Ο διευθύνων σύμβουλος της ευρωπαϊκής κατασκευάστριας αεροσκαφών Airbus διατύπωσε μια πολύ ψυχρή εκτίμηση για τον αντίκτυπο που θα έχει η πανδημία του κορονοϊού στην εταιρεία, προειδοποιώντας τους 135.000 εργαζομένους του ομίλου να προσδεθούν, ενόψει περισσότερων απολύσεων, κι εκτιμώντας ότι η ίδια επιβίωσή της θα τεθεί σε κίνδυνο αν δεν αναληφθεί δράση άμεσα.
Σε επιστολή του προς το προσωπικό, ο διευθύνων σύμβουλος της Airbus Γκιγιόμ Φορί σημείωσε πως η εταιρεία «χάνει χρήματα με ταχύτητα άνευ προηγουμένου» και ότι η μείωση της παραγωγής της κατά το ένα τρίτο και πλέον δεν αντανακλά καν το χειρότερο σενάριο και θα συνεχίσει να αξιολογείται.
Εκπρόσωπος του ομίλου Airbus, ερωτηθείς σχετικά από το πρακτορείο ειδήσεων Reuters, περιορίστηκε να πει ότι δεν σχολιάζει μηνύματα που ανταλλάσσονται εντός εταιρείας.
Η επιστολή διανεμήθηκε στους εργαζόμενους του ομίλου την Παρασκευή, μερικές ημέρες προτού η εταιρεία αποκαλύψει τα αποτελέσματα χρήσεως του πρώτου τριμήνου, εν μέσω της πανδημίας η οποία έχει φέρει στα πρόθυρα χρεοκοπίας πολλές αεροπορικές εταιρείες και ουσιαστικά ανέστειλε όλες τις παραδόσεις νέων αεροσκαφών από τα μέσα Μαρτίου.
Η Airbus έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζει μέτρα, όπως η μερική απασχόληση εργαζομένων ή η υπαγωγή τους στα ταμεία ανεργίας, ξεκινώντας με 3.000 υπαλλήλους της στη Γαλλία, αλλά «ενδέχεται να χρειαστεί πλέον να σχεδιάσουμε πολύ ευρύτερα μέτρα», προειδοποίησε ο Φορί στην επιστολή. Η ίδια «η επιβίωση της Ερμπάς θα τεθεί εν αμφιβόλω εάν δεν δράσουμε τώρα», πρόσθεσε.
Πηγές προσκείμενες στην αεροπορική βιομηχανία προβλέπουν πρόγραμμα αναδιάρθρωσης παρόμοιο με εκείνο του 2007, όταν είχαν απολυθεί 10.000 εργαζόμενοι, από το καλοκαίρι. Ο Φορί ωστόσο υπογράμμισε ότι εξετάζονται «όλες οι επιλογές», καθώς η διεύθυνση του ομίλου αναμένει να διαμορφώσει σαφέστερη εικόνα για τη ζήτηση.
Πηγές ενημερωμένες σχετικά λένε πως η Airbus διεξάγει ταυτόχρονα διαπραγματεύσεις με ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που συμμετέχουν στο ενεργητικό της για να καταφύγει σε μηχανισμούς στήριξης προς τις βιομηχανίες ο τζίρος των οποίων έχει υποστεί πλήγμα εξαιτίας της πανδημίας, συμπεριλαμβανομένων και χορηγήσεων δανείων με κρατικές εγγυήσεις.
Οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης προσπαθούν να ξεπεράσουν την κρίση του COVID-19
Ήδη, έχει διευρύνει πιστωτικές γραμμές που της προσφέρονται από τράπεζες, ώστε να εξασφαλίσει «χρόνο για να προσαρμοστεί και να αλλάξει μέγεθος», όπως το έθεσε ο Φορί.
Για να περιορίσει τις εκροές χρημάτων, η Airbus ανακοίνωσε ότι προβλέπει να μειώσει την παραγωγή αεροσκαφών με στενή άτρακτο κατά το ένα τρίτο, στα 40 αεροπλάνα τον μήνα. Θα μειώσει επίσης την παραγωγή αεροσκαφών με φαρδιά άτρακτο στο 42%. «Με άλλα λόγια, μέσα σε δύο εβδομάδες χάσαμε το ένα τρίτο της δραστηριότητάς μας», υπογράμμισε ο Φορί στην επιστολή. «Και, ειλικρινά, αυτό δεν είναι καν το χειρότερο σενάριο που μπορεί να αντιμετωπίσουμε».
Το Ρόιτερς μετέδωσε την 3η Απριλίου ότι ο όμιλος μελετά σενάρια που προβλέπουν τη μείωση της παραγωγής του κατά 50%, ενώ αναλυτές προεξοφλούν ότι η Boeing θα αποκαλύψει παρόμοιες περικοπές και απολύσεις εντός εβδομάδας, μειώνοντας τον αριθμό των 787 που παράγει σε ακόμη και 6 τον μήνα.
Σύμφωνα με τον Φορί, το πλάνο της παραγωγής του ομίλου της Ερμπάς δεν θα τροποποιηθεί, όσο περιμένει για να διαμορφώσει σαφέστερη εικόνα για τη ζήτηση, δηλαδή δύο – τρεις μήνες. Είναι πολύ νωρίς για να γίνουν προβλέψεις για το ποιο θα είναι το χρονοδιάγραμμα ή ο ρυθμός της ανάκαμψής της, έγραψε, πάντως έκανε λόγο για δύο σενάρια, ένα περί βραχυπρόθεσμης, βαθιάς κρίσης με ταχεία ανάκαμψη κι ένα δεύτερο, περί πιο μακροπρόθεσμης κρίσης που θα διαρκέσει 5 ως 10 χρόνια προτού τα επίπεδα της ζήτησης επανέλθουν στα πρότερα επίπεδα.
Αναλυτές και αεροπορικές εταιρείες μέχρι τώρα μιλούν για μια κρίση που αναμένουν πως θα διαρκέσει τρία ως τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η Μπόινγκ, τα οικονομικά της οποίας βρίσκονται σε χειρότερη κατάσταση, μετά την καθήλωση στο έδαφος του στόλου των 737 Max, ακύρωσε την εξαγορά της Embraer έναντι 4,2 δισεκ. δολαρίων το Σάββατο, εξέλιξη που οι περισσότεροι απέδωσαν στην κρίση, αν και η ίδια επικαλέστηκε συμβατικούς λόγους.
«Δυστυχώς, η αεροπορική βιομηχανία θα αναδυθεί σε αυτόν τον νέο κόσμο πολύ πιο αδύναμη και πολύ πιο ευάλωτη από ό,τι ήταν πριν», προεξόφλησε ο Φορί στην επιστολή του, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.