Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ένα από τα μεγαλύτερα, «πιο εμβληματικά, πρωτοποριακά και τεχνολογικά αξιοθαύμαστα έργα», που θα κατασκευαστούν στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια θα είναι το «Thessaloniki Flyover», υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, το μεσημέρι της Παρασκευής, κατά την παρουσίαση του σχεδιασμού αναβάθμισης της ανατολικής περιφερειακής οδού, στη Θεσσαλονίκη.

Ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι το έργο δεν είναι αποσπασματικό και μεμονωμένο, αλλά εντάσσεται, ως ένας από τους τρεις άξονες, στον συνολικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για τη Θεσσαλονίκη, με άλλους δύο άξονες τις καλύτερες οδικές συγκοινωνίες και την παράδοση του μετρό το 2023.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι το έργο αναβάθμισης της ανατολικής περιφερειακής (Thessaloniki Flyover), προϋπολογισμού 370 εκατομμυρίων ευρώ, θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, είναι απολύτως βιώσιμο, δεν θα έχει διόδια, έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, ενώ θα απασχολήσει περισσότερους από χίλιους εργαζόμενους και θα δώσει δουλειά σε πολλά άλλα επαγγέλματα.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Καραμανλής στο όφελος που θα προκύψει από τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της σχετικής μελέτης που παρουσίασε «για κάθε δύο νεκρούς στην Αττική Οδό, έχουμε σχεδόν τριάντα νεκρούς στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης». Σημείωσε, δε, ότι η περιφερειακή οδός της Θεσσαλονίκης, σε σύγκριση με την Αττική Οδό, έχει δώδεκα φορές πιο αυξημένο δείκτη θνησιμότητας και δεκατέσσερις φορές πιο υψηλό δείκτη τραυματισμών. «Ο νέος αυτοκινητόδρομος, για τον οποίο συζητάμε εδώ σήμερα, δεν θα βελτιώσει απλώς την καθημερινότητά μας, στην ουσία θα σώσει ζωές», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι για πολλά χρόνια ήταν υπό συζήτηση η δημιουργία εξωτερικής περιφερειακής, ένα έργο, όπως είπε, πολυδάπανο, με αβέβαιη χρηματοδότηση, με μη εξασφαλισμένη την αδειοδότηση της περιβαλλοντικής μελέτης. 

Χαρακτήρισε τη λύση αναβάθμισης της εσωτερικής περιφερειακής, ρεαλιστική, εφαρμόσιμη, η οποία αντιμετωπίζει το πρόβλημα, ανακουφίζει την ανατολική περιφερειακή, ενώ αυξάνει την κυκλοφοριακή ικανότητα και  βελτιώνει σημαντικά την οδική ασφάλεια και προστατεύει το περιβάλλον.

«Μιλούσαμε για μια άρση αναδάσωσης 5% , πλέον θα είναι στο 0,50%, σε πενήντα στρέμματα. Θα κάνουμε αναδάσωση εκεί που θα μας πει το δασαρχείο», είπε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Θα είναι από τα πιο φιλικά προς το  περιβάλλον έργα οδικών αρτηριών που έχουμε δει στη χώρα τα τελευταία χρόνια. Δηλαδή φτιάχνουμε έναν ολόκληρο νέο δρόμο, με κυριολεκτικά ελάχιστο περιβαλλοντικό κόστος».

Υπογράμμισε ακόμη ότι στο τέλος του 2021 με αρχές του 2022 θα έχει αναδειχθεί ο οριστικός ανάδοχος, η κατασκευή του έργου θα διαρκέσει τρία με τέσσερα χρόνια και ο συντομότερος προβλεπόμενος χρόνος αποπεράτωσης θα είναι ισχυρό κριτήριο για την ανάθεση του έργου.

Ανάγκη η αναβάθμιση της ανατολικής περιφερειακής

Το σχέδιο για το Flyover περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό, δηλαδή έναν «δρόμο πάνω από το δρόμο», τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα. Προβλέπεται ότι θα ανακουφίσει την ανατολική περιφερειακή οδό με τρεις τρόπους: Θα αυξήσει την κυκλοφοριακή ικανότητα, θα βελτιώσει θεαματικά την οδική ασφάλεια και δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον, όπως επισημάνθηκε.

Παρουσιάζοντας τα στοιχεία της μελέτης, ο  κ. Καραμανλής σημείωσε ότι είναι ανάγκη της πόλης η αναβάθμιση της εσωτερικής περιφερειακής.
Στο πλαίσιο του σχεδιασμού θα κατασκευαστούν δεκατρία χιλιόμετρα οδικού έργου, εννιά ανισόπεδοι κόμβοι, τέσσερα χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover και νέες γέφυρες , καθώς και τρεις νέες σήραγγες. Παράλληλα, προβλέπεται η αναβάθμιση των δεκατεσσάρων χιλιομέτρων που χρησιμοποιούν σήμερα οι Θεσσαλονικείς από το ύψος του νοσοκομείου Παπαγεωργίου με κατεύθυνση προς τα ανατολικά.

Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι η εκτιμώμενη ζήτηση ημερήσιας κυκλοφορίας το 2030 θα είναι 220.000 οχήματα στις δύο κατευθύνσεις και  ωριαίας κυκλοφορίας 7.500 οχήματα στη μία κατεύθυνση. Σήμερα, η περιφερειακή οδός μπορεί να εξυπηρετεί 5.000 – 5.500 οχήματα, ανά ώρα, ανά κατεύθυνση. Όταν το έργο ολοκληρωθεί θα εξυπηρετεί ικανοποιητικά 10.000 οχήματα, ανά ώρα, ανά κατεύθυνση.

Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος θα αυξήσει εντυπωσιακά την ασφαλή ταχύτητα της μετακίνησης, με τις πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας που θα δημιουργηθούν στα υπερυψωμένα και «εναέρια» τμήματα, αλλά και με καλά μελετημένες παρεμβάσεις στους κόμβους που οδηγούν και συνδέουν όλες τις περιοχές, με τις οποίες θα μειωθούν όλες οι χιλιομετρικές αποστάσεις.

Οι παρεμβάσεις θα είναι τεσσάρων ειδών:

– Πρώτον, στοχευμένες απλές επεμβάσεις, σε κόμβους όπως η σύνδεση με ΤΙΤΑΝ, η σύνδεση Λ. Κατσιμίδου, Τούμπας, η σύνδεση Κωνσταντινοπολίτικων.

– Δεύτερον, μείζονες επεμβάσεις, στους κόμβους στο Επταπύργιο, την Πυλαία και το Πανόραμα.

– Τρίτον, πλήρης ανασχεδιασμός των κόμβων Πεύκων – Νεάπολης και Αγ. Παύλου.

– Τέταρτον, κατασκευή νέου κόμβου σύνδεσης με Θέρμη – Πανόραμα – Νέα Ραιδεστό, και Γαλάτιστα, Πολύγυρο, Σιθωνία.

«Είναι ένα έργο που πραγματικά μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα σε αυτήν την πόλη», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, καθώς, όπως εξήγησε, θα εκτραπεί το 25%- 35% της κυκλοφορίας στο υπερυψωμένο – εναέριο επίπεδο, με αποτέλεσμα πιο γρήγορες μετακινήσεις, πολύ λιγότερη ρύπανση, ασφάλεια, πιο σταθερούς χρόνους μετακίνησης, οικονομία για τους οδηγούς, πολύ πιο εύκολη πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, από την Ευκαρπία στην Καλαμαριά, γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική, αλλά και τις γειτονικές πόλεις.

Ο κ. Καραμανλής τόνισε εξάλλου ότι κεντρικό ρόλο στον κυβερνητικό σχεδιασμό έχουν τα έργα υποδομών και πως είναι ήδη έτοιμο ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ.

«Δεν είναι τυχαίο ότι την πρώτη μεγάλη δημόσια εμφάνισή μας ως υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά την περίοδο της καραντίνας, την πραγματοποιούμε στη Θεσσαλονίκη. Μια πόλη που αγαπώ»λ είπε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Στη Θεσσαλονίκη χρωστάμε. Όλες οι κυβερνήσεις».

Ο κ. Καραμανλής απάντησε επίσης σε ερωτήσεις για τον ΟΑΣΘ, επικρίνοντας ενέργειες της προηγούμενης κυβέρνησης και σημειώνοντας ότι στόχος είναι σύντομα η δυναμικότητα να αυξηθεί στα πεντακόσια λεωφορεία σε καθημερινή κυκλοφορία, όταν ολοκληρωθούν οι σχετικές διαδικασίες. «Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, κατανοώ την ταλαιπωρία του κοινού», είπε ο υπουργός, αναφερόμενος σε ενέργειες που πρόκειται να γίνουν για να αυξηθούν τα λεωφορεία, ενώ υπογράμμισε ότι και η συνεργασία με την ανάθεση έργου στα ΚΤΕΛ αποδίδει καρπούς.
Σε ό,τι αφορά το μετρό, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι προχωρά το έργο, σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, με σεβασμό προς τις αρχαιότητες και αυτό θα  παραδοθεί το 2023.

Στην παρουσίαση παρέστη και ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης. Ο υπουργός ευχαρίστησε ιδιαίτερα την επικεφαλής του γραφείου του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη Μαρία Αντωνίου για την ουσιαστική συμβολή  και τη συνεργασία της καθώς και τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα. Παραβρέθηκαν επίσης ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Γιώργος Σκόδρας, εκπρόσωποι εποπτευόμενων φορέων του υπουργείου, κ.ά.