Σήμερα στις 12:00 αναμένεται να υπογραφούν στο Ηράκλειο οι συμβάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής ανάμεσα στην “Αριάδνη Interconnector” και τις ανάδοχες εταιρείες. Οι ανάδοχοι για τα καλώδια είναι οι εταιρείες NEXANS, PRYSMIAN και ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΩΔΙΑ-ΝΚΤ, με κόστος 615 εκατ. ευρώ, ενώ για τους σταθμούς μετατροπής, με κόστος 370 εκατ. ευρώ, η κοινοπραξία SIEMENS – TEPNA. Το έργο που έχει πάψει να ανήκει στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCI) της Ε.Ε. έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία του ΕΣΠΑ 2014-2020».
Το πλαίσιο για την υλοποίηση του αγωγού ήταν σαφώς διαφορετικό κατά την ανάληψη των καθηκόντων της κυβέρνησης καθώς προωθούνταν η λύση ολοκλήρωσής του από τη EuroAsia Interconnector, ως μέρος του ευρύτερου πλάνου διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής. Εν τέλει, η ελληνική κυβέρνηση προέκρινε τη λύση να βγει το τμήμα Κρήτης – Αττικής από το PCI καθώς έθεσε ως ύψιστη προτεραιότητά της την ταχύτατη διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα. Υπό αυτό το πρίσμα, η ΡΑΕ αποφάσισε να αναθέσει το έργο Κρήτης – Αττικής στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ.
Οι προδιαγραφές που καθόρισαν ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ για το καλώδιο που θα συνέδεε Κρήτη – Αττική διέφεραν αισθητά από αυτές του EuroAsia Interconnector. Οι δύο πλευρές δεν μπόρεσαν να βρούνε κοινό πεδίο συνεργασίας μέσω μίας συμβιβαστικής λύσης ώστε να μην γίνει το έργο ως εθνικό και, όπως έχει γράψει το economix.gr, ο στόχος της διασύνδεσης με Ισραήλ και Κύπρο δεν δύναται να επιτευχθεί στο σύνολό του (υπάρχει η διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης) και κατ’ επέκταση, οι κοινοτικοί πόροι ύψους 335 εκατ. ευρώ δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν για ένα έργο που γινόταν αμιγώς εθνικό.
Από εκεί και πέρα, όλες οι πλευρές αναζητούν τρόπους ώστε, παρά και τον διαφορετικό φορέα υλοποίησης του έργου, να υπάρξει λύση στο ζήτημα της τεχνικής συμβατότητας. Γι’ αυτόν τον λόγο, πραγματοποιήθηκε το δεύτερο δεκαήμερο Μαΐου σχετική τηλεδιάσκεψη όπου παρίσταντο ελληνικό και κυπριακό ΥΠΕΝ, “EuroAsia” και «Αριάδνη» καθώς και οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές των δύο κρατών (ΡΑΕ και ΡΑΕΚ) αλλά και τα Διαχειριστικά Συστήματα Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ και ΔΣΜΚ).
Όπως έχει γράψει το economix.gr, η ελληνική πλευρά επανέλαβε τη δέσμευσή της για την ενεργειακή διασύνδεση με την Κύπρο, στο πλαίσιο και της εξασφάλισης της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας. Από εκεί και πέρα, συμφωνήθηκε με κυπριακή προτροπή και η σύσταση επιτροπής για όλα τα τεχνικά θέματα που αφορούν τη διαλειτουργικότητα του έργου μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο. Αυτό που ήταν ξεκάθαρο είναι ότι όλες οι πλευρές θέλουν να «τρέξουν» άμεσα τις διαδικασίες προκειμένου να μην υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις. Άλλωστε, ο λόγος που προτιμήθηκε να ολοκληρωθεί το έργο ως εθνικό αφορούσε την ανάγκη άμεσης σύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική πλευρά έχει ξεκαθαρίσει ότι «παρέχει ισχυρή πολιτική στήριξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο των διασυνδέσεων Κρήτης-Κύπρου και Κύπρου-Ισραήλ» ενώ, σε ό, τι αφορά την Κύπρο, που κόπτεται κυρίως για την αποφυγή της ενεργειακής εξάρτησης από τα Κατεχόμενα, δεν υπήρξε καμία ουσιώδης αντίδραση από μετά και το ναυάγιο της συμφωνίας για τον EuroAsia Interconnector.
Τα προβλήματα, ωστόσο, για την υλοποίηση του εθνικού έργου συνεχίστηκαν και στην πορεία με κυριότερο όταν η Περιφέρεια Κρήτης έβγαλε αρνητική γνωμοδότηση για χωροθέτηση Σταθμού Μετατροπής στην περιοχή Δαμάστα (Ηράκλειο Κρήτης, Δήμος Μαλεβιζίου). Η εξέλιξη αυτή, από κοινού με τον κοροναϊό, καθυστέρησαν τα χρονοδιαγράμματα, καθώς η κοινοπραξία δεν έχει στα χέρια της την άδεια για τους περιβαλλοντικούς όρους. Εν τέλει το ζήτημα διευθετήθηκε μέσω της παροχής αντισταθμιστικών οφελών.
ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ Ο ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ
Ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης, βρίσκεται ήδη από χθες στην Κρήτη προκειμένου να επισκεφτεί τη Νήσο Χρυσή, που ανήκει στο Δίκτυο Natura 2000. Ο υπουργός θέλησε, με αυτή του την ενέργεια, να δώσει έναν ισχυρό συμβολισμό για την αποτροπή της περιβαλλοντικής υποβάθμισης που έχει υποστεί το νησί την τελευταία δεκαετία.
«Ξεκινάμε από εδώ από τη Χρυσή με ειδικό διαχειριστικό σχέδιο στη βάση των προβλέψεων αυτού ακριβώς του νόμου. Αυτοί που έκλαιγαν τόσο καιρό και τώρα παριστάνουν τους εισαγγελείς δεν έχουν κάνει τίποτα. Από το 2015 υπάρχει μελέτη του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας της Κρήτης στα συρτάρια της Κεντρικής Διοίκησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε κάνει τίποτα!», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης
Σήμερα το πρωί αναμένεται να παραστεί και σε σχετική διάσκεψη στην αποκεντρωμένη διοίκηση Κρήτης που θα αφορά το τριετές Σχέδιο Διαχείρισης για τη Νήσο Χρυσή, προκειμένου να συνομιλήσει για τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των έργων παρουσία εκπροσώπων από Περιφέρεια Κρήτης, δήμο Ιεράπετρας, Κτηματική Υπηρεσία, Λιμεναρχείο, Εφορεία Αρχαιοτήτων Λασιθίου και Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης.
Σημειώνεται ότι σήμερα κατά την υπογραφή των συμβάσεων για την ηλεκτρική διαχείριση Κρήτης – Αττικής αναμένεται να παραστούν, εκτός από τον υπουργό, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας αρμόδιος για θέματα Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Γεράσιμος Θωμάς, και η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου.