«Πράσινο φως» στο σχέδιο «Ειδικού Προεδρικού Διατάγματος καθορισμού υψών εντός οριοθετημένης περιοχής που περιβάλλει την Ακρόπολη και ειδικότερα εντός της περιοχής Μακρυγιάννη/Κουκάκι» έδωσαν χτες ομόφωνα τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ).
Σύμφωνα με το σχέδιο, τα ύψη των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη ορίζονται στα 21 μέτρα και στα 24 μέτρα για ένα τμήμα της Λεωφόρου Συγγρού. Στις ταράτσες τους δεν θα μπορούν να κατασκευάζονται κολυμβητικες δεξαμενές, αλλά θα επιτρέπονται βοηθητικές κατασκευές (π.χ. απόληξη κλιμακοστασίου),το εμβαδό των οποίων δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τα 35 τ.μ., καθώς και φυτεύσεις σε επιπλέον ύψος 1 μέτρου.
Σύμφωνη με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι η λύση που δίνει το Υπουργείο για το ύψος των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη υπογράμμισε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Δημήτρης Οικονόμου, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του Μέρα25.
«Το επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων και πριν από το προεδρικό διάταγμα που ετοιμάζουμε τώρα ήταν ανάλογο με την ερμηνεία ή 21 μέτρα ή 32+ μέτρα. Όχι 17,5 μέτρα όπως ακριβώς διαδίδεται από κάποιες πλευρές. Ποιο είναι το σκεπτικό του Συμβουλίου της Επικρατείας στην τελευταία απόφαση; Λέει ότι όπου έχουμε ειδικά διατάγματα, όπως αυτό που ίσχυε στην περιοχή και γενικές ρυθμίσεις όπως αυτές που προβλέπονται από το ΝΟΚ, υπερισχύουν τα ειδικά διατάγματα. Αυτό λέει. Το ειδικό διάταγμα, όμως, δεν προβλέπει εκεί 17,5 μέτρα, προβλέπει 21 μέτρα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Πώς επικαλείστε μια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία λέει ακριβώς αυτό που βάλαμε και εμείς. Αυτό που λέει είναι ότι, με βάση τα σημερινά δεδομένα, δηλαδή, που ετοιμάζουμε, πριν από το νέο διάταγμα, ισχύει το παλιό, το οποίο αναφέρεται σε 21 μέτρα. Εμείς λοιπόν φέρνουμε ένα ειδικό διάταγμα, με βάση την νομολογία του ΣΤΕ ως ειδικό διάταγμα θα επικρατούσε όποιο ύψος και αν προέβλεπε, π.χ. θα μπορούσε να είναι 24 ή 27 μέτρα, αλλά εμείς επιλέγουμε να διατηρήσουμε τα 21 μέτρα όπως πριν. Τι απλούστερο;», σημείωσε.
Αναφερόμενος στις χρήσεις γης, ο κ. Οικονόμου τόνισε πως «για να οριστούν χρήσεις γης προϋποτίθεται μία ειδική μελέτη, η εκπόνηση της οποίας κρατάει χρόνια-επί ΣΥΡΙΖΑ κρατούσε 12 με 15 χρόνια. Ύψη κτηρίων μπορείς να ορίσεις χωρίς ειδική μελέτη όπως κάνουμε τώρα με το προεδρικό διάταγμα, αλλά οι χρήσεις γης προϋποθέτουν την μελέτη που ανέφερα. Άρα λοιπόν, καθορίζουμε τώρα τα ύψη γιατί η απόφαση αυτή ούτε μπορεί ούτε χρειάζεται να περιμένει περισσότερο και ξεκινάμε πολύ σύντομα την μελέτη Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Αθηναίων με την οποία θα προσδιοριστούν χρήσεις γης, όχι μόνο στην περιοχή του Μακρυγιάννη, αλλά στον συνολικό Δήμο, κάτι το οποίο είναι απαραίτητο γιατί χρήσεις γης δεν μπορεί να ορίζονται αποσπασματικά αλλά για ευρεία περιοχή όπως είναι ο δήμος Αθηναίων.
