Η αναδιάρθρωση που τρέχει εδώ και μήνες στον όμιλο Ελλάκτωρ δεν θα μπορούσε να μην περνάει και μέσα από την μείωση του προσωπικού, κίνηση που σχετίζεται και με την ολοκλήρωση σημαντικού αριθμού έργων στο εξωτερικό, πέρα από τα τρέχοντα προβλήματα που είναι γνωστά στην αγορά. Χθες, η εταιρεία πραγματοποίησε τηλεδιάσκεψη με αφορμή τα μεγέθη του πρώτου τριμήνου, βάσει των οποίων σε ενοποιημένο επίπεδο υπάρχουν καθαρές ζημιές 8,8 εκατ. ευρώ έναντι κέρδους 2,6 εκατ. το α΄ τρίμηνο 2019. Σημειώνεται ταυτόχρονα ότι η εταιρεία έχει ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων μόλις 1,3 δις ευρώ περίπου, που αποτελεί ένα από τα χαμηλότερα της ιστορίας της από την περίοδο της γιγάντωσης του Ομίλου, ενδεικτικό της κρίσης του τομέα των κατασκευών.
Το προσωπικό
Από την αρχή του 2020 μέχρι και το τέλος του Απριλίου, έχουν απομακρυνθεί περισσότερα από 750 άτομα από τον όμιλο, καθώς ολοκληρώθηκε σειρά έργων στην χώρα μας αλλά κυρίως εκτός Ελλάδας και λόγω της ανυπαρξίας αντικειμένου, δεν είναι δυνατό το προσωπικό αυτό να απορροφηθεί σε άλλες δραστηριότητες, σύμφωνα με πηγές της εταιρείας.
Επίσης, σημειώνεται ότι με στόχο την ενίσχυση ρευστότητας, η Ελλάκτωρ προχώρησε στα μέσα Μαΐου στην πώληση του 5% που είχε η Άκτωρ (μέσω της θυγατρικής Aktor Constructions στην Κύπρο) στην Ελληνικός Χρυσός, εισπράττοντας 7 εκατ. ευρώ περίπου (7,5 εκ. δολάρια είναι η συμφωνία με τον αγοραστή Eldorado Gold, με σημερινές τιμές περίπου 6,74 εκ. ευρώ). Παράλληλα έχει δημιουργήσει και κεντρικό τμήμα προμηθειών ώστε να ελέγχονται καλύτερα οι σχετικές δαπάνες. Ένας από τους “πονοκεφάλους” για τη διοίκηση Καλλιτσάντση σχετίζεται με την “μαύρη τρύπα” της Άκτωρ, η οποία έχει καταστήσει απαραίτητα τη χρηματοδότησή της από την μητρική. Το πρώτο τρίμηνο χρειάστηκε «ένεση» 60 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι και το τέλος της χρονιάς θα απαιτηθούν ακόμη 25 εκατ. ευρώ. Βέβαια, πολύ σημαντικό μέρος των κεφαλαίων αυτών θα κατευθυνθεί στο «σβήσιμο» των ζημιών που προέρχονται από τη δραστηριότητα με φωτοβολταϊκά στην Αυστραλία (οι δραστηριότητες εξωτερικού ήταν βασικό σημείο αντιπαράθεσης της νυν διοίκησης με την προηγούμενη) και αγγίζουν τα 100 εκατ. ευρώ.
Με όλες αυτές τις κινήσεις και σε συνδυασμό με τα σχέδια για εξασφάλιση νέου δανεισμού και τη διεκδίκηση απαιτήσεων 29 εκατ. ευρώ από έργα στη Ρουμανία, η Ελλάκτωρ ευελπιστεί ότι η Άκτωρ, δηλαδή ο κλάδος της κατασκευής του ομίλου, θα εμφανίσει κέρδη το 2021, κάτι που θα φανεί στην πράξη.
Τα μεγέθη
Το πρώτο τρίμηνο του 2020, ο όμιλος παρουσίασε έσοδα 225 εκατ. ευρώ από 257 εκατ. το δ΄ τρίμηνο 2019, μειωμένα κατά 13%, ενώ συγκριτικά με το α΄ τρίμηνο 2019 (έσοδα €359 εκατ.) ήταν μειωμένα κατά 37% (ή κατά 134 εκατ.ευρώ). Η μείωση σε δωδεκάμηνη βάση προήλθε κυρίως από τον κατασκευαστικό τομέα, όπου τα έσοδα μειώθηκαν κατά 135 εκατ. (από 261 εκατ. σε 126 εκατ. ευρώ). Τα EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) διαμορφώθηκαν σε 50,5 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο 2020, σε σύγκριση με ζημιές – 3,7 εκατ. ευρώ το δ΄ τρίμηνο 2019, εξαιρουμένων των μη επαναλαμβανόμενων ζημιών Φ/Β έργων στο εξωτερικό (66,8 εκατ. ευρώ το δ΄ τρίμηνο 2019), και 61,6 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο 2019, σημειώνοντας μείωση 18%, δηλ. 11 εκατ. ευρώ σε δωδεκάμηνη βάση.
Τα Κέρδη προ φόρων ήταν 2,8 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο 2020 σε σύγκριση με ζημιές -47,8 εκατ. το δ΄ τρίμηνο 2019, ενώ οι καθαρές ζημιές διαμορφώθηκαν σε 8,8 εκατ. Ευρώ έναντι κέρδους 2,6 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο 2019.
Στις παραχωρήσεις, η κυκλοφορία μειώθηκε σημαντικά μετά την πλήρη εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης στις 23.03.2020, ενώ πρόσφατα με το σταδιακό άνοιγμα της οικονομίας η κίνηση έχει αρχίσει να επανακάμπτει (η κίνηση στην Αττική Οδό τον Μάιο έχει μειωθεί κατά περίπου 39% ενώ σωρευτικά από την αρχή του έτους έως τα τέλη Μαΐου έχει μειωθεί κατά περίπου 28%).
Θυμίζουμε εδώ το ρεπορτάζ του economix ότι ενώ η Αττική Οδός διεκδικεί παράταση της σύμβασης παραχώρησης ως αποζημίωση για τις απώλειες λόγω κορωνοϊού, το Υπουργείο Υποδομών προχώρησε ήδη σε διαγωνισμό για επιλογή συμβούλου με σκοπό την αποτίμηση των δεδομένων της παραχώρησης πριν την επαναπροκήρυξη της παραχώρησης.
Πάντως η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις προχώρησε πρόσφατα στην υπογραφή της σύμβασης για την ανάπτυξη και εκμετάλευση της Μαρίνας Αλίμου που λίμναζε για καιρό, ενώ εταιρείες του ομίλου έχουν αναλάβει τελευταία και αρκετά μικρότερα έργα, αλλά με μεγάλες εκπτώσεις, όπως σχολιάζουν κύκλοι της αγοράς.