«Φρένο» πάτησε το Συμβούλιο της Επικρατείας στις εργασίες της ΤΕΚΑΛ Α.Ε, που έχει αναλάβει την εκβάθυνση του λιμανιού για την προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων, μετά την προσφυγή κατοίκων της περιοχής.
Τα ασφαλιστικά μέτρα θα συζητηθούν στις 10 Ιουλίου και η κύρια εκδίκαση της υπόθεσης έχει προσδιοριστεί τον ερχόμενο Οκτώβριο. Οι προσφεύγοντες στο ΣτΕ κάνουν λόγο για περιβαλλοντικό και πολιτιστικό έγκλημα που συντελείται στον Πειραιά (μπάζωμα 140 στρεμμάτων της θάλασσας εκτός του λιμένα του Πειραιά όπου καταλήγει ένα σωζόμενο παραθαλάσσιο οχυρό μέτωπο των «Κονωνείων Τειχών» της αρχαίας Αθήνας για την κατασκευή δύο (2) επιπλέον των 11 υπαρχουσών εντός του λιμένα θέσεων πρόσδεσης γιγαντιαίων κρουαζιερόπλοιων) έχουν κατατεθεί στο ΣτΕ δύο (2) αιτήσεις ακύρωσης Διοικητικών Πράξεων (Υπ. Ναυτιλίας-Περιβάλλοντος-Οικονομικών)από 115 πολίτες και το «Εργατικό Κέντρο Πειραιά».
Παράλληλα, έχει ζητηθεί από τους προσφεύγοντες η αναστολή εργασιών των εγκατεστημένων από την Κινεζική COSCO από τον Απρίλιο του 2020 Γερανών και των φορτηγίδων που πραγματοποιούν βυθοκορήσεις και ανεξέλεγκτη απόρριψη αμφιβόλου βαθμού τοξικότητας βυθοκορημάτων μεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας στον Σαρωνικό με ενδεχόμενα προβλήματα στην υγεία των πολιτών και μεταφοράς επικίνδυνων ουσιών στην τροφική αλυσίδα. Το ΣτΕ στις 11-6-2020 εξέδωσε την αιτούμενη «προσωρινή διαταγή» αναστολής- διακοπής όλων των εργασιών έως ότου συζητηθεί ενώπιον του Ανώτατου Δικαστηρίου.
Το ΣτΕ, κατά την δικάσιμο του Ιουλίου 2020, και κρίνοντας τους άμεσους ή μη κινδύνους για την υγεία των πολιτών και άλλα επείγοντα θέματα, θα αποφανθεί περί της συνέχειας της αναστολής των εργασιών έως την δικάσιμο της 7-10-2020, οπότε και θα κριθεί οριστικά η νομιμότητα των προσβαλλόμενων Διοικητικών Πράξεων.
Όπως προκύπτει από την ανάγνωση της εν λόγω Τεχνικής Έκθεσης (η διενέργεια της οποίας έγινε κατόπιν παραγγελίας του ΟΛΠ ΑΕ), εφαρμόζοντας την μεθοδολογία, τα κριτήρια και τις διαδικασίες που χρησιμοποιούνται για την αποδοχή αποβλήτων σε χώρους υγειονομικής ταφής (ΧΥΤΑ) της απόφασης 2003/33/ΕΚ και αφού εξέτασαν μόλις έξι (6!) επιφανειακά δείγματα, οι ως άνω ομότιμοι καθηγητές του ΕΜΠ καταλήγουν ότι τα εν λόγω βυθοκορήματα είναι ΑΔΡΑΝΗ και μπορούν ΝΑ ΑΠΟΡΡΙΦΘΟΥΝ στην θάλασσα του Σαρωνικού “..χωρίς να προκαλούν απολύτως κανένα πρόβλημα ρύπανσης…”
Τα συμπεράσματα της εν λόγω Τεχνικής Έκθεσης έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα ευρήματα ανάλογων μελετών που έχουν εκπονηθεί στο παρελθόν από το ΕΛΚΕΘΕ για την περιοχή του Λιμένα Πειραιά, αλλά και με διατριβές ειδικών επιστημόνων που έχουν εκπονηθεί τα έτη 2006-8, όπως του Χημικού κ.Λεωνίδα Αρβανίτη με τίτλο: «Γεωχημική μελέτη σε επιφανειακά ιζήματα του επιβατικού τμήματος του Λιμένα Πειραιώς» και η Διδακτορική Διατριβή του Χημικού Μηχανικού κ. Απόστολου Μουστάκη με τίτλο: «Εξέταση της θαλάσσιας ρύπανσης στην παράκτια ζώνη από τον Πειραιά έως το Πέραμα» – που υπάρχουν δημοσιευμένες στο διαδίκτυο. Όλες αυτές, μετά από πολύμηνες δειγματοληψίες δεκάδων δειγμάτων και αλλεπάλληλους ελέγχους καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα, ότι δηλ. τα ιζήματα του βυθού της περιοχής γύρω από το Λιμάνι του Πειραιά (και ευρύτερα) είναι πολύ επικίνδυνα για τον άνθρωπο και το θαλάσσιο οικοσύστημα του Σαρωνικού.
Ανάλογη άποψη για την επικινδυνότητα των βυθοκορημάτων και την έλλειψη αξιοπιστίας της ως άνω Τεχνικής Έκθεσης της Σχολής Χημικών Μηχανικών (που του ετέθη υπ’ όψιν του) έχει εκφράσει και ο καθηγητής Θαλασσίου Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, κ. Βασίλης Τσελέντης.
Πάντως, η αναστολή των εργασιών του ΣτΕ προήλθε κυρίως από την απουσία στρατηγικής μελέτης για το περιβάλλον, σε παραβίαση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, ενώ η ελληνική νομοθεσία επιτρέπει την εκκίνηση των εργασιών όταν υπάρχει περιβαλλοντική μελέτη, η οποία καλύπτει την στρατηγική μελέτη ως συμπεράσματα.
Από την πλευρά του, το Λιμεναρχείο Πειραιά χορήγησε την άδεια απόρριψης, αλλά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ζητηθούν κι άλλες άδειες όπου το προβλέπει η ελληνική νομοθεσία.