Τη δημοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, εντός των επόμενων 24ωρων, ανακοίνωσε χθες από την Αλεξανδρούπολη ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφος, ο οποίος προανήγγειλε πως σε σύντομο χρονικό διάστημα θα υπάρξουν «πρωτοβουλίες και εκδηλώσεις που θ’ αναδείξουν τη διασύνδεση του λιμανιού, τόσο στο σιδηροδρομικό κομμάτι, όσο και τη διασύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία Οδό», στοιχεία που όπως είπε, θα προσδώσουν ένα σημαντικό βάρος και προοπτική στον Οργανισμό της Αλεξανδρούπολης.
Μετά το πέρας της σύσκεψης που είχε με τη διοίκηση του ΟΛΑ, ολοκληρώνοντας την τριήμερη περιοδεία του στα περιφερειακά λιμάνια, ο κ. Ξενόφος τόνισε για ακόμη μία φορά τη δυναμική και τις προοπτικές της πόλης και του λιμένα λέγοντας χαρακτηριστικά πως «η Αλεξανδρούπολη έχει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο και λόγω της προοπτικής ανάπτυξης που έχει το λιμάνι, με πολύ μεγάλες υποδομές και φυσικά και λόγω της γεωγραφικής της θέσης, που προσδίδει στο λιμάνι ένα ιδιαίτερα σημαντικό γεωστρατηγικό ρόλο. Ένας ρόλος ο οποίος ενισχύεται περαιτέρω και με πρωτοβουλίες παράλληλες που έχουμε τόσο από την πλευρά του Ταμείου, όσο και από ιδιωτικούς φορείς…», διευκρινίζοντας ότι αναφέρεται στην ενέργεια και ειδικότερα στην απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ, έναρξης του διαγωνισμού για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης αερίου στην Καβάλα και την πρωτοβουλία κατασκευής πλατφόρμας FSRU, ακριβώς απέναντι από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. «Άρα συνδυαστικά το ενεργειακό αποτύπωμα, οι ενεργειακές πρωτοβουλίες, μαζί με τις υποδομές του λιμανιού, προσδίδουν στο λιμάνι ένα σημαντικό ρόλο και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα προσελκύσει κι ένα σημαντικό ενδιαφέρον στο διαγωνισμό ο οποίος πολύ σύντομα θ’ ανακοινωθεί».
Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ και στις «πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες του ΟΛΑ», σε ό,τι αφορά τα λιμάνια Καμαριώτισσας και Θέρμων στη Σαμοθράκη, χάρη στις οποίες όπως σημείωσε «έχει αντιμετωπίσει ήδη τα προβλήματα της περσινής χρονιάς», (σ.σ. αποκατάσταση λειτουργικού βάθους στη λιμενολεκάνη του λιμένα Καμαριώτισσας για την ομαλή εκτέλεση του κύκλου ελιγμών μεγάλων επιβατηγών πλοίων και αποκατάσταση λειτουργικών βαθών στο αλιευτικό καταφύγιο των Θέρμων).
Διευθύνων Σύμβουλος ΟΛΑ, Κώστας Χατζηκωνσταντίνου: Κοινό όραμα η ανάπτυξη της περιοχής με ναυαρχίδα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
«Όλοι συμμεριζόμαστε το ίδιο όραμα και αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από την ανάπτυξη της περιοχής με ναυαρχίδα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Όλοι μας πιστεύουμε στις δυνατότητες του λιμανιού. Άλλωστε και η πόλη η ίδια φτιάχτηκε γύρω από το λιμάνι και η ύπαρξή της οφείλεται στο λιμάνι. Επιτέλους ωρίμασαν οι συνθήκες, 100 χρόνια μετά την απελευθέρωσή της, να φτάσουμε στην έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση του πλειοψηφικού, μετοχικού πακέτου», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού. Ο κ. Χατζηκωνσταντίνου ευχαρίστησε την κυβέρνηση και τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, «για την πάρα πολύ στενή συνεργασία που είχαμε για να επιτευχθεί αυτό το εγχείρημα και να φτάσουμε σ’ αυτό το επίπεδο ωριμότητας, πληρότητας και ν’ αναδείξουμε όλα αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα οποία θέλω να πιστεύω όλοι οι κάτοικοι της περιοχής μοιράζονται μεταξύ τους, αλλά αυτά πλέον ν’ αποτυπωθούν σε έγγραφα, σε χάρτες, σε προοπτικές, οι οποίες θα δώσουν προστιθέμενη αξία στον ΟΛΑ, ούτως ώστε να προσελκύσει άξιους, αξιόπιστους και σοβαρούς επενδυτές, οι οποίοι θ’ αποτελέσουν και το όχημα για την ανάπτυξη της περιοχής», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πρόεδρος ΟΛΑ, Κώστας Χατζημιχαήλ: Θα επιδιώξουμε να προσελκύσουμε όσο το δυνατό περισσότερους επενδυτές
«Υποδεχόμαστε τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, μερικά 24ωρα πριν την έναρξη της διαδικασίας αξιοποίησης του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, με τη μέθοδο της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΑ, πιθανότατα του 67% των μετοχών… Μπαίνουμε σε μία μεταβατική περίοδο, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία του διαγωνισμού. Ένα χρονικό διάστημα κατά το οποίο, με πολύ προσοχή, θα επιδιώξουμε να προσελκύσουμε όσο το δυνατό περισσότερους επενδυτές, προκειμένου να μπορέσει αυτή η αξιοποίηση του λιμένα να συμπαρασύρει την οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, όχι μόνο της Αλεξανδρούπολης, αλλά του συνόλου της ΑΜΘ», δήλωσε ο πρόεδρος του ΟΛΑ.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Χατζημιχαήλ υπογραμμίζει: «Επί οκτώ μήνες, με συνέπεια και μεθοδικότητα και σε στενή συνεργασία με τους υπουργούς και γενικούς γραμματείς της κυβέρνησης, δουλεύουμε στην ταχεία και οριστική επίλυση χρόνιων προβλημάτων, που αποτέλεσαν τροχοπέδη στη λειτουργία και περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα. Προβλημάτων που ταλαιπώρησαν τον λιμένα και την πόλη για περισσότερο από τρεις δεκαετίες και σήμερα παραδίδουμε προς αξιοποίηση ένα λιμάνι καθαρό, απαλλαγμένο από τα στοιχεία που λειτούργησαν ως τροχοπέδη στην ανάπτυξή του αλλά και της ευρύτερης περιοχής». Χαρακτηρίζει «ιλιγγιώδεις, για τα δεδομένα της γραφειοκρατίας του ελληνικού δημοσίου, τους ρυθμούς με τους οποίους κινείται η ελληνική κυβέρνηση», συμπληρώνοντας ότι αυτό δεν έχει περάσει απαρατήρητο από τους εν δυνάμει επενδυτές, οι οποίοι ήδη έχουν εκφράσει την ικανοποίησή τους.
Το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού
Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα και τα στάδια ολοκλήρωσης του διαγωνισμού ο κ. Χατζημιχαήλ αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι υπάρχουν δύο φάσεις (market test) και ένα τελικό στάδιο.
Μετά την πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος, η οποία εκτιμάται ότι θα βγει στον αέρα την ερχόμενη Δευτέρα, μετά και την ψήφιση της διάταξης νόμου που αφορά στην παραχώρηση προς χρήση από τη ΓΑΙΟΣΕ στον ΟΛΑ των εκτάσεών της που βρίσκονται εντός της χερσαίας ζώνης λιμένος, (σ.σ. ισχύ παραχώρησης μέχρι το 2063), ξεκινάει άμεσα η πρώτη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους επενδυτές, με τη διαδικασία των μη δεσμευτικών προσφορών. Η διαδικασία αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2020.
Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, κατατίθενται οι δεσμευτικές προσφορές, γίνεται ο έλεγχος των υποψηφίων σχημάτων από το ΤΑΙΠΕΔ και προκύπτει το τελικό σχήμα. Ο κ. Χατζημιχαήλ διευκρινίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι μεταξύ των δύο φάσεων, υπάρχει η δυνατότητα εμπλουτισμού του εταιρικού σχήματος, π.χ. με έναν νέο port operator, προκειμένου αυτό να ενισχυθεί, τονίζοντας πως σε καμία περίπτωση οι επενδυτές δεν μπορούν να προχωρήσουν σε κοινοπραξία, αφ’ ης στιγμής έχουν ήδη λάβει ξεχωριστά μέρος στον διαγωνισμό.
«Ακολουθεί ένα ακόμη στάδιο, το τελευταίο, με σημαντική γραφειοκρατία και κατά το οποίο έχουμε πλέον το σχήμα το οποίο προκρίνεται. Αυτό θα πρέπει να περάσει από ελεγκτικό συνέδριο και ίσως χρειαστεί και κύρωση της συμφωνίας από τη Βουλή. Καλώς εχόντων των πραγμάτων μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου, ίσως εντός του καλοκαιριού του 2021 θα έχουμε νέο στρατηγικό επενδυτή, νέο πλειοψηφών μέτοχο, ο οποίος θα είναι και ο port operator του λιμένα, στον οποίο λιμένα, το ελληνικό δημόσιο κατέχει το 33% των μετοχών, με τον πλειοψηφούντα μέτοχο να έχει το εκτελεστικό και το επιχειρησιακό κομμάτι».