Ατμοσφαιρική ρύπανση: Αρνητική ευρωπαϊκή πρωτιά η Αθήνα
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Αρνητική ευρωπαϊκή πρωτιά η Αθήνα

Το απίστευτο – και μοναδικό, από όσα θυμόμαστε – φαινόμενο δύο νομοσχέδια που βρίσκονται παράλληλα υπό διαβούλευση να έχουν δύο εντελώς διαφορετικές πολιτικές και διαφορετικές ρυθμίσεις για το ίδιο θέμα, αναδεικνύεται από τις προωθούμενες αλλαγές στο καθεστώς των εισαγωγών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Από τη μία πλευρά, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με το νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης (Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης») θέλει να απαγορεύσει την εισαγωγή παλαιών και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με κινητήρες κατηγορίας εκπομπών καυσαερίων Euro Ι, ΙΙ και ΙΙΙ .

Από την άλλη πλευρά το ΥΠΟΙΚ, ενώ φέρνει νομοσχέδιο για το τέλος ταξινόμησης (δηλαδή για την εισαγωγή στην ελληνική αγορά αυτοκινήτων, παλαιών και νέων), αντί να λάβει υπόψιν του την απαγόρευση που προωθεί το ΥΠΕΝ, έρχεται και φορολογεί, αντί να απαγορεύει, με υψηλή επιβάρυνση τα ίδια αυτά αυτοκίνητα με κινητήρες κατηγορίας Euro Ι, ΙΙ και ΙΙΙ.

Αν το Μέγαρο Μαξίμου και η συντονιστική ομάδα της κυβέρνησης δεν μαζέψει την ασυνεννοησία των δύο συναρμόδιων υπουργείων, κινδυνεύουμε να έχουμε δύο αντιτιθέμενους νόμους με τα προβλήματα που αυτό θα δημιουργήσει και αναλόγως του ποιος θα ψηφιστεί πρώτος να έχουμε και ευτράπελα… Δηλαδή για παράδειγμα να ψηφιστεί πρώτα η απαγόρευση και μετά η φορολόγηση σε κάτι που έχει απαγορευτεί! Ή το αντίθετο: να έρθει προς ψήφιση πρώτα η υψηλή επιβάρυνση στο τέλος ταξινόμησης και μετά η απαγόρευση των ίδιων αυτοκινήτων. Με τους βουλευτές που θα το υπερψηφίσουν να ψηφίζουν δύο διαφορετικές πολιτικές σε διάστημα λίγων ημερών…

Οι πληροφορίες του economix.gr επιμένουν ότι το μπάχαλο δεν είναι και τόσο θέμα «λάθους», καθώς και οι δύο ρυθμίσεις ετοιμάζονται εδώ και πολλούς μήνες – ειδικά για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα – και υπήρξαν και κοινές ομάδες εργασίας μεταξύ των δύο Υπουργείων. Αλλά υπάρχουν συγκεκριμένα συμφέροντα που πιέζουν για διάφορες «λύσεις» στον τομέα της αγοράς του αυτοκινήτου το τελευταίο διάστημα. Θα επανέλθουμε σε αυτό αναλυτικότερα.

Τι προτείνει το ΥΠΕΝ για τα παλαιά μεταχειρισμένα

Στο άρθρο 47 του νομοσχέδιου του ΥΠΕΝ για την ηλεκτροκίνηση, η διαβούλευση του οποίου ολοκληρώθηκε την 1η Ιουλίου, προβλέπεται ότι για τα επιβατικά αυτοκίνητα στα οποία επιβάλλεται τέλος ταξινόμησης (δηλαδή εμπίπτουν στις σχετικές κοινοτικές οδηγίες) «απαγορεύεται η εισαγωγή, εφόσον πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 3, 2 και 1, όπως αυτές ορίζονται στις οδηγίες 94/12/ΕΚ, 91/441/ΕΟΚ, 89/458/ΕΚ και 88/76/ΕΚ ή μεταγενέστερες τροποποιητικές αυτών, ή εφόσον δεν πληρούν προδιαγραφές ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) συμβατικής τεχνολογίας και δεν αποδεικνύονται για αυτά οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.»

Επιπλέον, και πέρα από το τέλος ταξινόμησης (το οποίο αυξάνει το ΥΠΟΙΚ με το δικό του σχέδιο νόμου) το ΥΠΕΝ θέλει να επιβάλλει και έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος ύψους τεσσάρων χιλιάδων ευρώ (4.000), εφόσον πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 4.

