«Σφάζονται» στον ελληνικό σιδηρόδρομο για την απομάκρυνση 75 καταρτισμένων τεχνικών των οποίων έληξε η σύμβαση που είχαν με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και η αντιπαράθεση μεταξύ διοίκησης και συνδικαλιστικών σωματείων, στο φόντο της ιδιωτικοποίησης, συνεχίζεται, με αφορμή – και όχι αιτία – την κρίση στις μεταφορές από τον κορωνοϊό.
Από τη μία πλευρά, τις απολύσεις εξειδικευμένων εργαζομένων κατήγγειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) με αφορμή την πανδημία και ζητά να ανακληθούν, ώστε να μην οδηγηθούν στην ανεργία από την απαράδεκτη απόφαση της διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ειδικότερα, σε επιστολή της προς τον πρωθυπουργό, τους αρμόδιους υπουργούς Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υποδομών και Μεταφορών, τα πολιτικά κόμματα και τη ΓΣΕΕ, η ΠΟΣ επισημαίνει πως θεωρεί “αδιανόητο μία εταιρεία όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ απολαμβάνει την εύνοια της πολιτείας στην κρίσιμη αυτή περίοδο, να προχωρά σε απολύσεις απαραίτητου και εξειδικευμένου προσωπικού, μετακυλίοντας τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης στους εργαζόμενους, καθιστώντας τους άνεργους”. Όπως σημειώνει η ΠΟΣ, οφείλει να τονίσει πως οι ανωτέρω εργαζόμενοι έχουν εκπαιδευτεί στις Σχολές του Σιδηροδρόμου και είναι απολύτως απαραίτητοι, προκειμένου να πραγματοποιείται απρόσκοπτα η τρέχουσα συντήρηση του τροχαίου υλικού που κυκλοφορεί αλλά και για την υλοποίηση της σύμβασης εκτεταμένης συντήρησης του τροχαίου υλικού που ανήκει στο κράτος.
Από την άλλη μία πλευρά, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία «προς αποφυγή κάθε είδους παραπληροφόρησης ενημερώνει πως δεν προχωρά σε καμία απόλυση εργαζομένου και μάλιστα εν μέσω πανδημίας.
Στο πλαίσιο της αναβάθμισης της Τεχνικής της Βάσης, και με αφορμή την ανακατασκευή της πρώτης εγκατάστασης του Ελληνικού Δημοσίου που μισθώνει στη Θεσσαλονίκη, για την υποδοχή των νέων ηλεκτροκίνητων επιβατηγών αμαξοστοιχιών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποφάσισε την πλήρη αναδιάταξη του τεχνικού της προσωπικού και τη μη ανανέωση κατά τη λήξη τους, μικρού αριθμού συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου, που είχαν συναφθεί το καλοκαίρι του 2019.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, παρόλο που περιλαμβάνεται -σύμφωνα με τις αποφάσεις της Κυβέρνησης- στις πληττόμενες επιχειρήσεις, όλο αυτό το διάστημα επωμίστηκε κάθε κόστος που προκάλεσε η πανδημία, δεν ανέστειλε τη σύμβαση ούτε ενός εργαζομένου και συνέχισε στο μέτρο του εφικτού να παρέχει τις υπηρεσίες της με σεβασμό προς το επιβατικό κοινό.»
Η παρέμβαση της ΓΣΕΕ
«Να πάρει πίσω τις απολύσεις των εργαζομένων» καλεί η ΓΣΕΕ τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η ΓΣΕΕ, τονίζοντας πως η Συνομοσπονδία στηρίζει τον αγώνα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και των εργαζομένων στο σιδηρόδρομο.
Συγκεκριμένα, η ΓΣΕΕ σε ανακοίνωσή της καταγγέλλει τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ «για την απαράδεκτη πρακτική της να προχωρήσει στην απόλυση 75 εργαζομένων, εξειδικευμένων τεχνιτών, οι οποίοι εργάζονταν τρία χρόνια στην εταιρεία. Ιδιαίτερα σήμερα στις πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνει η χώρα, τέτοιες ενέργειες υπονομεύουν την προσπάθεια όλων μας να σταθεί η χώρα όρθια».
Τέλος, καλεί την κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία Εργασίας και Μεταφορών να παρέμβουν άμεσα, ώστε η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να πάρει πίσω τις απολύσεις.
Με σημερινή εκ νέου ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών απαντά στις αιτιάσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, τονίζοντας πως «όποιες λέξεις κι αν χρησιμοποιήσει η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ό,τι χαρτί περιτυλίγματος και αν βάλει, η μη ανανέωση συμβάσεων των 75 συναδέλφων μας, είναι ΑΠΟΛΥΣΗ!» Και προσθέτει: «Με δεδομένη δε την ευνοϊκή της μεταχείριση και την κρατική επιχορήγηση που λαμβάνει με απόφαση τόσο της προηγούμενης κυβέρνησης όσο και της σημερινής, οι απολύσεις αυτές την 1η του Μάη αποτελούν μνημείο κυνισμού και ανηθικότητας και έρχονται να προστεθούν στις ήδη 21 απολύσεις που πραγματοποιήθηκαν τον Αύγουστο του 2019!».
