Όλα τα ενδεχόμενα αναμένεται να εξετάσει η κυβέρνηση για το διαγωνισμό που αφορά στο πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, μετά την απόφαση του ΣτΕ να αποδεχθεί τις αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων που υπέβαλαν στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο τα δύο σχήματα που διεκδικούν το έργο.
Όπως τονίζουν κυβερνητικά στελέχη μιλώντας στο economix.gr, μεταξύ των σεναρίων που θα εξεταστούν είναι ακόμα και η ακύρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της επόμενης δεκαετίας.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση θα περιμένει προτού λάβει αποφάσεις, την έκδοση του διατακτικού σκέλους και του σκεπτικού της απόφασης με την οποία το ΣτΕ αποδέχεται τις προσφυγές των δύο κοινοπραξιών που συμμετέχουν στο διαγωνισμό.
Οι δύο υποψήφιοι (ΑΚΤΩΡ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy και ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport) προσέφυγαν στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο τον περασμένο Ιανουάριο, με το κάθε σχήμα να ζητάει τον αποκλεισμό του άλλου λόγω λαθών και παραλείψεων στους φακέλους των τεχνικών προσφορών.
Ταυτόχρονα με τις προσφυγές κατέθεσαν και αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων ζητώντας την αναστολή της διαγωνιστικής διαδικασίας, με το επιχείρημα ότι η Αττικό Μετρό δεν τήρησε τη νομιμότητα στην αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών.
Η νέα δικαστική εμπλοκή του διαγωνισμού για το έργο της γραμμής 4 του μετρό προβληματίζει έντονα την κυβέρνηση, δεδομένου ότι θα προκαλέσει για πολλοστή φορά καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Κυβερνητικά στελέχη μάλιστα εκφράζουν απογοήτευση για το γεγονός ότι τα δύο αντίπαλα σχήματα, τα οποία συνεργάζονται σε αρκετά άλλα έργα όπως στην Αττική Οδό και την Ολυμπία Οδό, επέλεξαν την προσφυγή στη δικαιοσύνη.
Όπως τονίζουν, μετά τις τελευταίες εξελίξεις δε θα πρέπει να αποκλειστεί το σενάριο της ακύρωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας η οποία εξελίσσεται μετ’ εμποδίων από το καλοκαίρι του 2017 δίχως να έχει ξεκινήσει ακόμα η δεύτερη φάση που αφορά στην υποβολή οικονομικών προσφορών.
Σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν στενά την υπόθεση, το ενδεχόμενο προκήρυξης νέου διαγωνισμού για το έργο των 1,8 δισ. ευρώ στον οποίο θα περιλαμβάνονται και οι πρόδρομες εργασίες ίσως αποτελεί τη βέλτιστη λύση.
Ωστόσο, η ακύρωση του διαγωνισμού έχει και σοβαρά μειονεκτήματα δεδομένου ότι θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για κατασκευαστικούς ομίλους του εξωτερικού σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή τους σε μελλοντικούς διαγωνισμούς δημοσίων έργων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ενίσχυση του ανταγωνισμού.
Επιπλέον, η νέα καθυστέρηση που θα προκύψει στην ολοκλήρωση της διαδικασίας θα εντείνει ακόμα περισσότερο την αβεβαιότητα στον κατασκευαστικό κλάδο και την οικονομία γενικότερα η οποία έχει ανάγκη από μεγάλα έργα.
Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι η απόφαση του ΣτΕ θα δίνει τη δυνατότητα στην Αττικό Μετρό να συνεχιστεί ο διαγωνισμός. Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση, που αρχικά επέλεξε να συνεχιστεί η διαδικασία, πολύ σύντομα θα βρεθεί αντιμέτωπη με σημαντικές αποφάσεις οι οποίες θα καθορίσουν την τύχη του μεγαλύτερου δημοσίου έργου.
Το πρώτο τμήμα της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας από το Άλσος Βεϊκου έως το Γουδή, θα έχει μήκος 12,8 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει την κατασκευή 15 υπόγειων σταθμών.
Το έργο θα αναβαθμίσει σημαντικά το δίκτυο αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, δεδομένου ότι θα εξυπηρετεί εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες οι οποίοι κατοικούν σε πυκνοδομημένες περιοχές, όπως το Γαλάτσι, την Κυψέλη, τα Εξάρχεια, τα Ιλίσια και την περιοχή του Ζωγράφου.
Οι μελέτες για το σύνολο του έργου, με προϋπολογισμό ύψους 3,8 δισ. ευρώ, προβλέπουν ότι η νέα γραμμή 4 θα έχει μήκος 38 χιλιομέτρων και 35 νέους σταθμούς οι οποίοι πρόκειται να κατασκευαστούν σε τέσσερις ξεχωριστές φάσεις.
Εκτός από την κατασκευή των 15 σταθμών της πρώτης φάσης, ο προγραμματισμός της Αττικό Μετρό περιλαμβάνει τα εξής τρία τμήματα:
– Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι-Εθνική Οδός (14 χιλιόμετρα μήκος και 11 σταθμοί).
-Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (4,1 χιλιόμετρα μήκος και 3 σταθμοί).
-Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (7,3 χιλιόμετρα μήκος και 6 σταθμοί).