Στη διάσωσή της από επενδυτές από την Κίνα ελπίζει η Astra Airlines για να γλυτώσει το λουκέτο, έχοντας αναγκαστεί να διατηρεί καθηλωμένα τα αεροπλάνα της από τον περασμένο Νοέμβριο, οπότε δεν μπορούσε να διαχειριστεί άλλο το έλλειμμα ρευστότητας. Ωστόσο, η αεροπορική, που έχει βάσει στην Θεσσαλονίκη, διατηρήθηκε από τη συγκυρία που δημιούργησε ο κορονοϊός. Ο λόγος; Έπαψε να πετά περίπου τέσσερις μήνες προτού όλες οι υπόλοιπες αεροπορικές αναγκαστούν να καθηλώσουν τα αεροσκάφη τους, επειδή τα αεροδρόμια έκλεισαν. Κι έτσι, όπως λένε από την εταιρεία, γλύτωσαν περαιτέρω λειτουργικά κόστη, ενώ, ως ένα βαθμό, εξισώθηκαν εξ αντανακλάσεως με τις υπόλοιπες, εντός κι εκτός Ελλάδας, αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες ενώ ήταν «υγιείς», προ Covid-19, απέκτησαν σοβαρά προβλήματα.
Η «διάσωση»
Οι πληροφορίες, αναφέρουν ότι ο επικεφαλής της εταιρείας Γιάννης Ζλατάνης ήταν έτοιμος να μεταβεί στην Κίνα για να υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Ωστόσο, ξέσπασε ο κορονοϊός με αποτέλεσμα το ταξίδι να μην πραγματοποιηθεί ποτέ. Κάπως έτσι το deal πάγωσε, αλλά τώρα, όπως λένε οι πληροφορίες, με την ομαλότητα να έχει επιστρέψει στην Κίνα, οι Κινέζοι δηλώνουν ότι παραμένουν θερμοί για την αγορά ενός ποσοστού πλειοψηφίας στην αεροπορική εταιρία. Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν ότι επειδή απαιτούνται μόλις 15 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή τα χρέη της εταιρείας, για να λειτουργήσουν ως «λευκός ιππότης», το deal για τους Κινέζους είναι ιδιαίτερα δελεαστικό. Ιδίως εάν ληφθεί υπόψη ότι θα αποκτήσουν τον έλεγχο μίας αεροπορικής που θα τους επιτρέπει να πραγματοποιούν πτήσεις από τη Θεσσαλονίκη προς την Ευρώπη, κάτι που σήμερα δεν είναι σε θέση να κάνουν, χωρίς να υπόκειται σε περιορισμού ως προς τον αριθμό των slots.
Αυτό λοιπόν, είναι το σχέδιο των Κινέζων για την αεροπορική που μένει να δούμε εάν θα γίνει πραγματικότητα, ενώ εξαρτάται από σειρά αστάθμητων παραγόντων. Και κυρίως απαιτείται να ανοίξουν τα αεροδρόμια ώστε να είναι δυνατόν οι Κινέζοι να έρθουν στην Ελλάδα για να ολοκληρώσουν το due diligence της Astra, που έχουν πραγματοποιήσει, έως σήμερα, μέσω ανταλλαγής εγγράφων.
Η αεροπορική πάντως, έχει ευνοηθεί λόγω της κρίσης για έναν ακόμη λόγο. Παραμένει προστατευμένη από διεκδικήσεις των πιστωτών της, δηλαδή από κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων της με στόχο την ικανοποίηση των οφειλών τους. Γιατί; Η εταιρεία είχε εξασφαλίσει προσωρινή προστασία έναντι των πιστωτών για τέσσερις μήνες μέχρι τα μέσα Μαρτίου. Το κλείσιμο όμως, των δικαστηρίων απέτρεψε κάθε είδους «επιθετική» ενέργεια από τους πιστωτές της, όπως έκδοση διαταγής πληρωμής, κατασχέσεις κτλ. Η επαναλειτουργία των δικαστηρίων θα δώσει τη δυνατότητα στους πιστωτές της να την «κυνηγήσουν», αλλά, όπως λένε όσοι γνωρίζουν, ενδεχόμενη κατάσχεση από πιστωτές της δεν θα ήταν δυνατόν να πραγματοποιηθεί πριν από το επόμενο Φθινόπωρο. Γι’ αυτό, στόχος, όπως λένε είναι το deal με τους Κινέζους να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.
Από το 2008
Η Astra Airlines πραγματοποίησε την πρώτη της εμπορική πτήση (charter) τον Ιούλιο του 2008, ενώ από το 2010 ξεκίνησε να υλοποιεί πτητικό έργο σε προορισμούς εσωτερικού. Ιδρύθηκε από τους Ιωάννη Ζλατάνη, ιδρυτή της Interaviator Ltd, και Αναστάσιο Ζηρίνη, πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας. Ο κ. Ζηρίνης όμως, σήμερα δεν εμφανίζεται στην σύνθεση του δ.σ. της αεροπορικής.
Διαθέτει βάση στο αεροδρόμιο Μακεδονία και στο Ελ.Βενιζέλος από το 2015 και τεχνική βάση στο Ηράκλειο.
Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από ένα εμπορικό αεροσκάφος τύπου Bae-146-300, ένα δικινητήριο ελικοφόρο τούρμπο-προπ αεροσκάφος τύπου ATR72-202 και δύο δικινητήρια αεροσκάφη τούρμπο-προπ αεροσκάφη τύπου ATR42-300.