Συνέχεια μας εγκαλείτε, γιατί δεν έχουμε ένα κουμπί το οποίο να το πατάμε και όλα τα πράγματα να γίνονται αμέσως. Γιατί στην Ελλάδα υπάρχουν διαδικασίες, υπάρχει Σύνταγμα, υπάρχουν νόμοι που δεν μπορείς να κάνεις ό,τι σου καπνίσει, αναγκαστικά», πρόσθεσε.
Απαντώντας σε ερώτηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφορικά με την έγκριση του επιχειρησιακού σχεδίου της «Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» από τον ΕΟΑΝ, ο κ. Οικονόμου επισήμανε πως το «να μιλάμε για καθυστέρηση από την παρούσα κυβέρνησης πραγματικά είναι καταχρηστικό».
Όπως εξήγησε, «το πρώτο αίτημα στον ΕΟΑΝ για την έγκριση του επιχειρησιακού σχεδίου της “Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης” είχε υποβληθεί στις 14-5-2018. Από τότε μέχρι τις εκλογές του 2019 πέρασαν 14 μήνες και μέσα σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα ο ΕΟΑΝ δεν είχε απαντήσει. Το νέο διοικητικό συμβούλιο του ΕΟΑΝ ανέλαβε στις 4-11-2019, τον Νοέμβριο. Από τότε έχουν πραγματοποιηθεί 10 διοικητικά συμβούλια έχουν εγκριθεί τρεις ανανεώσεις επιχειρησιακών σχεδίων, μια τροποποίηση, μια άλλη τροποποίηση και τέσσερις αποφάσεις λήφθηκαν με παρατηρήσεις για τελική έγκριση επιχειρησιακών σχεδίων». Ο κ. Οικονόμου επισήμανε ότι «μέχρι τον Νοέμβριο του 2019 συνέχισε η προηγούμενη Διοίκηση του ΕΟΑΝ. Η ίδια ήταν» και διερωτήθηκε «γιατί δεν έκανε τίποτα τότε; Δεν την είχε διορίσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Είχε διοριστεί σε προηγούμενη φάση. Αυτή, λοιπόν, συνέχισε να αδρανεί και όχι η νέα διοίκηση που έχει δραστηριοποιηθεί εξαιρετικά».
Επιπλέον, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του Μέρα25, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε πως την επόμενη τριετία θα υπάρξουν εναλλακτικές λύσεις ώστε να καταστεί δυνατό το κλείσιμο του ΧΥΤΑ Φυλής.
Όπως είπε, «υπάρχει μια ωρολογιακή βόμβα, όπως είπατε -δεν το έχετε πει μόνο εσείς, αλλά το έχει πει και ο Πρωθυπουργός και ο κ. Χατζηδάκης- και κάθε λογικός άνθρωπος το γνωρίζει. Είναι μια ωρολογιακή βόμβα στην Αττική την οποία άφησε παρακαταθήκη η προηγούμενη διοίκηση της περιφέρειας .Για να απασφαλίσεις τη συγκεκριμένη βόμβα, πρέπει να βρεις τι θα κάνεις με τα σκουπίδια, πού αλλού θα τα πας. Και για να πας κάπου τα σκουπίδια, δεν είναι κάτι που μπορείς να το κάνεις, να πατήσεις έναν διακόπτη και να γίνει. Χρειάζονται νέες εγκαταστάσεις, η θεσμοθέτηση και δημιουργία των οποίων είναι εξ αντικειμένου χρονοβόρες. Το να εγκαλείται η σημερινή κυβέρνηση, επειδή μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο δεν μπόρεσε να κλείσει τον ΧΥΤΑ της Φυλής είναι παράλογο. Πώς να τον κλείσει, αφού δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις; Έχει ξεκινήσει, όμως, η κυβέρνηση τη δημιουργία των προϋποθέσεων, ώστε να καταστεί δυνατό το κλείσιμο του ΧΥΤΑ Φυλής μέσα στην επόμενη τριετία να έχουν υπάρξει εναλλακτικές λύσεις που θα επιτρέψουν το κλείσιμο της Φυλής».