Θετική είναι η εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος προς το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (ΚΕΣΑ) σε ό,τι αφορά το αίτημα της Ελληνικό Α.Ε. για την κατεδάφιση εκατοντάδων κτηρίων τα οποία βρίσκονται στην έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.
Το ΚΕΣΑ, το οποίο συνεδριάζει σήμερα μέσω τηλεδιάσκεψης για πρώτη φορά λόγω των αυστηρών μέτρων για τον περιορισμό του κορωνοϊού, θα κληθεί να γνωμοδοτήσει επί του συνόλου των κτηρίων και των εγκαταστάσεων εντός της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων.
Στην τοπογραφική αποτύπωση που κατέθεσε στις 13 Μαρτίου η Ελληνικό Α.Ε. στη Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων (ΔΑΟΚΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος, αποτυπώνονται 958 κτιριακοί όγκοι οι οποίοι συγκροτούν περί τα 450 κτήρια, εγκαταστάσεις, συνοδές υποστηρικτικές υποδομές και κατασκευές διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου αυτών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΔΑΟΚΑ θα εισηγηθεί προς το ΚΕΣΑ να γίνει αποδεκτό το αίτημα για την κατεδάφιση του συνόλου των κτηρίων και των λοιπών εγκαταστάσεων στην έκταση του πρώην αεροδρομίου, εκτός από περίπου 60 κατασκευές οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέες και διατηρούμενες.
Όπως αναφέρει η εισήγηση της ΔΑΟΚΑ προς τα εννέα μέλη του ΚΕΣΑ, «για τα προτεινόμενα για καθαίρεση – κατεδάφιση κτίσματα και κατασκευές η Υπηρεσία δεν έχει αντίρρηση με την προϋπόθεση ότι για τις κατασκευές που βρίσκονται εντός των θεσμοθετημένων αρχαιολογικών χώρων, θα εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη των αρμοδίων συλλογικών οργάνων του υπουργείου Πολιτισμού».
Το πρώτο βήμα για την έγκριση των κατεδαφίσεων στο Ελληνικό πραγματοποιήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού την προηγούμενη εβδομάδα με τη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), ενώ στις 2 Απριλίου θα συγκληθεί μέσω τηλεδιάσκεψης και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ).
Σύμφωνα με την εισήγηση της ΔΑΟΚΑ προς το ΚΕΣΑ, στην έκταση που θα πραγματοποιηθεί η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη, θα πρέπει να κατεδαφιστούν 961 κτιριακοί όγκοι, μεταξύ αυτών 450 κτήρια, δεξαμενές, υπόστεγα και λυόμενες κατασκευές.
Στη θέση τους θα παραμείνουν τα διατηρητέα και διατηρούμενα κτήρια και εγκαταστάσεις τα οποία είναι τα εξής:
- Τρία υπόστεγα αεροσκαφών που κρίθηκαν διατηρητέα το 2009 και τα οποία αναμένεται να φιλοξενήσουν μουσείο αεροπορίας όταν ολοκληρωθεί η επένδυση.
- Το διατηρητέο κτήριο του πρώην ανατολικού αεροδρομίου Αθηνών, το οποίο σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Eero Saarinen και χαρακτηρίστηκε διατηρητέο μνημείο το 2006.
- Το διατηρητέο ξύλινο υπόστεγο αεροσκαφών «Παγόδα», το οποίο κατασκευάστηκε από τους Άγγλους κατά τη διάρκεια του δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Η «Παγόδα» χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2016.
- Οι εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ.
- Οι ιεροί ναοί Αγίου Κοσμά και Δαμιανού, Αγίας Παρασκευής και Αγίας Τριάδας.
- Οι εγκαταστάσεις του σταθμού μετρό Αργυρούπολης.
- Το κέντρο διανομής Ελληνικού της ΔΕΗ.
- Τα κτήρια των αθλητικών εγκαταστάσεων (Τμήμα, Baseball I, Κανόε Καγιάκ).
- Τα κτήρια της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
- Οι εγκαταστάσεις του ΤΡΑΜ.
- Τα κτήρια της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας.
- Τρία διατηρητέα κτήρια επί της οδού 3ης στο κάτω Ελληνικό.
- Το κτήριο του εφοδιαστικού και λογιστικού κέντρου της ΥΠΑ στη συμβολή των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου και 27ης.
Στα περισσότερα από τα κτήρια που θα διατηρηθούν αναμένεται να στεγαστούν υπηρεσίες, όπως αστυνομικά τμήμα και σταθμοί πυροσβεστικής, οι οποίες είναι απαραίτητες για την εξυπηρέτηση της μικρής πόλης που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται σταδιακά στο χώρο του πρώην αεροδρομίου τα επόμενα έτη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η γνωμοδότηση των μελών του ΚΕΣΑ αναμένεται να συνάδει με την εισήγηση της ΔΑΟΚΑ παρά το γεγονός ότι δεν είναι δεσμευτική, λόγω της εκπεφρασμένης βούλησης της κυβέρνησης να προχωρήσει η εμβληματική επένδυση στο Ελληνικό, η οποία θα ανέλθει σε περίπου 7 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας.