Μείωση κατά 59% στην Ελλάδα και κατά 36% στην Ευρώπη στους θανάτους από τροχαία, έφερε η πανδημία λόγω της απαγόρευσης της κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία από 24 κράτη μέλη της Ε.Ε., τα οποία συμπεριλαμβάνονται στη νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC), η μείωση στα θύματα είναι έως και διπλάσια από το μέσο όρο που καταγράφηκε σε ορισμένες χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η μεγαλύτερη μείωση στους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα σημειώθηκε στην Ιταλία (84%), με το Βέλγιο, την Ισπανία τη Γαλλία και την Ελλάδα να ακολουθούν με μείωση άνω του 59%.
Αντίθετα, σε Σουηδία, Δανία και Ολλανδία, οι θάνατοι από τροχαία κατά τη διάρκεια του Απριλίου παρέμειναν στα ίδια επίπεδα ή και αυξήθηκαν συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Σημειώνεται ότι στη Σουηδία τα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του Covid-19 ήταν λιγότερο αυστηρά σε σύγκριση με πολλές άλλες χώρες της Ε.Ε.
Ειδικά στην Ελλάδα, παρά τη σημαντική μείωση των θανάτων τον περασμένο Απρίλιο καταγράφηκαν 21 νεκροί από τροχαία. «21 νεκροί είναι πάρα πολλοί για ένα μήνα που καθόλη τη διάρκειά του ίσχυαν περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία των πολιτών εξαιτίας της πανδημίας» σημειώνει η Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς». Όπως είπε, βάσει των στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ. σε 2 από τις 13 περιφέρειες της χώρας (Αν. Μακεδονίας & Θράκης και Στερεάς Ελλάδος) είχαμε περισσότερους θανάτους σε σχέση με πέρυσι ενώ σε αυτή του Βορείου Αιγαίου ο αριθμός έμεινε αμετάβλητος. «Κατά την περίοδο του lockdown, οι άδειοι από οχήματα δρόμοι οδήγησαν στην ψευδαίσθηση ότι <είμαστε μόνοι μας στο δρόμο>, με αποτέλεσμα να παρατηρηθούν ανησυχητικά υψηλές ταχύτητες από τους οδηγούς. Ταυτόχρονα, πεζοί και ποδηλάτες δεν έδειχναν την απαραίτητη προσοχή, μη γνωρίζοντας ότι ελλοχεύουν σοβαροί κίνδυνοι από αυτήν τη συμπεριφορά» κατέληξε.
Συνολικά στις 25 χώρες που εξετάστηκαν έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία 910 άτομα, όταν ο μέσος όρος προηγούμενων ετών για τον ίδιο μήνα ήταν 1.415.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, παρόλο που ο συνολικός αριθμός των συγκρούσεων εμφανίστηκε σημαντικά μειωμένος, υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι αυτές ήταν σφοδρότερες και θανατηφόρες. Σε αρκετές χώρες επίσης παρατηρήθηκε μείωση στις τροχαίες παραβάσεις γενικά, αλλά αύξηση σε αυτές που θεωρούνται σοβαρές και επικίνδυνες για την πρόκληση θανατηφόρου τροχαίου.
Σύμφωνα με το Συμβούλιο Μεταφορών:
Η Δανία δημοσίευσε επίσημα στοιχεία που δείχνουν αύξηση 10% στο ποσοστό των οδηγών που κινούνταν με ταχύτητα πάνω από το όριο.
Δεδομένα από τις κάμερες παρακολούθησης ταχύτητας στη Γαλλία έδειξαν αύξηση 16% στις πιο σοβαρές παραβάσεις ορίου ταχύτητας (50% πάνω από το νόμιμο όριο) σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Στην Εσθονία, σημειώθηκε αύξηση 22% στο ποσοστό των οδηγών που υπερέβησαν το όριο ταχύτητας στους κύριους επαρχιακούς δρόμους σε σύγκριση με το μέσο όρο του Απριλίου 2018 – 2019.
Στην Ισπανία, οι παραβιάσεις του ορίου ταχύτητας που εντοπίστηκαν σε ένα δείγμα που ελήφθη από σταθερές κάμερες ασφαλείας, ήταν αυξημένες κατά 39% σε δρόμους εκτός πόλης, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019.
Ασφαλιστική εταιρεία στο Ηνωμένο Βασίλειο που χρησιμοποιεί την τηλεματική για την παρακολούθηση νέων ασφαλισμένων, ανέφερε αύξηση 15% στις προειδοποιήσεις για ταχύτητα που στάλθηκαν σε οδηγούς που υπερέβησαν τα όρια ταχύτητας.
Στη Σουηδία, δεν σημειώθηκε αύξηση της ταχύτητας στο δρόμο.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι στην Ολλανδία καταγράφηκαν για πρώτη φορά μετωπικές συγκρούσεις μεταξύ ποδηλατών, υποδηλώνοντας πιθανώς ότι οι ποδηλατόδρομοι ήταν πολύ στενοί για να φιλοξενήσουν την αυξημένη χρήση τους. Την ίδια στιγμή οι θάνατοι των ποδηλατών στην Τσεχία αυξήθηκαν κατά 86%.
Να σημειωθεί ότι τα τροχαία στην Ευρώπη εκτός από το κόστος σε ανθρώπινες ζωές, προκαλούν κάθε χρόνο και σημαντική οικονομική αιμορραγία. Το ετήσιο κόστος των τροχαίων εκτιμάται σε 280 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 2% του ΑΕΠ.