Στο λιμάνι της Λάρνακας αγκυροβόλησε αργά το βράδυ της Τετάρτης το Tungsten Explorer ανοίγοντας κύκλο διαβουλεύσεων ανάμεσα σε όλες τις πλευρές προκειμένου να παραμείνει το γεωτρύπανο για λογαριασμό των ΕΝΙ – Total στην Κύπρο και να ξεκινήσουν οι γεωτρήσεις το α’ τρίμηνο του 2021.
Το γεωτρύπανο αναμενόταν να πραγματοποίησει τον Απρίλιο την πρώτη του γεώτρηση στην κυπριακή ΑΟΖ φτάνοντας συνολικά μέχρι και τις έξι. Δεδομένης της υγειονομικής κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία covid-19, το γεωτρύπανο παρέμεινε στον Λίβανο όπου και πραγματοποιούσε νωρίτερα άλλο πρόγραμμα γεωτρήσεων. Η στάση του στη Λάρνακα αποσκοπούσε να συνεχίσει την πορεία του αλλά πλέον στο τραπέζι βρίσκονται οι διαβουλεύσεις των δύο εταιρειών, ENI και Total, με την ιδιοκτήτρια του πλοίου προκειμένου να εξασφαλίσει την ολιγόμηνη παρουσία του στην κυπριακή ΑΟΖ που, όπως όλα δείχνουν, αποτελεί μια αμοιβαία επωφελή συγκυρία για όλες τις πλευρές.
Κι αυτό γιατί η μία πλευρά θα επισπεύσει τις διαδικασίες των γεωτρήσεων έχοντας πιο κοντά το γεωτρύπανο, και μάλιστα σε μια περίοδο όπου μόνο η τουρκική ΤΡΑΟ βρίσκεται παράνομα στην κυπριακή ΑΟΖ ενώ η άλλη πλευρά θα γλιτώσει το κόστος μεταφοράς από την Κύπρο στο Τρινιντάντ, όπου και είναι προγραμματισμένος ο απόπλους του Tungsten Explorer. Παράλληλα με αυτά, έχει σημασία για την κοινοπραξία να μην αναγκαστεί να αξιοποιήσει άλλο γεωτρύπανο καθώς, σ’ αυτό το σενάριο, θα απαιτούνταν τροποποιήσεις στον σχεδιασμό. Το μόνο ερώτημα που εκκρεμεί για όλες τις πλευρές είναι η επιρροή που ασκεί στα προγραμματισμένα σχέδια της ιδιοκτήτριας εταιρείας η παραμονή του γεωτρύπανου στην Κύπρο.
Η γεώτρηση στην κυπριακή ΑΟΖ είχε αρχικά προγραμματιστεί για τον Δεκέμβριο του προηγούμενου έτους οπότε και θα ολοκληρώνονταν οι εργασίες σε Αίγυπτο – Λίβανο (τεμάχιο 4) αλλά η έκρηξη διαμαρτυριών και η πρωθυπουργική παραίτηση του Οκτωβρίου καθυστέρησαν τις διαδικασίες. Το Tungsten Explorer θα ξεκινούσε πιθανότατα τις εργασίες του από τον «Κρόνο» (τεμάχιο 6) και ύστερα θα κατευθυνόταν για ερευνητικές γεωτρήσεις σε ορισμένα εκ των υπολοίπων τεμαχίων που έχει αναλάβει η κοινοπραξία (9, 8, 3, 2 – και ενδεχομένως 7).
Όπως έχει γράψει το economix.gr, το «υπερόπλο των ΕΝΙ και Total» (δείτε εδώ)κατασκευάστηκε το 2013 και φιλοξενεί πλήρωμα 200 ατόμων, έχει ολικό μήκος 238 μ. και πλάτος 42 μ. και πλέει με σημαία από τις Μπαχάμες. Το γεωτρύπανο έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει γεωτρήσεις σε θαλάσσιο βάθος 12.000 πόδια ενώ φτάνει στόχους με συνολικό βάθος έως 40.000 πόδια. Σημειώνεται ότι το κόστος για τη μίσθωσή του από την κοινοπραξία αγγίζει τις μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Δείτε την ακριβή θέση του Tungsten Explorer με βάση το MarineTraffic.com: