους 10 μεγαλύτερους στον κόσμο.
Σε ό,τι αφορά την πώληση του 67% του οργανισμού λιμένος Ηγουμενίτσας, είναι πιθανό να ενδιαφερθεί ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι ο οποίος δραστηριοποιείται στην Ελλάδα ως ιδιοκτήτης των μινωικών γραμμών. Τις επόμενες ημέρες, όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, στελέχη του ιταλικού ομίλου θα συναντηθούν με τον Γιάννη Πλακιωτάκη.
Σύμφωνα με την προκήρυξη που έχει αναρτηθεί στη βάση δεδομένων TED της ΕΕ, η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας εκπνέει στις 2 Οκτωβρίου 2020.
Τους πρώτους μήνες του 2021 αναμένεται να δημοσιευθούν οι προκηρύξεις και για την αξιοποίηση των λιμανιών του Βόλου και του Ηρακλείου. Το πιθανότερο σενάριο είναι να εφαρμοστεί η μέθοδος της πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών, όπως στην Αλεξανδρούπολη και την Ηγουμενίτσα.
Πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι η πώληση μετοχών έχει σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι της διαδικασίας των παραχωρήσεων, δεδομένου ότι ολοκληρώνεται ταχύτερα, είναι ευκολότερη η αποτίμηση της αξίας του περιουσιακού στοιχείου που διατίθεται προς αξιοποίηση, ενώ δίνεται η δυνατότητα στο Δημόσιο να διατηρήσει μειοψηφικό ποσοστό και να καρπωθεί μέρος της υπεραξίας που θα δημιουργηθεί μελλοντικά.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το λιμάνι του Βόλου έχει σημαντικές προοπτικές και ότι μπορεί να εξελιχθεί σε ένα τρίτο πόλο – μετά τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη – εισαγωγής και διακίνησης κυρίως αγροτικών προϊόντων.
Για τον Βόλο καταγράφεται ήδη ενδιαφέρον από ελληνικές εταιρείες, με μία από αυτές να βρίσκεται σε συζητήσεις με μεγάλο γαλλικό όμιλο, ο οποίος διαχειρίζεται μεγάλο αριθμό λιμανιών, για την από κοινού συμμετοχή στο διαγωνισμό.
Στο πλαίσιο της διαδικασίας αξιοποίησης των περιφερειακών λιμανιών από το ΤΑΙΠΕΔ, θα τροποποιηθούν οι συμβάσεις που έχουν συνάψει οι οργανισμοί λιμένων με το Δημόσιο. Σύμφωνα με το σχεδιασμό, ο χρόνος παραχώρησης θα ανέλθει σε περίοδο 40 ετών.
Σύμφωνα με τους επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, τους επόμενους μήνες αναμένεται να σημειωθεί πρόοδος και στο διαγωνισμό για την παραχώρηση σε ιδιώτες της Εγνατίας Οδού.
Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Ριχάρδος Λαμπίρης, σύντομα το νέο σχέδιο παραχώρησης θα αποσταλεί στους επενδυτές και έως το τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί η υποβολή οικονομικών προσφορών για την παραχώρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας.