Καινούρια αυτοκίνητα προς πώληση
Πηγή Εικόνας: pixabay στο pexels

Αστοχία, μεθόδευση ή ρουσφέτι του ΥΠΟΙΚ και της κυβέρνησης – στους μεγάλους εισαγωγείς αυτοκινήτων και τις αυτοκινητοβιομηχανίες;

Αυτό είναι το ερώτημα που κυκλοφορεί τις τελευταίες ημέρες στην αγορά, αλλά τα περισσότερα ΜΜΕ δεν αγγίζουν διότι είναι δύσκολο θέμα με αρκετά συμφέροντα από πίσω.

Το ζουμί της υπόθεσης, λένε οι παράγοντες της αγοράς, είναι αν και πόσο θα πριμοδοτούνται (έμμεσα, με χαμηλότερο τέλος ταξινόμησης) τα νέα αυτοκίνητα σε σχέση με τα μεταχειρισμένα. Δηλαδή πόσο θα επιβαρύνονται τα παλαιότερα αυτοκίνητα σε σχέση με τα καινούργια. Και ποια θεωρούνται παλιότερα και πόσο επιβαρύνονται.

Το economix.gr είχε εγκαίρως σημειώσει ότι στο παρασκήνιο μαίνεται μάχη τους τελευταίους μήνες σχετικά με το θέμα των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ιδίως ενόψει της εισαγωγής μέτρων και νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση.

Και γράψαμε αναλυτικά για τη διαφορά προσεγγίσεων και απόψεων μεταξύ ΥΠΟΙΚ και ΥΠΕΝ για το θέμα.

Θυμίζουμε ότι το economix είχε αναδείξει το μέτωπο αντιπαράθεσης: «όσον αφορά το ζήτημα των αυτοκινήτων. Ποιας κατηγορίας αυτοκίνητα θα έχουν μέλλον; Θα συνεχίσουν να κινούνται στην αγορά καινούργια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα όχι και τόσο σύγχρονα και με υψηλές τιμές ρύπων; Σε αυτό το ερώτημα πολλά και ποικιλώνυμα συμφέροντα πιέζουν τις πολιτικές ηγεσίες ένθεν κακείθεν.»

Πρακτικά, με την τροπολογία που κατέθεσε το ΥΠΟΙΚ σε νομοσχέδιό του για τα τέλη ταξινόμησης καθίσταται απαγορευτική οικονομικά η αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας πριν 31/8/2018, δηλαδή αυτοκινήτων με χρόνο κυκλοφορίας λιγότερο από 2 χρόνια σήμερα.

Για παράδειγμα, αν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο έχει Χ τέλη ταξινόμησης με βάση τους ρύπους και την αξία του και ταξινομήθηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα ή σε μια άλλη χώρα στις 30/8/2018 θα έχει επιβάρυνση 50% επιπλέον σε σχέση με αυτό που κυκλοφόρησε, για παράδειγμα, στις 5/9/2018…

Δηλαδή η κυβέρνηση αποφάσισε να βάλει χαράτσι και στα αυτοκίνητα κατηγορίας EURO 6 που μέχρι τώρα δεν επιβαρύνονταν υπέρμετρα, με βάση τη φορολόγηση που είχε επιβάλλει η προηγούμενη κυβέρνηση.

Πρακτικά, κανείς εισαγωγέας αυτοκινήτων ή πολίτης δεν θα θελήσει να φέρει στη χώρα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο 2-3-4 ετών, ακόμη και αν έχει λιγότερους ρύπους από αυτό που βρίσκει στην εγχώρια αγορά.

Το κορυφαίο που παρατηρήσαμε είναι ότι εδώ και μήνες, σε πολλά ΜΜΕ (όχι στο economix…) κυκλοφορούν συνεχώς άρθρα για τα «σαπάκια» αυτοκίνητα της Ευρώπης. Βέβαια, πουθενά στην Ευρώπη δεν χαρακτηρίζονται «σάπια» αυτοκίνητα με χρόνο ζωής λιγότερο των 5 ετών, αλλά εδώ… Απλά έγινε προσπάθεια να καλλιεργηθεί κλίμα κατά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το εξωτερικό ανεξαρτήτως παλαιότητας και χαρακτηριστικών, που αποτελεί την ουσία της αξιολόγησης που πρέπει να γίνεται.

