Με ένα άρθρο και με την απειλή υψηλών προστίμων η κερδοσκοπία έλαβε τέλος πριν καλά- καλά ξεκινήσει στην αγορά, εξαιτίας του Covid-19. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, και προσωπικά ο Άδωνις Γεωργιάδης, σφράγισε την «Κερκόπορτα» που θα οδηγούσε στην κερδοσκοπία σε βάρος των καταναλωτών.
Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που εκδόθηκε στις 20 Μαρτίου 2020, με αύξοντα αριθμό φύλλου 68 και με το άρθρο 21, επέβαλε στην πράξη τα περιθώρια κέρδους να διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα, πριν την εκδήλωση της πανδημίας, για την πλειονότητα των αγαθών και, κυρίως, για τα προϊόντα εκείνα που χρειάζονται οι καταναλωτές για να αμυνθούν κατά του κορωνοϊού, όπως είναι μάσκες προσώπου τα αντισηπτικά, τα υγρά μαντηλάκια και άλλοι κωδικοί προϊόντων.
Συγκεκριμένα, το άρθρο 21 της ΠΝΠ απαγορεύει τη λήψη περιουσιακών ωφελημάτων που αφορούν την πώληση οποιουδήποτε αγαθού ή υπηρεσίας που είναι απαραίτητο για την υγεία, τη διατροφή, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, ιδίως δε φαρμακευτικών προϊόντων, μέσων ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής, όπως χειρουργικών μασκών, αντισηπτικών υγρών και άλλων υλικών απολύμανσης, εφόσον τα ωφελήματα αυτά υπερβαίνουν την αξία της παροχής.
Το κριτήριο για τους πωλητές των προϊόντων είναι το μικτό περιθώριο κέρδους, το οποίο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από αυτό που ήταν προ της 1ης Φεβρουαρίου2020, για τα παραπάνω προϊόντα και υπηρεσίες.
Παράδειγμα, ένα αντισηπτικό των 100ml πριν από την 1η Φεβρουαρίου είχε λιανική τιμή τα 2,5 ευρώ και το κόστος για τον πωλητή ήταν στα 2 ευρώ, θα πρέπει να διατηρηθεί το μικτό περιθώριο κέρδους στο 25% για την ίδια κατηγορία προϊόντος. Με τη νέα παραγγελία προϊόντος και στην ίδια ποσότητα, η λιανική τιμή σε αυτήν την περίπτωση, για να διαμορφωθεί στα 8 ευρώ, θα πρέπει η εταιρεία να προσκομίσει τιμολόγια κόστους στα επίπεδα των 6,4 ευρώ για να παραμείνει το μικτό περιθώριο του 25% που ήταν πριν της 1ης Φεβρουαρίου.
Στην περίπτωση που η λιανική τιμή πώλησης διαμορφώνεται στα 10 ευρώ, το μικτό περιθώριο κέρδους ξεπερνά το 56% και εφαρμόζεται η διάταξη άρθρου της ΠΝΠ, η οποία έχει καταστρατηγηθεί.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων μπορεί να επιβάλει πρόστιμο από 1.000 έως 1.000.000 ευρώ στον παραβάτη όπως και άλλα διοικητικά μέτρα, όπως είναι η απαγόρευση διαφήμισης του προϊόντος κάθε μορφής και ακόμη να μπλοκαριστεί η ιστοσελίδα της εταιρείας – αλλά μπορεί να κάνει και απλή σύσταση….
Ως θεματοφύλακας της αγοράς ορίζεται ο καταναλωτής ο οποίος πρέπει να καταγγείλει στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που αναλαμβάνει να κάνει επιτόπιο έλεγχο στην επιχείρηση.
Να σημειωθεί ότι με το άρθρο 21, λένε κάποιοι από τους πελάτες, μπήκε στο στόχαστρο και η ACS εταιρεία ταχυμεταφορών η οποία, λόγω της αυξημένης ζήτησης αύξησε τα τιμολόγια αποστολής, βάζοντας επιπλέον χρέωση, με αποτέλεσμα να υπάρξει δημόσια καταγγελία από τον Σύλλογο Εκδοτών Επιστημονικών Βιβλίων προς το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Οι έλεγχοι του υπουργείου που ακολούθησαν φαίνεται ότι υποχρέωσαν την εταιρεία να ανακαλέσει τις αυξήσεις που έφταναν στο 23%, με δήλωση-παρέμβαση του προέδρου της Quest Συμμετοχών ΑΕ κ. Θεόδωρου Φέσσα και προέδρου του ΣΕΒ, που με ανακοίνωση του ανακάλεσε την αύξηση του τιμολογίου, εκφράζοντας παράλληλα τη λύπη του για την επίθεση που δέχθηκε η εταιρεία ACS Courier.
Η εφαρμογή του άρθρου προϋποθέτει ότι οι καταναλωτές είναι σε επαγρύπνηση από τα φαινόμενα κερδοσκοπίας που τυχόν εκδηλωθούν στην αγορά.