Νέα αιχμηρή απάντηση ΠΟΣ στη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Σε νέα της, ακόμη πιο αιχμηρή, επιστολή προς τους αρμόδιους Υπουργούς και τον Πρωθυπουργό, τις οποίες κοινοποιεί και στον Πρόεδρο του ΔΣ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Marco Caposciutti (εκπρόσωπο του ιταλού μετόχου πλέον…) και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππο Τσαλίδη, η ΠΑΣ αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Με λύπη και αγανάκτηση διαβάσαμε την επιστολή που μας κοινοποιήθηκε (υπ’ αριθμ. πρωτ. 36.261/20/Δ2 από 27.04.2020) του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε απάντηση της υπ’ αριθμ. 40482/24.04.2020 δικής μας, για την οποία μάλιστα ο κ. Διευθύνων μετέρχεται σε απαράδεκτους χαρακτηρισμούς που δεν τιμούν το ρόλο και τη θέση του.
Η Ομοσπονδία δεν «επανεμφανίζεται» για να δημιουργήσει «ψευδεπίγραφες εντυπώσεις» ως αναφέρει στην επιστολή του, αλλά αντίθετα εκπροσωπώντας το σύνολο του σιδηροδρομικού κόσμου έχει ως αποστολή και υποχρέωσή της την προάσπιση των συμφερόντων και των μελών της.
Αυτό πράττει εδώ και 100 χρόνια από την ίδρυση και τη λειτουργία της, έχοντας αντιπαρατεθεί με πλειάδα Κυβερνήσεων και Συμβούλων και πάντα για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων που εκπροσωπεί.
Καθίσταται, συνεπώς, σαφές και στον πλέον αδαή, ότι δεν πρόκειται για «μικρή μειοψηφία συνδικαλιστών», όπως θέλει ο κ.Τσαλίδης να μας εμφανίσει, αλλά για το νόμιμα εκλεγμένο Δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο, στο οποίο ανήκει το σύνολο των Πρωτοβαθμίων Σωματείων των εργαζομένων που απασχολούνται στην εταιρεία.
Ενδεικτικό δε της προσπάθειάς του να υποβαθμίσει το ζήτημα είναι το γεγονός, ότι τεχνηέντως αποκρύπτει, ότι για την μη ανανέωση των συμβάσεων των Τεχνιτών δεν διαμαρτυρήθηκε μόνον η Ομοσπονδία, αλλά όλα τα Πρωτοβάθμια Σωματεία, στα οποία ανήκει το σύνολο των
εργαζομένων, παραθέτοντας μάλιστα πληθώρα επιχειρημάτων. Επισυνάπτουμε το σύνολο των επιστολών διαμαρτυρίας και προς γνώση σας αλλά και στην περίπτωση που έχουν «διαλάθει της προσοχής» του κ.Τσαλίδη.
Υπενθυμίζουμε για μια ακόμη φορά, ότι η μη ανανέωση των συμβάσεων εργασίας 75 Τεχνιτών (και όχι ενός μικρού αριθμού, όπως επιχειρεί να παρουσιάσει) όποιο «περιτύλιγμα» λεκτικό και να χρησιμοποιήσει ισοδυναμεί με απόλυση, καθόσον στερεί από την εταιρεία έμπειρο και κατηρτισμένο προσωπικό, όταν μάλιστα για την εκπαίδευση νέων απαιτείται χρονικό διάστημα τουλάχιστον 3 ετών.
Όσον δε αφορά στις αναφορές του στην επιστολή, ότι δεν προέβη στην αναστολή συμβάσεων εργασίας, ενώ αντίθετα κατέβαλε εμπρόθεσμα το Δώρο του Πάσχα, τονίζουμε, ότι αμφότερα αποτελούν εκτέλεση νόμιμων υποχρεώσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τις οποίες κανένας λόγος κομπασμού δεν μπορεί να υφίσταται ούτε αποτελούν πράξεις αγαθοεργίας.
Καλούμε τη Διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να σταματήσει τις απολύσεις και να εντάξει τους 75 Τεχνίτες οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την ομαλή λειτουργία της τεχνικής βάσης στο τακτικό προσωπικό.
Με βάση τις εσωτερικές μετατάξεις τις οποίες ζητάει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τόσο για την κάλυψη κενών θέσεων στις ειδικότητες Μηχανοδηγών και προσωπικού Αμαξοστοιχιών όσο και για τη δημιουργία νέων ειδικοτήτων (Επισκεπτών και Κλειδούχων) εκτιμούμε ότι θα χρειαστεί να προσλάβει 150 περίπου εργαζόμενους πέραν του προσωπικού που υφίσταται συμπεριλαμβανομένων και των 75 συναδέλφων μας που αποφάσισε να απολύσει.
Τέλος, υπενθυμίζουμε, ότι η Ομοσπονδία δεν πρόκειται να «σκύψει το κεφάλι» και να αδιαφορήσει για τα συμφέροντα του συνόλου των εργαζομένων και των μελών της έναντι των πρακτικών κάθε Διοίκησης.»