Σχεδόν το σύνολο των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων αλλά και σημαντικές εταιρείες από το εξωτερικό έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το μεγαλύτερο έργο που θα υλοποιηθεί τα επόμενα έτη στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες.
Πρόκειται για την επέκταση του έκτου προβλήτα του ΟΛΘ με προϋπολογισμό ύψους 130 εκατομμυρίων ευρώ δίχως ΦΠΑ, η οποία όταν ολοκληρωθεί θα αναβαθμίσει σημαντικά τη δυναμικότητα του λιμανιού σε ό,τι αφορά τη διακίνηση TEUs (εμπορευματοκιβωτίων) και την εξυπηρέτηση μεγαλύτερων φορτηγών πλοίων.
Σύμφωνα με πηγές του κατασκευαστικού κλάδου, από το διαγωνισμό επέλεξε να αποσυρθεί η ΑΚΤΩΡ παρά το γεγονός ότι η εταιρεία παρακολουθούσε στενά την εξέλιξη της διαδικασίας και μάλιστα επρόκειτο να διεκδικήσει το έργο σε κοινό σχήμα με την ΤΕΚΑΛ.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η εταιρεία του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ αποφάσισε να αποσυρθεί λίγες ημέρες πριν εκπνεύσει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος και ενώ αναμενόταν η υποβολή στοιχείων για την πιστοποίηση της πιστοληπτικής ικανότητας των δύο εταιρειών, λόγω της στάσης που τήρησε η ΤΕΚΑΛ στο διαγωνισμό της ΕΥΔΑΠ για την κατασκευή του αποχετευτικού δικτύου της Παλλήνης.
Η ΑΚΤΩΡ είχε κηρυχθεί προσωρινός μειοδότης στο διαγωνισμό με αρχικό προϋπολογισμό ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ, με δεύτερο μειοδότη το σχήμα Intrakat – TΕΚΑΛ και τρίτο την κοινοπραξία Κωνσταντινίδης Α.Ε. – ΤΕΧΝΕΡΓΑ.
Ωστόσο στις σχέσεις των δύο εταιρειών επήλθε ρήξη, όταν η ΤΕΚΑΛ στήριξε προσφυγή που υπέβαλε η Intrakat στις 10 Μαρτίου με την οποία ζητάει τον αποκλεισμό της ΑΚΤΩΡ από το διαγωνισμό της ΕΥΔΑΠ.
Πηγές με γνώση της υπόθεσης τονίζουν ότι οι μέτοχοι της ΑΚΤΩΡ θεώρησαν ότι η στήριξη της ΤΕΚΑΛ στην Intrakat οδήγησε αναπόφευκτα σε απώλεια της σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο εταιρειών. Ως εκ τούτου, ελήφθη η απόφαση να σταματήσει η συνεργασία με την ΤΕΚΑΛ και αναπόφευκτα ακολούθησε η απόσυρση από το διαγωνισμό για την επέκταση του έκτου προβλήτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Μιλώντας στο economix κύκλοι της ΤΕΚΑΛ επισημαίνουν ότι η στήριξη της προσφυγής που υπέβαλε η Intrakat στο διαγωνισμό της ΕΥΔΑΠ για το αποχετευτικό δίκτυο της Παλλήνης αποτελούσε μονόδρομο, δεδομένου ότι οι δύο εταιρείες διεκδικούν το έργο μέσω κοινού σχήματος.
Μετά την απόσυρση του σχήματος ΑΚΤΩΡ – ΤΕΚΑΛ ο διαγωνισμός συνεχίζεται με τη συμμετοχή έξι υποψηφίων σχημάτων. Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με πληροφορίες, περιλαμβάνοται όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι (ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ, Intrakat, ΑΒΑΞ) και σημαντικές εταιρείες από το εξωτερικό (Eifagge, Vittadello, Besix, Rover Maritime, Acciona Construction). Ο ανάδοχος του έργου αναμένεται να ανακοινωθεί έως τις αρχές Μαΐου με τη συνολική διάρκεια κατασκευής να ανέρχεται σε 38 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Το χρονοδιάγραμμα και οι προδιαγραφές της επένδυσης
Η επέκταση του έκτου προβλήτα του ΟΛΘ αποτελεί τη σημαντικότερη από τις υποχρεωτικές επενδύσεις που έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας ο κύριος μέτοχος του ΟΛΘ, η South Europe Gateway Thessaloniki, στο πλαίσιο της απόκτησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού από το ΤΑΙΠΕΔ το Μάρτιο του 2018.
Οι προδιαγραφές του έργου προβλέπουν την επέκταση του προβλήτα κατά τουλάχιστον 440 μέτρα και την κατασκευή επιπρόσθετου χερσαίου χώρου, με πλάτος τουλάχιστον 300 μέτρων. Μεταξύ των εργασιών που θα αναλάβει να εκτελέσει ο ανάδοχος είναι και η εκβάθυνση του λιμανιού σε 17,6 μέτρα από 12 μέτρα που είναι σήμερα, προκειμένου να εξυπηρετούνται απρόσκοπτα φορτηγά πλοία μεγάλων διαστάσεων με δυνατότητες μεταφοράς έως 18.000 TEUs. Οι υφιστάμενες υποδομές επιτρέπουν τον ελλιμενισμό πλοίων χωρητικότητας έως 4.000 εμπορευματοκιβωτίων.
Όταν ολοκληρωθεί το έργο οι υποδομές του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας θα αναβαθμιστούν σημαντικά, δεδομένου ότι η δυναμικότητα του ΟΛΘ σχεδόν θα τριπλασιαστεί σε περίπου 1,5 εκατομμύρια TEUs ετησίως από 550.000 που είναι τώρα.
Οι όροι του διαγωνισμού
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία είναι η εμπειρία κατασκευής λιμενικών έργων. Ειδικότερα, τα υποψήφια σχήματα θα πρέπει να έχουν εκτελέσει έργα λιμενικών υποδομών συνολικού προϋπολογισμού 80 εκατομμυρίων ευρώ τα τελευταία 10 έτη. Για το λόγο αυτό οι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι συμμετέχουν στη διαδικασία σε κοινοπραξίες με εταιρείες από το εξωτερικό που διαθέτουν την κατάλληλη εμπειρία.
Εκτός από την κατάλληλη τεχνογνωσία οι υποψήφιοι θα πρέπει επίσης να προσκομίσουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι την τελευταία δεκαετία έχουν εκτελέσει τουλάχιστον ένα λιμενικό έργο, με κόστος κατασκευαστικών εργασιών οι οποίες να ανέρχονται σε 25 εκατομμύρια ευρώ κατ’ ελάχιστον.
Κάθε διαγωνιζόμενος πρέπει να έχει μέσο όρο ετήσιου κύκλου εργασιών πάνω από 250 εκατομμύρια ευρώ κατά τα τελευταία τρία οικονομικά έτη, πιστοληπτική ικανότητα 70 εκατομμυρίων ευρώ για το συγκεκριμένο έργο και 200 εκατομμυρίων ευρώ συνολικά ως νομικό πρόσωπο.
Όπως προβλέπουν οι όροι του διαγωνισμού, από το σύνολο των υποψηφίων που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον θα επιλεγούν έξι σχήματα. Για να μην προκύψουν καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργο δεν προβλέπεται να εξεταστούν ενστάσεις στη διαγωνιστική διαδικασία, η οποία δεν εμπίπτει στις διατάξεις του νόμου 4412/2016 περί δημοσίων έργων δεδομένου ότι ο ΟΛΘ είναι ιδιωτική εταιρεία.