Πηγή Εικόνας: Ηλεκτρονική πλατφόρμα - burst στο pexels

Με υψηλές ταχύτητες έτρεξε το ηλεκτρονικό εμπόριο στην εποχή του κορωνοϊου με τους καταναλωτές να χτυπάνε τα πλήκτρα στον υπολογιστή δίνοντας εξαπλάσιες παραγγελίες στα eshops καταστήματα σε σχέση  με πέρυσι.  

Την ίδια στιγμή η Επιτροπή Ανταγωνισμού δίνει το παρόν στο ηλεκτρονικό εμπόριο πραγματοποιώντας  έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη γα να διερευνήσει τις συνθήκες του ανταγωνισμού που επικρατούν .

Η έξαρση των πωλήσεων κρύβει και πολλές παγίδες για τους καταναλωτές  όπως αποκάλυψε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή μετά από   καταγγελίες καταναλωτών που οδήγησαν στην αποκάλυψη πέντε επιχειρήσεις eshops που δεν παρέδωσαν πότε τα προϊόντα  για τα  οποία πληρώθηκαν και αφορούσαν κυρίως τηλεφωνικές συσκευές.

Η αρμόδια Γενική Γραμματεία επέβαλλε συνολικά πρόστιμα ύψους 330.000 ευρώ. Η αναδυόμενη αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου που βρίσκεται  ουσιαστικά στο σημείο  εκκίνησης έχει προοπτικές όπως παγίδες και αναζητείται αν πληροί τους όρους του ανταγωνισμού.

Η έρευνα της GRECA  διαπίστωσε ότι εξαπλασιάστηκε ο τζίρος στο ηλεκτρονικό εμπόριο, την περίοδο του lockdown και  πραγματοποιήθηκε κατά το χρονικό διάστημα 30 Δεκεμβρίου 2019-3 Μαΐου 2020 (18 εβδομάδες) -συγκρινόμενο με το διάστημα 31 Δεκεμβρίου 2018-5 Μαΐου 2019 (18 εβδομάδες).
Μάλιστα, από τον Σύνδεσμο καταγράφεται αύξηση έως και 171%, εβδομαδιαίως, σε σχέση με την ίδια εβδομάδα του 2019, στην καταναλωτική δαπάνη προϊόντων στα e-shops τον Απρίλιο (20-26/4) και πρόκειται για νέο ρεκόρ, μετά τις προηγούμενες μετρήσεις (έως 5/4) που είχε κάνει ο GRECA.
Τα συμπεράσματα της έρευνας αντλήθηκαν από 4.451 e-shops, με τα οποία συνεργάζεται το Skroutz, και από 2.116 e-shops, με τα οποία συνεργάζεται το BestPrice.

Από αυτήν, έχουν εξαιρεθεί όλες οι κατηγορίες υπηρεσιών (όπως αεροπορικά εισιτήρια, μουσική, ταινίες, συνδρομές σε παιχνίδια), καθώς επίσης και η κατηγορία αγορών από online σούπερ μάρκετ και ειδών κινητής τηλεφωνίας.

 Η Επιτροπή Ανταγωνισμού προσδιορίζει ότι η αξία των πωλήσεων διαμορφώνεται σε 10 δις. ευρώ και περισσότεροι από 4 εκατομμύρια  συμπολίτες μας είναι πρόθυμοι να αξιοποιήσουν το νέο κανάλι πωλήσεων.

 Η διοίκηση αντιλαμβανόμενη την αξία της αγοράς  έσπευσε να τη βάλει στο μικροσκόπιο για να διαπιστώσει  αν τηρείται  η ελληνική  νομοθεσία περί ανταγωνισμού.

Η εν λόγω έρευνα θα επικεντρωθεί κυρίως στους εξής κλάδους:  

Ένδυση και υπόδηση (με έμφαση στη σχετική αγορά αθλητικής ένδυσης -υπόδησης)  ηλεκτρονικές και ηλεκτρονικές συσκευές

·  βιβλία

·  υπηρεσίες διαμεσολάβησης για την παροχή ταξιδιωτικών εισιτηρίων

·  υπηρεσίες διαμεσολάβησης για την παροχή εισιτηρίων για εκδηλώσεις,

 υπηρεσίες διαμεσολάβησης για την παροχή υπηρεσιών εστίασης

·  εύρεση και ενοικίαση καταλυμάτων – AIRBNB

·  ηλεκτρονικά φαρμακεία (με έμφαση στα συμπληρώματα διατροφής και τα παραφαρμακευτικά προϊόντα),

Στο πλαίσιο της κλαδικής έρευνας  Επιτροπή Ανταγωνισμού θα επικεντρωθεί στην εξέταση ζητημάτων όπως:

 Η χαρτογράφηση των σχετικών διαδικτυακών αγορών.

Τα ενδεχόμενα εμπόδια στην είσοδο νέων παικτών ή στην επέκταση ήδη υπαρχόντων. Η χρήση αλγορίθμων από ψηφιακούς λιανοπωλητές και πλατφόρμες για σκοπούς διαφήμισης ή τιμολόγησης, συμπεριλαμβανομένης της υλοποίησης συστημάτων εξατομικευμένης τιμολόγησης.

 Η σημασία των μαζικών δεδομένων (big data) καταναλωτών για τη λειτουργία ψηφιακών λιανοπωλητών και πλατφορμών, καθώς και το εύρος της χρήσης αυτών στην εμπορική πρακτική,  συμπράξεις μεταξύ ανταγωνιστών που δραστηριοποιούνται στο online εμπόριο.

Η έρευνα  θα εστιάσει με ιδιαίτερη έμφαση σε περιπτώσεις κατά τις οποίες οι συμπράξεις αυτές διευκολύνονται από έναν κοινό αντισυμβαλλόμενο (π.χ. ψηφιακή πλατφόρμα),  η εφαρμογή κάθετων περιορισμών σε online συστήματα διανομής (π.χ. καθορισμός ελάχιστων τιμών μεταπώλησης ή/και ελάχιστων διαφημιζόμενων τιμών, ρήτρες MFN, επιβολή γεωγραφικών περιορισμών). Οι πάσης φύσεως περιορισμοί στη διανομή προϊόντων και υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου, όπως: η (άμεση ή έμμεση) γενική απαγόρευση διαδικτυακών πωλήσεων, ο αποκλεισμός συγκεκριμένων διαδικτυακών καταστημάτων από συστήματα διανομής ή η απαγόρευση πωλήσεων μέσω πλατφορμών ή ιστοσελίδων σύγκρισης τιμών, εφαρμογή από τους προμηθευτές πολιτικής διπλής τιμολόγησης. Αν εντοπιστούν  καταχρηστικές πρακτικές ισχυρών πλατφορμών (π.χ. πρακτικές αποκλεισμού ανταγωνιστών με υπερβολική τιμολόγηση).