Πάνω από 600 εκατομμύρια έδωσαν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές σε διάστημα 4 εβδομάδων, και συγκεκριμένα από τις 24 Φεβρουαρίου έως τις 22 Μαρτίου. Ο τζίρος εκτοξεύθηκε στα ύψη, με αποτέλεσμα τα ταμεία των καταστημάτων τροφίμων να ζήσουν εκ νέου… γιορτινές ημέρες. Η εξόρμηση των καταναλωτών, όπως είναι ήδη γνωστό, οφείλεται στον εφιάλτη που ακούει στο όνομα Covid-19.
Οι καταναλωτές, ανεξάρτητα από τις εισοδηματικές τους δυνατότητες, έδωσαν μεγάλο μέρος του οικογενειακού τους προϋπολογισμού σε προμήθειες, καθώς κατάλαβαν έγκαιρα ότι η καραντίνα ήταν προ των πυλών, όπως και έγινε.
Ο Covid-19 για τις αλυσίδες σουπερ μάρκετ ήταν το μάννα εξ ουρανού, με τα ταμεία τους να κάνουν εισπράξεις υψηλότερες κατά 1/3 από τα φυσιολογικά επίπεδα μια εβδομάδας.
Η απόδειξη για τη θετική επίδραση του κορονοϊου είναι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του Ιανουαρίου 2020, ότσν οι πωλήσεις ήταν σε ελεύθερη πτώση σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2019.
Πιο συγκεκριμένα, τα καταστήματα ειδών διατροφής είχαν πτώση κατά -15,4% στο τζίρο τους, ενώ τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων παρουσίασαν μείωση των πωλήσεων κατά -12,9%, με την κατηγορία τρόφιμα – ποτά – καπνός να υποχωρεί κατά -29,3%.
Ο αρνητικός Ιανουάριος για τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ έγινε γρήγορα παρελθόν, όσο πλησίαζε ο κορονοιός προς την Ευρώπη.
Τα πρώτα καλά νέα για την αναστροφή του αρνητικού κλίματος σε θετικό έδαφος ήταν την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου, μέχρι την Τρίτη 3 Μαρτίου, που σημείωσαν αύξηση 41% στις πωλήσεις.
Ο Μάρτιος μπαίνει με το δεξί για τα σούπερ μάρκετ, με τον Covid-19 να κάνει την εμφάνιση του στην ελληνική επικράτεια, στέλνοντας τους καταναλωτές κατά κύματα και αδειάζοντας τα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με στοιχεία της IRI από τις 24 Φεβρουαρίου έως τις 22 Μαρτίου 2020 αγοράστηκαν προϊόντα αξίας 613,6 εκατ. ευρώ.
Από τις 24/2 έως 1/3 πουλήθηκαν προϊόντα αξίας 169 εκατ. ευρώ
Από 2 έως 8 Μαρτίου, η αξία της κατανάλωσης ήταν 103,6 εκατ. ευρώ
Την εβδομάδα από 9/3 έως 15/3, οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν στα ύψη, σημειώνοντας άνοδο +95% γεμίζοντας τα ταμεία των σούπερ μάρκετ με 191 εκατ. ευρώ.
Από 16 έως 22/3, η ποσοστιαία αύξηση ήταν +33%. Το ύψος των κεφαλαίων που δαπανήθηκαν έφθασε τα 150 εκατ. ευρώ.
Από τις 23 έως 31 Μαρτίου εκτιμάται ότι ο τζίρος θα είναι μειωμένος σε σχέση με τις προηγούμενες εβδομάδες, καθώς τα μέτρα ασφαλείας αυξήθηκαν στις αλυσίδες, βάζοντας αποστάσεις τουλάχιστον ενός μέτρου στους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να σχηματίζονται ουρές έξω από τις πόρτες των καταστημάτων, αυξάνοντας το χρόνο αναμονής για την είσοδό τους.
Τα τελικά στοιχεία της τελευταίας εβδομάδας του Μαρτίου θα ανακοινωθούν την ερχόμενη εβδομάδα. Με βάση την τάση, πάντως, ο μήνας Μάρτιος θα αποδειχθεί από τους καλύτερους μήνες της χρονιάς, καθώς ο βασιλιάς του λιανεμπορίου παραμένει ακόμη ο Δεκέμβριος, λόγω των εορτών των Χριστουγέννων.
Στέλεχος της αγοράς εκτιμά ότι ο τζίρος του Μαρτίου για τα σούπερ μάρκετ θα πιάσει τα 700 εκατ. ευρώ, ενώ σε φυσιολογικά επίπεδα δεν θα ξεπερνούσε τα 400 εκατ. ευρώ.