Τα συνεχή μέτρα που λαμβάνονται από κυβερνήσεις στην Ευρώπη και σε όλον τον κόσμο έχουν δημιουργήσει πολλά προβλήματα στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Στην Ευρώπη έχουν παρατηρηθεί ουρές χιλιομέτρων στα σύνορα πολλών χωρών, καθώς πολλές κυβερνήσεις εντείνουν τους ελέγχους για να μην περάσουν κρούσματα από το εξωτερικό στη χώρα τους. Η Κομισιόν καθιέρωσε μάλιστα τις «πράσινες λωρίδες» στα τελωνεία και τις διασυνοριακές προσβάσεις μεταξύ χωρών, σε μια προσπάθεια να διασώσει τη λειτουργία της ενιαίας αγοράς. Τα φορτηγά, με ή χωρίς καθυστερήσεις, με κάποιον τρόπο ολοκληρώνουν ακόμη τις οδικές διαδρομές τους εντός ΕΕ, όπως και μέσω ακτοπλοϊκών συνδέσεων (οι οποίες στην περίπτωση της Ελλάδας με την Ιταλία, που αποτελεί βασικό εμπορικό δρόμο, εκτελούνται χωρίς όμως επιβάτες παρά μόνο με φορτηγά). Η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική όταν αφορά μεταφορές εκτός ΕΕ και βέβαια ένα χάος επικρατεί με τις αεροπορικές μεταφορές, καθώς άλλες χώρες έχουν αναστείλει πτήσεις από και προς τα αεροδρόμια τους, άλλες αεροπορικές έχουν αναστείλει χιλιάδες πτήσεις και συνολικά ακόμη το έργο τους.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο και των εξαγωγών από και προς την Ελλάδα εντός ΕΕ καλύπτεται από φορτηγά και εν μέρει μόνο σιδηροδρομικά. Αλλά αυτό αφορά κυρίως μεγάλα φορτία. Το μεγαλύτερο κομμάτι των απλών δεμάτων και των ταχυδρομικών αποστολών εξυπηρετείται αεροπορικώς, κυρίως με cargo και post πτήσεις, οι οποίες και αυτές μπαίνουν στον χορό των προβλημάτων.
Τις τελευταίες 4-5 ημέρες τα προβλήματα αυτά φτάνουν και στο μίκρο-επίπεδο των απλών ταχυδρομικών αποστολών και μικρών δεμάτων, που αφορούν τόσο πολίτες που προσπαθούν να επικοινωνήσουν με δικούς τους ανθρώπους σε άλλες χώρες όσο και με χιλιάδες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου που έχουν κλείσει τα καταστήματά τους και προσπαθούν να λειτουργήσουν μέσω των ιστοσελίδων τους. Και φυσικά αφορούν και όσες εξαρχής έχουν στηθεί ως επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου και απευθύνονται στο εξωτερικό.
Πέρα από το αν τα έκτακτα μέτρα της κυβέρνησης τους καλύπτουν ή όχι, το οποίο βασικά αφορά τον ΚΑΔ που έχουν επιλέξει, αντιμετωπίζουν πλέον και σοβαρό πρόβλημα παραδόσεων, όπως μας καταγγέλλουν αναγνώστες του economix.gr
Τι συμβαίνει με τα ΕΛΤΑ
Ο μεγαλύτερος σε μερίδιο μεταφορέας των μικρών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου προς το εξωτερικό είναι τα ΕΛΤΑ. Δυστυχώς όμως πλέον τα ΕΛΤΑ, την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές (Παρασκευή 27/3, νωρίς το απόγευμα) εξυπηρετούν ταχυδρομικώς μόνο 7 χώρες. Τα ΕΛΤΑ είναι σήμερα σε θέση να προωθήσουν δέματα μόνο προς τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Βόρεια Μακεδονία, την Αλβανία – στην Ευρώπη, ενώ σε άλλους προορισμούς μόνο τον Καναδά. Σε χώρες όπως ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο ή Αυστραλία και πολλές άλλες χώρες, δεν είναι δυνατή η αποστολή δεμάτων από τα ΕΛΤΑ.
Σύμφωνα με τη διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων οι περιορισμοί που επιβάλλονται καθημερινά στις αεροπορικές μεταφορές παγκοσμίως, ως απόρροια της κρίσης που προκαλεί η εξάπλωση του COVID-19, επηρεάζουν και τη μεταφορά ταχυδρομείου. Επί του παρόντος, αναστέλλεται η αποστολή ταχυδρομικών αντικειμένων, όλων των κατηγοριών, σχεδόν για όλες τις χώρες, εκτός από αυτές που αναφέρονται κάθε φορά στην ιστοσελίδα των ΕΛΤΑ και ανανεώνονται δυναμικά αναλόγως των εξελίξεων. Η ανωτέρω αναστολή ισχύει, όπως σημειώνουν, έως ότου καταστεί διαθέσιμη και επαρκής μεταφορική δυνατότητα. Σημειώνεται, ότι, αντίστοιχα, πολλές χώρες του εξωτερικού έχουν διακόψει την αποστολή ταχυδρομικών αντικειμένων προς την Ελλάδα. «Θα θέλαμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι, παρά τις πρωτοφανείς συνθήκες, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία συνεργάζονται στενά με τους ταχυδρομικούς φορείς του εξωτερικού και εξετάζουν εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς της αλληλογραφίας, όπου υπάρχει δυνατότητα», τονίζεται χαρακτηριστικά.
