Στο πρώτο βήμα για την προετοιμασία του διαγωνισμού για τη λειτουργία και συντήρηση της Αττικής Οδού μετά τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης προχωρά το υπουργείο Υποδομών, με την έναρξη διαπραγματεύσεων για την πρόσληψη τεχνικών και οικονομικών συμβούλων οι οποίοι θα εξετάσουν κρίσιμες παραμέτρους της σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα.
Οι σύμβουλοι θα κληθούν να εξετάσουν, μεταξύ άλλων, τις οικονομικές παραμέτρους που επηρεάζουν το χρόνο λήξης της παρούσας σύμβασης παραχώρησης και επιστροφής του έργου στο Δημόσιο.
Σύμφωνα με τις διατάξεις της υφιστάμενης συμφωνίας παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Αττικής Οδού, το μέγιστο χρονικά όριο λήξης της σύμβασης είναι ο Οκτώβριος του 2024, ωστόσο το έργο μπορεί να επιστρέψει στον έλεγχο του κράτους νωρίτερα, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει επιτευχθεί απόδοση ύψους 11,6% των ιδίων κεφαλαίων του παραχωρησιούχου.
Στο παρελθόν έχει εξεταστεί το ενδεχόμενο παράτασης της σύμβασης παραχώρησης με αντάλλαγμα την υλοποίηση έργων από την Αττική Οδό και ειδικότερα των επεκτάσεων του οδικού άξονα.
Ωστόσο, το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών δεν προτίθεται να συζητήσει την επέκταση της περιόδου παραχώρησης, ενώ όπως τονίζουν αξιόπιστες πηγές το Δημόσιο είναι διατεθειμένο ακόμα και να φτάσει σε διαιτησία για το ζήτημα αυτό.
Οι σύμβουλοι θα πρέπει επίσης να διερευνήσουν τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους που συνδέονται με την εκπλήρωση συγκεκριμένων υποχρεώσεων εκ μέρους του παραχωρησιούχου, όπως η βαριά συντήρηση και η τεχνολογική αναβάθμιση του συστήματος είσπραξης διοδίων.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το κόστος της βαριάς συντήρησης, η απόφαση που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, προβλέπει ότι θα πρέπει να προσδιοριστεί το κόστος που έχει ήδη υλοποιηθεί, το προβλεπόμενο έως το τέλος της περιόδου παραχώρησης και εκείνο που θα προκύψει κατά τη διετή περίοδο εγγύησης μετά τη λήξη της σύμβασης.
Στη μελέτη που θα συντάξει ο τεχνικός σύμβουλος θα πρέπει να εκτιμήσει και το ύψος στο οποίο θα ανέλθει το κόστος βαριάς συντήρησης για πέντε χρόνια μετά τη λήξη της περιόδου εγγύησης.
Ένα από τα αντικείμενα της μελέτης θα είναι και η αποτίμηση της δαπάνης για πρόσθετες ή έκτακτες εργασίες οι οποίες δεν έχουν αποζημιωθεί από το Δημόσιο και τους τρόπους που αυτές έχουν αποτυπωθεί λογιστικά και ενταχθεί στο χρηματοοικονομικό μοντέλο.
Η συνολική αμοιβή του τεχνοοικονομικού συμβούλου θα ανέλθει σε 172.360 ευρώ για τετράμηνη διάρκεια παροχής υπηρεσιών, ενώ η ανάθεση του έργου θα γίνει με τη διαδικασία διαπραγμάτευσης, χωρίς δημοσίευση προκήρυξης.
Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργού Υποδομών, στη διαδικασία διαπραγμάτευσης θα κληθούν να συμμετέχουν οι εξής εταιρείες:
- Race consulting engineers LP
- LDK Σύμβουλοι μηχανικοί Α.Ε.
- Hill International N.V.
Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση του θέματος, για την αποτελεσματικότερη διερεύνηση των κρίσιμων παραμέτρων της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, το Δημόσιο είναι πιθανό να επιστρατεύσει και τη βοήθεια γνωστού επενδυτικού οίκου με μακρά ιστορία στην παροχή χρηματοοικονομικών συμβουλευτικών υπηρεσιών σε αρκετές ελληνικές κυβερνήσεις.
Το δικαίωμα του Δημοσίου για περαιτέρω παραχώρηση της Αττικής Οδού, για χρονικό διάστημα που ανέρχεται έως και σε 25 έτη μετά τη λήξη της σύμβασης, έχει παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων το Νοέμβριο του 2011.