Σημειώνουμε ότι δεν κάνει το κείμενο που τέθηκε προς διαβούλευση καμία αναφορά στα αυτοκίνητα κατηγορίας Euro 5 και 6, αν και ο Υπουργός Κωστής Χατζηδάκης άφησε ανοιχτό κάθε ενδεχόμενο για τα κατηγορίας 5 στη σχετική συνένετυξη τύπου πριν λίγες εβδομάδες, αναφέροντας ότι θα περιμένει τα αποτελέσματα της διαβούλευσης. Πράγματι, στη σελίδα της διαβούλευσης μπορείτε να βρείτε πρόταση της Mercedes Benz Hellas(που ως ακριβή μάρκα με υψηλή αξία μεταπώλησης αυτοκινήτων αιμορραγεί από τις εισαγωγές παλαιότερων μοντέλων της…) για καθιέρωση περιβαλλοντικού τέλους και στα κατηγορίας Euro V.

Τι προτείνει το ΥΠΟΙΚ για το τέλος ταξινόμησης

Από την άλλη πλευρά το ΥΠΟΙΚ, που έβγαλε σχεδόν μεσάνυχτα σε διαβούλευση το νομοσχέδιό του, αντί να προτείνει και αυτό απαγόρευση εισαγωγών, προωθεί την μεγάλη επιβάρυνση με προσαύξηση του τέλους ταξινόμησης. Και μάλιστα επικαλείται για αυτήν την πρόταση ότι «η ρύθμιση εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης κυβερνητικής πολιτικής για την ανανέωση του υφιστάμενου στόλου αυτοκινήτων και την προώθηση μη ρυπογόνων οχημάτων νέας τεχνολογίας»! Όταν αυτό που προτείνει στο άρθρο 4 του σχεδίου νόμου υπό διαβούλευση «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία των Οδηγιών  (ΕΕ) 2017/1852, (ΕΕ) 2018/822, (ΕΕ)2016/1164, (ΕΕ) 2018/1910 και (ΕΕ) 2019/475 και άλλες διατάξεις» έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις προτάσεις του ΥΠΕΝ!

Συγκεκριμένα το νονμοσχέδιο που προτείνει ο Χρήστος Σταϊκούρας ως ΥΠΟΙΚ προβλέπει (πέρα από τους άλλους συντελεστές για τα τέλη ταξινόμησης, όπως η φορολογητέα αξία και τα όρια εκπομπών) ότι τα αυτοκίνητα κατηγορίας Euro I,II,III,IV αλλά και τα μισά της κατηγορίας EuroV (αυτά που έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά μέχρι 31/12/2012) θα έχουν τέλος ταξινόμησης προσαυξημένο κατά 200%!

Σημειώνεται ότι παράλληλα το ΥΠΟΙΚ κάνει το σύστημα υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης προοδευτικό, κάτι που σημαίνει ότι το (προσ)αυξημένο τέλος δεν θα υπολογίζεται σε ολόκληρη την αξία αλλά με κλίμακα. Όπως σημειώνει το ΥΠΟΙΚ στην αιτιολογική έκθεση «με τον τρόπο αυτό μειώνεται το αναλογούν τέλος ταξινόμησης για την πλειοψηφία των οχημάτων και ευνοείται η ταξινόμηση νεότερων αυτοκινήτων, λαμβανομένης υπόψη και της ανάγκης τόνωσης της σχετικής αγοράς»…

Με λίγα λόγια…

Με λίγα λόγια, το ένα υπουργείο θέλει να σταματήσουν να μπαίνουν ρυπογόνα αυτοκίνητα στην ελληνική αγορά και το άλλο υπουργείο θέλει να τα επιβαρύνει (μειώνοντας ίσως τον αριθμό τους αλλά διασφαλίζοντας και κάποια δημόσια έσοδα…)! Δύο διαφορετικές πολιτικές από δύο υπουργεία της ίδιας κυβέρνησης για τα «φθηνά» παλαιά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που στην αγορά ονομάζονται κατ’ ευφημισμό «σαπάκια» αλλά αφορούν συνήθως τους πιο αδύναμους οικονομικά αγοραστές ή τους λάτρεις συγκεκριμένων μοντέλων…

Και το πρόβλημα με τις ρυθμίσεις για τα αυτοκίνητα που προωθεί το ΥΠΟΙΚ δεν είναι μόνο αυτό, όπως αναφέραμε πιο πάνω… Θα επανέλθουμε…

 

Σχόλιο:

Πως το λέει ο λαός;

Άλλα ντ’ άλλων;

Αλλού τα κακαρίσματα κι αλλού γεννούν οι κότες;