Τα ΕΛΤΑ όμως δεν είναι τα μόνα που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με την επικοινωνία και μεταφορά αποστολών από και προς το εξωτερικό.
Τι κάνουν DeutschePost/DHL και FedEx/TNT.
Μεγάλες δυσκολίες αντιμετωπίζουν ακόμη και οι μεγαλύτεροι οργανισμοί διεθνών μεταφορών εγγράφων και δεμάτων, η DeutschePost/DHL και η FedEx/TNT, όπως και η UPS. Παρότι στις ιστοσελίδες τους διαφημίζουν ότι συνεχίζουν τις εργασίες τους και παρέχουν στις περισσότερες χώρες υπηρεσίες, επηρεάζεται και το δικό τους διεθνές μεταφορικό έργο.
Προφανώς όμως πολύ λιγότερο, καθώς έχουν ιδιόκτητους στόλους τόσο οχημάτων όσο και αεροπλάνων cargo/post, όπως και διεθνή κέντρα διαλογής και logistics (σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα και ως ελεύθερες ζώνες εμπορίου). Ωστόσο και αυτές επηρεάζονται από τα μέτρα γενικής εφαρμογής πολλών χωρών – ακόμη και περιοχών εντός χωρών, όπου έχουν ανασταλεί πλήρως οι πτήσεις ή που έχουν ανασταλεί πλήρως οι μετακινήσεις και μεταφορές και παραδόσεις.
Για παράδειγμα, η FedEx/TNT ανέστειλε πρώτα, κατόπιν κυβερνητικής εντολής, όλες τις μεταφορές από και προς την Ινδία και ακολούθως σε πολλές χώρες. Στον πίνακα που έχει ανακοινώσει και διαρκώς ανανεώνει σήμερα 27/3 μπορείτε να δείτε περιορισμούς και πως επηρεάζονται συνολικά ή κατά τόπους ή σε επιμέρους υπηρεσίες τα δρομολόγια και το έργο που προσφέρει σε περισσότερες από 50 χώρες και περιοχές σε όλον τον κόσμο.
Η DP/DHL δεν ανακοινώνει ακόμη γενικώς επικαιροποιημένη λίστα αλλά ακολουθεί κατά τόπους διαχείριση, προσπαθώντας να κάνει το καλύτερο δυνατό όπου επιτρέπεται. Ανακοίνωσε όμως ότι επιβάλλει από 1ης Απριλίου Επιπλέον Χρέωση Έκτακτης Ανάγκης η οποία σε πρώτη φάση δεν αφορά τις επιστολές και τα μικροδέματα μέχρι 2,5kg αλλά κλιμακώνεται από τα 2,5κιλά και πάνω – από 2,5 έως 200 ευρώ!
Η UPS επίσης έχει ανακοινώσει ότι συνεχίζει παντού τις εργασίες της όσο της το επιτρέπουν οι κυβερνητικές αποφάσεις ανά χώρα και σημειώνει ότι θα υπάρχουν καθυστερήσεις και πιθανώς αδυναμία παραδόσεων σε εμπορικές διευθύνσεις σε διάφορες χώρες. Στην ιστοσελίδα της για την Ευρώπη σήμερα αναφέρει τους περιορισμούς που υπάρχουν σε Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Πορτογαλία ανά ταχυδρομικό κωδικό.
Όλες οι εταιρείες σημειώνουν ότι λαμβάνουν ειδική μέριμνα για το προσωπικό τους και έχουν μεταβάλει πολλές λειτουργίες τους (ώρες λειτουργίας, τρόπο πληρωμής, τρόπο παράδοσης και υπογραφής παραλήπτη κλπ).
Η εξέλιξη της κατάστασης παραμένει για όλους άγνωστη, καθώς όλα εξαρτώνται από τις αποφάσεις που λαμβάνουν οι κυβερνήσεις, στις οποίες δεν υφίσταται συντονισμός (ακόμη και εντός ΕΕ) και υπάρχουν διαφορετικά χρονικά σημεία έναρξης και λήξης, όπως και έντασης των μέτρων.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι έχει διαταραχθεί το σύνολο της αλυσίδας εφοδιασμού και μεταφορών με άμεσες επιπτώσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τις μικρές επιχειρήσεις, ενώ μένει να αποδειχθεί τις επόμενες ημέρες πως και αν θα ανταπεξέλθει το διεθνές εμπόριο σε μεγαλύτερες εταιρείες και άλλους κλάδους των μεταφορών σε μια πρωτοφανή κρίση.