Ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) διοργάνωσε, την Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020, μέσω τηλεδιάσκεψης, ημερίδα, όπου παρουσίασε στην αγορά την αναθεωρημένη πρότασή του για την τροποποίηση της μεθοδολογίας του ετήσιου προγραμματισμού εκφορτώσεων ΥΦΑ στον τερματικό σταθμό ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα, παρουσία πλήθους εκπροσώπων της αγοράς ΥΦΑ και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), σύμφωνα με ανακοίνωση.
Η ημερίδα έγινε σε συνέχεια της ολοκλήρωσης της δημόσιας διαβούλευσης για το συγκεκριμένο θέμα και, όπως αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση, βασίστηκε σε πρόταση που κατέθεσε ο ΔΕΣΦΑ στη ΡΑΕ τον Ιανουάριο του 2020, σύμφωνα με την οποία προτείνεται ο πλήρης ανασχεδιασμός της διαδικασίας του ετήσιου προγραμματισμού, με σκοπό να:
- διευθετηθεί ένας αριθμός ζητημάτων που προέκυψε στο παρελθόν
- ληφθούν υπόψιν οι εξελισσόμενες συνθήκες στην ελληνική και διεθνή αγορά ΥΦΑ
- εισαχθούν μηχανισμοί, βασισμένοι στην αγορά, για την κατανομή των slots εκφόρτωσης ΥΦΑ.
Την ημερίδα χαιρέτησε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, κ. Nicola Battilana, και παρουσίασαν οι κκ. Γεράσιμος Αυλωνίτης, ειδικός σε θέματα σχεδιασμού αγοράς, και Σωτήριος Μπράβος, Διευθυντής Δραστηριοτήτων Εμπορίας του ΔΕΣΦΑ.
Στην εισαγωγή του, ο κ. Battilana, υπογράμμισε το ρόλο του τερματικού σταθμού ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή, καθώς και τη σημασία σαφών κανονισμών πρόσβασης. Σημείωσε, ότι μέσα από τη μετοχική του δομή (SENFLUGA), o ΔΕΣΦΑ επωφελείται τώρα και από την εμπορική εμπειρία τερματικών σταθμών στην Ευρώπη, κάτι που έχει ληφθεί υπόψιν και στον προτεινόμενο σχεδιασμό, όπου χρειάστηκε. Τέλος, σχολίασε πως με αυτό το έργο, ο ΔΕΣΦΑ εισάγει μια νέα δομή στη διαδικασία επικοινωνίας των προτάσεων του στην αγορά.
Η τεχνική ημερίδα εστίασε σε όλα τα στοιχεία και τους κανόνες χρήσης του τερματικού σταθμού ΥΦΑ της Ρεβυθούσας, από τον ετήσιο προγραμματισμό έως την πραγματική εκφόρτωση φορτίων ΥΦΑ.
Στο πρώτο μέρος της ημερίδας, ο κ. Σωτήριος Μπράβος, Διευθυντής Δραστηριοτήτων Εμπορίας του ΔΕΣΦΑ, παρουσίασε την πλήρη διαδικασία του ετήσιου προγραμματισμού, όπως αυτή αναπτύχθηκε από τον ΔΕΣΦΑ στη πρότασή του και ανάλυσε περαιτέρω σχετικές λεπτομέρειες ύστερα από τα σχόλια που ελήφθησαν κατά τη δημόσια διαβούλευση. Το σχέδιο περιλαμβάνει την εισαγωγή του τυπικού μεγέθους LNG slots, την δεσμοποίηση της δυναμικότητας αεριοποίησης/εισόδου στην Αγ. Τριάδα και την εφαρμογή δημοπρασιών ως μηχανισμό κατανομής.
Στο δεύτερο μέρος της ημερίδας, ο κ. Γεράσιμος Αυλωνίτης, ειδικός σε θέματα σχεδιασμού αγοράς του ΔΕΣΦΑ, αναφέρθηκε στις αλλαγές που πρότεινε ο ΔΕΣΦΑ, καθώς προχωρά από τον ετήσιο προγραμματισμό στην πραγματική εκφόρτωση των φορτίων ΥΦΑ. Διευκρίνισε, ότι η ευελιξία, που παρέχεται σήμερα προς τους Χρήστες της Ρεβυθούσας για τον προγραμματισμό των φορτίων σε χρονικά περιθώριά μικρότερα του ενός έτους, θα διατηρηθεί και, μάλιστα θα ενισχυθεί, αλλά με σεβασμό στον κεντρικό πυλώνα του νέου σχεδίου, που υπόκειται στη δέσμευση των Χρηστών που κλείνουν slots.
Στο τελευταίο μέρος της ημερίδας, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να υποβάλουν τα ερωτήματά τους και να διευκρινίσουν με τον ΔΕΣΦΑ τις λεπτομέρειες της νέας πρότασης, καθώς και τα επόμενα βήματα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Ο ΔΕΣΦΑ θα καταθέσει στη ΡΑΕ την τελική του πρόταση, με τη μορφή τροποποιήσεων στον Κώδικα Διαχείρισης, με στόχο την εφαρμογή του νέου πλάνου κατά τον προγραμματισμό του επόμενου έτους (2021).