Θέμα λίγων ημερών είναι η εξαίρεση των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες από τις άδειες ειδικού σκοπού, καθώς η κυβέρνηση προγραμματίζει την αύξηση των δρομολογίων στα μέσα μεταφοράς ενόψει της προοδευτικής άρσης των μέτρων για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού και της επιστροφής στην ομαλότητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Εσωτερικών έχουν ήδη ολοκληρώσει τις απαραίτητες συνεννοήσεις και οι τελικές αποφάσεις αναμένονται τις επόμενες ημέρες από τον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη.
Στόχος της κυβέρνησης είναι η αποκατάσταση των συχνοτήτων των δρομολογίων στα μέσα μεταφοράς, δεδομένου ότι από τις 4 Μαΐου χιλιάδες εργαζόμενοι αναμένεται να επιστρέψουν στις δουλειές τους.
Τον τελευταίο μήνα περίπου 500 λεωφορεία κυκλοφορούν στους δρόμους της Αττικής σε καθημερινή βάση, ενώ υπό φυσιολογικές συνθήκες ο αριθμός τους υπερβαίνει τα 900. Παρόμοια είναι η εικόνα και στα μέσα σταθερής τροχιάς με τους συρμούς του μετρό να διέρχονται από τους σταθμούς περίπου κάθε 10 λεπτά.
Το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει ότι το μέτρο για τους εργαζόμενους του ομίλου ΟΑΣΑ θα θεσπιστεί είτε με πράξη νομοθετικού περιεχομένου είτε με τροπολογία που θα κατατεθεί στη Βουλή τα επόμενα 24ωρα.
Οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες θα ενταχθούν στο ίδιο καθεστώς με το προσωπικό κρίσιμων υποδομών, όπως οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Οι άδειες ειδικού σκοπού για εργαζόμενους με παιδιά στο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα έχουν παραταθεί έως και τις 10 Μαΐου.
Πτώση 90% στα έσοδα των συγκοινωνιών
Η επαναλειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς θα αποτελέσει το πρώτο βήμα και για την τόνωση των εσόδων του ομίλου ΟΑΣΑ, τα οποία σημειώνουν αρνητικό ρεκόρ τον Απρίλιο.
Είναι ενδεικτικό ότι από την αρχή του μήνα έως και τις 24 Απριλίου τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών ανήλθαν σε μόλις 1,5 εκατομμύρια ευρώ, μειωμένα κατά 89,8% σε σχέση με το 2019 όταν οι εισπράξεις έφτασαν τα 14,65 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις για το σύνολο του Απριλίου, τα έσοδα των δύο θυγατρικών του ΟΑΣΑ (ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) θα διαμορφωθούν σε λιγότερα από 2 εκατομμύρια ευρώ.
Από τις αρχές του έτους τα έσοδα έχουν υποχωρήσει κατά 32,8% σε σχέση με το 2019, παρά την αύξηση που σημειώθηκε τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο. Έως τις 24 Απριλίου οι εισπράξεις από πωλήσεις καρτών και εισιτηρίων ανήλθαν σε 47,3 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 69,4 εκατομμυρίων την αντίστοιχη περίοδο το 2019.
Μέτρα για την αποφυγή συγχρωτισμού
Εκτός από την ενίσχυση των δρομολογίων, τις επόμενες ημέρες αναμένεται η λήψη αποφάσεων και για την αποφυγή του συνωστισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς ενόψει της επαναλειτουργίας πολλών επιχειρήσεων.
Η σημαντικότερη παρέμβαση θα αφορά στην τροποποίηση της ώρας προσέλευσης των εργαζομένων στο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα για τις υπηρεσίες και τις επιχειρήσεις που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας.
Σύμφωνα με το πιθανότερο σενάριο, οι νέες ώρες άφιξης στην εργασία θα ισχύσουν τουλάχιστον για την πρώτη εβδομάδα μετά την σταδιακή άρση των μέτρων, αρχής γενομένης από τις 4 Μαΐου όταν δηλαδή αναμένεται να ανοίξουν ξανά πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Όπως αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη θα οριστούν τρεις διαφορετικές ώρες άφιξης για την αποφυγή συνωστισμού. Για παράδειγμα, η λειτουργία των καταστημάτων λιανικού εμπορίου θα ξεκινάει από τις 10 το πρωί.
Για την τροποποίηση του ωραρίου εργασίας δεν απαιτείται νομοθετική ρύθμιση. Αυτό θα γίνει με εγκυκλίους των γενικών διευθυντών στο Δημόσιο ενώ στον ιδιωτικό τομέα αρκεί μία απόφαση της επιχείρησης.