Η ευρύτερη εφαρμογή της τεχνολογίας στη φορολογική διοίκηση και οι επιπτώσεις των νέων ρυθμίσεων στη φορολογική λειτουργία των επιχειρήσεων βρέθηκαν στο επίκεντρο διαδικτυακής συζήτησης που διοργάνωσε πρόσφατα η ΕΥ Ελλάδος, με την υποστήριξη του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) και του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ).
Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, προλογίζοντας το webcast, ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος, τόνισε ότι, παρότι ήδη έχει εισαχθεί νομοθετικά, το μέτρο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης δεν εφαρμόστηκε ακόμη στην πράξη στην Ελλάδα, όμως η απλοποίηση του νομοθετικού πλαισίου και η εξέλιξη της τεχνολογίας, καθιστούν τις συνθήκες για την υιοθέτηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης πιο ώριμες. Ο κ. Μίχαλος εκτίμησε ότι, σύντομα, η ηλεκτρονική τιμολόγηση και η τήρηση ηλεκτρονικών βιβλίων θα είναι πραγματικότητα για όλους.
Σε χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος του ΣΒΕ, Αθανάσιος Σαββάκης, επικαλούμενος μελέτες που κάνουν λόγο για το ύψος της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα, το οποίο κυμαίνεται ανάμεσα σε 6 έως 9% του ΑΕΠ, δηλαδή ανάμεσα σε 11 και 16 δισ. ευρώ τον χρόνο, τόνισε ότι είναι πολύ σημαντικές οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Οικονομικών για την εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων, της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και της λειτουργίας της πλατφόρμας myDATA, υπογραμμίζοντας ότι βρίσκονται, χωρίς αμφιβολία, στη σωστή κατεύθυνση για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.
Ο Στέφανος Μήτσιος, Εταίρος και Επικεφαλής των Φορολογικών Υπηρεσιών της ΕΥ Ελλάδος, τόνισε ότι η τεχνολογία αποτελεί, υπό προϋποθέσεις, σημαντικό σύμμαχο στη μάχη κατά της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής, ενώ αναφέρθηκε στα στάδια εξέλιξης της ψηφιακής φορολογικής διοίκησης – από την ηλεκτρονική υποβολή όλων των φορολογικών δηλώσεων (e-file), στον υπολογισμό και καταλογισμό φόρων από τις φορολογικές αρχές, χωρίς την ανάγκη υποβολής δηλώσεων από τους φορολογούμενους (e-assess).
Στο πλαίσιο του webcast, τα στελέχη που το παρακολούθησαν, κλήθηκαν να απαντήσουν σε ορισμένες ερωτήσεις σχετικά με τις νέες προβλέψεις και τις επιχειρήσεις τους. Σε σχετική ερώτηση για το εάν η επιχείρησή τους έχει επιλέξει να εκδίδει e-τιμολόγια, το 72% των συμμετεχόντων απάντησαν αρνητικά.
Το 64% των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι η δυνατότητα εκσυγχρονισμού των διαδικασιών της οικονομικής διεύθυνσης, αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα για την απόφαση σχετικά με την έκδοση ή και λήψη e-τιμολογίων, μέσω πιστοποιημένων παρόχων. Αντίστοιχα, το 43% θα εξέταζε την παροχή φορολογικών κινήτρων, ως πιθανό παράγοντα επιλογής e-τιμολόγησης μέσω πιστοποιημένου παρόχου.
Στη συνέχεια, ο κ. Γουλιάς, Εταίρος στο Τμήμα Φορολογικών Υπηρεσιών της ΕΥ Ελλάδος, ανέλυσε σε μεγαλύτερη λεπτομέρεια τη νέα διαδικασία για τα e-βιβλία, επεξηγώντας τις διαφορές στη ροή δεδομένων μεταξύ αντικριζόμενων και μη αντικριζόμενων παραστατικών, μέσω παραδειγμάτων. Παράλληλα, αναφέρθηκε στις τυποποιήσεις δεδομένων παραστατικών – και τις υποπεριπτώσεις τους – όπως έχουν οριστεί από την ΑΑΔΕ και στην ανάγκη ομαδοποίησης και χαρακτηρισμού των συναλλαγών από την πλευρά της επιχείρησης, για τον οποίο απαιτείται η κατάλληλη φορολογική και μηχανογραφική υποστήριξη.
Σε σχετική ερώτηση, μόλις το 40% των συμμετεχόντων θεωρούν ότι οι επιχειρήσεις τους είναι αρκετά ή σε μεγάλο βαθμό προετοιμασμένες για να υιοθετήσουν τη νέα διαδικασία διαβίβασης δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA. Αντίθετα, το 60% θεωρούν ότι οι επιχειρήσεις τους δεν είναι καθόλου έτοιμες ή είναι ελάχιστα προετοιμασμένες για τη νέα διαδικασία.
Τέλος, ο κ. Γουλιάς αναφέρθηκε στα επόμενα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις για την υιοθέτηση της νέας διαδικασίας, όπως η απόκτηση μηχανογραφικής λύσης για τα e-βιβλία και η σωστή παραμετροποίησή της, σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία, υπογραμμίζοντας ότι, πλέον, καλούνται να εκτιμήσουν με ποιους τρόπους η νέα διαδικασία θα επηρεάσει, όχι μόνο το λογιστικό / εμπορικό σύστημά τους ή ERP, αλλά και τις διαδικασίες, τα στελέχη, τους πελάτες, τους προμηθευτές τους, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο επιχειρούν.