Υπεγράφη σήμερα μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΠΑ, του ΔΕΣΦΑ και του Οργανισμού Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ), με σκοπό την προώθηση της χρήσης του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) ως ναυτιλιακό καύσιμο.
Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση, η απόφαση πάρθηκε με γνώμονα την προσφορά νέων ευκαιριών και προοπτικών ανάπτυξης τόσο στον Λιμένα Πατρών όσο και στην ευρύτερη περιοχή
Ειδικότερα, οι τρεις εταιρείες συμφώνησαν να διερευνήσουν από κοινού το μέγεθος και τη δυνατότητα ανάπτυξης της αγοράς του ΥΦΑ για ναυτιλιακή χρήση στην ευρύτερη περιοχή του λιμένα Πατρών, αλλά και να προβούν στην από κοινού μελέτη όλων των απαιτούμενων ενεργειών καθώς και του πλαισίου επιχειρηματικής συνεργασίας για την κατασκευή εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας ΥΦΑ (Small Scale LNG), όπως αυτές περιλαμβάνονται στο MASTER PLAN του Λιμένα.
Ακόμη, οι εταιρείες συμφώνησαν να συστήσουν άμεσα κοινή ομάδα εργασίας για την υλοποίηση του Μνημονίου Συνεργασίας και την ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών με σκοπό:
α) την εξέταση της σκοπιμότητας και των προϋποθέσεων για την κατασκευή εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας ΥΦΑ
β) τη διαμόρφωση και υποβολή της Πρότασης για τη χρηματοδότηση της κατασκευής των εγκαταστάσεων από ευρωπαϊκούς ή εθνικούς πόρους και
γ) τον καθορισμό των όρων και της μορφής της πιθανής συνεργασίας των εταιρειών από νομικής και επιχειρηματικής πλευράς για την προώθηση του έργου.
Από την πλευρά του, ο ΟΛΠΑ θα εκπαιδεύσει το προσωπικό του Λιμένα που θα υποστηρίζει τις διαδικασίες τροφοδοσίας πλοίων με LNG και θα προσαρμόσει τον κανονισμό του Λιμένα ώστε να περιλαμβάνεται σε αυτόν και η τροφοδοσία πλοίων με LNG.
Η υπογραφή του MoU αποτελεί το πρώτο βήμα προς την υλοποίηση για το LNG bunkering στον Λιμένα Πατρών, ενώ αναμένεται να δώσει προστιθέμενη αξία στο λιμάνι της Πάτρας καθώς θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά του στην ευρύτερη περιοχή της Αδριατικής και του Ιονίου, έχοντας παράλληλα θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο με τη χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο.
Η χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο έχει πολλαπλά κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη, όπως η παροχή νέων ευκαιριών απασχόλησης, η μείωση των επιβλαβών για τη δημόσια υγεία συνεπειών από τις εκπομπές ρύπων των πλοίων στα αστικά κέντρα κοντά στους λιμένες και τις παράκτιες περιοχές, η αναβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος μέσω της μείωσης των εκπομπών αέριων ρύπων και της ηχορύπανσης, καθώς και η περαιτέρω ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών μέσω της δυναμικής που προκύπτει από τη χρήση του LNG.
Σε σύγκριση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, το LNG συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), των οξειδίων του θείου (SOx), των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) αλλά και των αιωρούμενων σωματιδίων (PM).
Σημειώνεται ότι το MASTER PLAN του Λιμένα Πατρών, επικαιροποιήθηκε ως προς τις εγκαταστάσεις ΥΦΑ μικρής κλίμακας στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματος, Poseidon Μed ΙΙ (PMII), που αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ευρεία υιοθέτηση του LNG ως ένα ασφαλές, περιβαλλοντικά φιλικό και βιώσιμο εναλλακτικό καύσιμο στη ναυτιλία, ωθώντας τις θαλάσσιες μεταφορές στην Ανατολική Μεσόγειο προς ένα πιο πράσινο μέλλον. Η ΔΕΠΑ είναι ο συντονιστής ενώ ο ΔΕΣΦΑ ο τεχνικός συντονιστής του προγράμματος Poseidon Μed ΙΙ και ο Λιμένας Πατρών ένας εκ των βασικών εταίρων.
Με αφορμή την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς δήλωσε ότι «η ΔΕΠΑ είναι ένας από τους πλέον σημαντικούς προμηθευτές LNG στην Ελλάδα, με μεγάλη εμπειρία στις σχετικές δραστηριότητες. Επιπλέον, ως συντονιστής των ευρωπαϊκών προγραμμάτων POSEIDON MED II και BlueHubs, η εταιρεία μας συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ για τη ναυτιλία και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου. Στο πλαίσιο αυτό η ΔΕΠΑ, προχωρά στην κατασκευή ενός νέου καινοτόμου πλοίου ανεφοδιασμού με LNG και στην απόκτηση δύο βυτιοφόρων φορτηγών μεταφοράς και ανεφοδιασμού με LNG που θα εξυπηρετούν το λιμάνι του Πειραιά. Με το παρόν Μνημόνιο Συνεργασίας ενώνουμε τις δυνάμεις μας με τον ΟΛΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ για την ανάπτυξη εγκαταστάσεων ΥΦΑ και στο λιμάνι της Πάτρας, τροφοδοτώντας τη ναυτιλία της ευρύτερης περιοχής με ένα φιλικό προς το περιβάλλον και συνάμα, ανταγωνιστικό καύσιμο, όπως επιτάσσουν οι τελευταίες οδηγίες της ΕΕ αλλά και του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας».
Από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κ. Nicola Battilana δήλωσε σχετικά πως «οι υποδομές αποτελούν βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη της τοπικής και εγχώριας οικονομίας. Ο ΔΕΣΦΑ ως διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, αποτελεί ισχυρό υποστηρικτή κάθε συνεργασίας που συνδράμει στη βιώσιμη ανάπτυξη των ενεργειακών υποδομών. Το παρόν Μνημόνιο Συνεργασίας ανοίγει τον δρόμο για την εξέταση της σκοπιμότητας και των προϋποθέσεων για την κατασκευή εγκαταστάσεων LNG μικρής κλίμακας σε έναν από τους κεντρικούς λιμένες της χώρας, φέρνοντας ταυτόχρονα ένα βήμα πιο κοντά την Ελλάδα στην ανάπτυξη ενός κεντρικού δικτύου ανεφοδιασμού LNG σε θαλάσσιους λιμένες και λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας μέχρι τα τέλη του 2025 και του 2030, αντίστοιχα, όπως οφείλει σύμφωνα με την Οδηγία DAFI. Με σύμμαχο την πράσινη ανάπτυξη, ο λιμένας της Πάτρας ενισχύει την ανταγωνιστικότητά του έναντι άλλων λιμένων στην περιοχή της Αδριατικής και του Ιονίου, τονώνοντας ταυτόχρονα τις τοπικές θέσεις εργασίας και βελτιώνοντας τις περιβαλλοντικές συνθήκες της πόλης των Πατρών».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠΑ κ. Παναγιώτης Τσώνης δήλωσε από την πλευρά του ότι «σήμερα είναι μια πολύ καλή μέρα για το Λιμάνι της Πάτρας. Με την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας κάνουμε ένα σημαντικό βήμα για να γίνει το Λιμάνι μας πιο σύγχρονο και πιο ανταγωνιστικό σε εσωτερικό και διεθνές επίπεδο. Θέλω να ευχαριστήσω τις Διοικήσεις της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ για τη συνεργασία και πιστεύω ότι σύντομα θα περάσουμε στο στάδιο της υλοποίησης του σχεδιασμού μας».