Όσοι προωθούσαν τέτοια μέτρα (και τους άκουσε το ΥΠΟΙΚ…) φρόντισαν με αυτόν τον τρόπο να φέρουν στην πλευρά τους όσους έχουν αγοράσει νέα αυτοκίνητα τα τελευταία 5-6 χρόνια και ευελπιστούν να τα πωλήσουν. Για αυτούς, πράγματι, η αγορά γίνεται πιο θελκτική καθώς κλείνει για τον ανταγωνισμό, αφού με την επιβάρυνση που θα έχουν τα εισαγόμενα, όλοι θα ψάχνουν εγχώρια μεταχειρισμένα. Και μαντέψτε ποιοι έχουν σε απόθεμα τους μεγαλύτερους στόλους μεταχειρισμένων αυτοκινήτων…

Συν και πλην

Φυσικά, ευνοημένοι είναι και οι έμποροι καινούργιων αυτοκινήτων, καθώς πολλοί καταναλωτές αφού δουν τις τιμές μετά τις επιβαρύνσεις των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (των εισαγόμενων λόγω τέλους ταξινόμησης, των εγχώριων λόγω της τεχνητής διατήρησης υψηλής τιμής) θα στραφούν προς τα καινούργια (ή το στοκ «σύγχρονων μεταχειρισμένων από Ελλάδα» που θα τους προτείνουν ως οικονομικότερο τα στελέχη πωλήσεων των μεγάλων εταιρειών αυτοκινήτου).

Βέβαια ριγμένη μάλλον θα είναι η πλατιά μάζα των καταναλωτών που ψάχνουν καλές τιμές για να αποκτήσουν ένα σύγχρονο αλλά παράλληλα μη ρυπογόνο αυτοκίνητο κατηγορίας Euro 6 – για παράδειγμα χρονολογίας 2016-2017, ηλικίας δηλαδή 3-4 ετών – γιατί, όπως είπαμε, αυτά τα ΙΧ αν έλθουν από το εξωτερικό θα επιδέχονται πλέον αρκετά μεγάλη οικονομική επιβάρυνση (μεγαλύτερης και από το ισχύον φορολογικό καθεστώς το οποίο είχε νομοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση .)

Συναφής είναι ο κίνδυνος για απώλεια εσόδων για το κράτος, από τέλη και φόρους, αλλά δεν ελπίζουμε να δούμε καμία αμερόληπτη εκτίμηση, καθώς το ΓΛΚ που κάνει τις δημοσιονομικές εκτιμήσεις είναι υπηρεσία του ΥΠΟΙΚ που φέρνει το νομοσχέδιο…

Έτσι, μάλλον καθίσταται άδικη η κατηγοριοποίηση ειδικά των αυτοκινήτων τεχνολογίας Euro 6, με την ημερομηνία «διαλογής» της 31/8/2018. Είναι μάλλον σαφές ότι ένα αυτοκίνητο για παράδειγμα χρονολογίας 2016, 2017 ή ακόμα και του ά εξαμήνου 2018 δεν είναι σε καμία περίπτωση επί της αρχής πιο ρυπογόνο περιβαλλοντικά. Πώς θα ήταν δυνατόν ένα ΙΧ με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας πχ 7/2018 να είναι πιο ρυπογόνο και να επιδέχεται 50% επιβάρυνση από ένα ΙΧ με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας δύο μηνών  μετά;

Ποιοι ευνοούνται από τις διατάξεις του ΥΠΟΙΚ και ποιοι χάνουν 

Σίγουρα κερδίζουν οι εταιρείες πώλησης νέων αυτοκινήτων. Όχι μόνο γιατί μέρος της ζήτησης θα κατευθυνθεί σε αυτές, αλλά και γιατί έχουν πρόσβαση σε ένα σταθερό πελατολόγιο που αλλάζει αυτοκίνητο κάθε 3-4 χρόνια. Επομένως θα έχουν στα χέρια τους ελληνικής προέλευσης – χωρίς αυξημένο τέλος ταξινόμησης δηλαδή – αυτοκίνητα 3-4-5 ετών…

Επίσης εκτιμούμε ότι ευνοούνται οι εταιρείες leasing αυτοκινήτων (και ενοικίασης), καθώς συνήθως οι συμφωνίες που κάνουν με τους μακροχρόνιους μισθωτές είναι για 3-4 χρόνια, άρα έχουν στην κατοχή τους αντίστοιχα αυτοκίνητα χωρίς υψηλά τέλη.

Τι σημαίνει αυτό, με απλά λόγια; Αν ένας καταναλωτής θελήσει να πάρει μετά το νομοσχέδιο ένα αυτοκίνητο, για παράδειγμα κυκλοφορίας του 2017, το οποίο βρήκε σε καλή τιμή στο εξωτερικό, θα πρέπει να το ξανασκεφτεί. Ως γνωστόν, οι τιμές σε αρκετές χώρες για αυτοκίνητα 3-4 ετών είναι πολύ καλύτερες σε σχέση με τις εγχώριες για τα ίδια αυτοκίνητα. Είτε το φέρει ο ίδιος, είτε το πάρει από έμπορο που θα το φέρει για λογαριασμό του, θα το πληρώσει με το αυξημένο τέλος ταξινόμησης! Σε πολύ μεγαλύτερη τιμή από το ίδιο αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσε μια εταιρεία ενοικιάσεων για παράδειγμα εδώ και τρία χρόνια…

Οι κούφιες αιτιολογίες της κυβέρνησης και οι ανακολουθίες

Η αιτιολογία της κυβέρνησης (που μάλλον ως δικαιολογία μοιάζει) είναι ότι έτσι βοηθά το περιβάλλον! Όπως γράψαμε, αν η κυβέρνηση πιστεύει ότι κάτι επιβαρύνει το περιβάλλον θα έπρεπε να το απαγορεύσει, όχι να το φορολογήσει. Αυτό κάνει το ΥΠΕΝ με το νομοσχέδιο της ηλεκτροκίνησης, όπου απαγορεύει τα αυτοκίνητα κατηγορίας EURO I,II,IΙΙ ενώ για τα κατηγορίας EURO IV επιβάλλει περιβαλλοντικό τέλος 4.000 ευρώ επιπλέον του τέλους ταξινόμησης. Πάντα για τις νέες εισαγωγές και κυκλοφορίες στη χώρα. Αλλά πολύ έξυπνα το ΥΠΕΝ έβγαλε την ουρά απέξω από το κρίσιμο ζήτημα του αν θα επιβάλλει μέτρα για την κατηγορία EURO 5 και 6 ή για υποκατηγορίες αυτών. Το άφησε «στη διαβούλευση», αντίθετα με το ΥΠΟΙΚ. Έτσι από το συνδυασμό των διατάξεων προκύπτει ότι το αρμόδιο για το περιβάλλον ΥΠΕΝ δεν θεωρεί ρυπογόνα τα αυτοκίνητα με κινητήρες EURO VI ενώ το ΥΠΟΙΚ (που είναι γνωστό τοις πάσοι ότι αγωνίζεται για το περιβάλλον…) τα θεωρεί ρυπογόνα και τα χαρατσώνει για να μας προστατεύσει!

Το ζουμί στην αντιπαράθεση και τις συζητήσεις στην αγορά, σε κάθε περίπτωση, είναι τι θα γίνει με την κατηγορία EURO 6 και (δευτερευόντως) 5.

Τα αυτοκίνητα από EURO 4 και πίσω είναι ήδη παλιά και ουδείς μπορεί να επιχειρηματολογήσει ουσιαστικά για το να μην επιβαρυνθούν – εδώ ταιριάζει μόνο το επιχείρημα για σαπάκια…

Αλλά είναι εμφανές ότι η επιβάρυνση της κατηγορίας EURO VI και δευτερευόντως EURO V εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα, όπως και η ημερομηνία της 31/8/2018 που μπήκε ως όριο.

Πολλοί παράγοντες της αγοράς ήδη αντιδρούν και έχουν στείλει μηνύματα στην κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες που έφτασαν στο economix.gr, το θέμα εξετάζει να σηκώσει και ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ο Γιώργος Τσίπρας κάνει επαφές με την αγορά εκ μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Η διαφαινόμενη στήριξη της κυβέρνησης σε μεγάλες εταιρείες αυτοκινήτων – που σε κάποιο βαθμό έχουν και άλλα επιχειρηματικά συμφέροντα – ίσως προκαλέσει πολιτικό αυτογκόλ, αν ο κόσμος δεν καταλάβει τα κυβερνητικά επιχειρήματα (που δεν είναι και τόσο πειστικά, όπως είδαμε…). Καθώς οι τιμές των αυτοκινήτων – και ιδίως το ψάξιμο ευκαιρίας σε μεταχειρισμένα – αποτελεί αγαπημένο θέμα για πολλούς, ανάγκη για κάποιους άλλους και ενασχόληση για ορισμένους άλλους… Οι οποίοι όμως συνολικά είναι πάρα πολλοί στο εκλογικό σώμα – και οι βουλευτές που θα το ψηφίσουν δεν θέλουν να απολογούνται στους ψηφοφόρους για τα θέματα της τσέπης τους…