Σε δείγμα 100 ταχέως αναπτυσσόμενων ΜΜΕ επιχειρήσεων, οι μισές έχουν ήδη προσαρμόσει το μοντέλο λειτουργίας τους ή ακόμα και το προϊόν τους, ενώ 7 στις 10 έχουν αυτοματοποιήσει τις λειτουργίες τους σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%.
Ανησυχητικές είναι οι μέχρι τώρα επιπτώσεις στην αναπτυσσόμενη επιχειρηματικότητα της χώρας από την έξαρση της πανδημίας του κορονοϊού (COVID-19), σύμφωνα με τη νέα έρευνα της Endeavor Greece αναφορικά με την πορεία των πωλήσεων και της απασχόλησης, την ετοιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και την ικανότητα προσαρμογής τους στα νέα δεδομένα.
Στην έρευνα, που ολοκληρώθηκε τη Δευτέρα 16 Μαρτίου, συμμετείχε δείγμα 100 ταχέως αναπτυσσόμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που έχουν τζίρο έως €80 εκατομμύρια, ενώ το 2019 πέτυχαν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που αγγίζουν το 100%.
Η έρευνα έδειξε ότι μέσα σε λίγες μόνο μέρες από την εξάπλωση του Κορονοϊού (COVID-19) στη χώρα μας, το 60% των επιχειρήσεων έχει ήδη αρχίσει να σημειώνει από μικρή έως και πολύ μεγάλη πτώση πωλήσεων, η οποία υπολογίζεται ότι θα επηρεάσει τα έσοδα όλης της χρονιάς, επιβάρυνση που ενδέχεται να αγγίξει το 50% των εσόδων τους.
Παράλληλα, ισχυρές πιέσεις δέχονται και στην κερδοφορία τους, ως απόρροια της απώλειας καναλιών πωλήσεων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα εστιατόρια, ενώ έντονα προβλήματα παρουσιάζονται και στην εφοδιαστική αλυσίδα. Το 70% των εταιρειών ήδη αντιμετωπίζει έλλειψη σε βασικές πρώτες ύλες που προμηθεύονται από το εξωτερικό, εισαγωγές καθοριστικές για την ομαλή λειτουργία τους.
Όσον αφορά στην πορεία της απασχόλησης, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το 30% των εταιρειών πιθανολογεί ότι θα υποχρεωθεί να προχωρήσει σε μείωση του ανθρώπινου δυναμικού σε ποσοστό που ενδέχεται να φτάσει έως και το 25%, ενώ το 5% των εταιρειών αναμένει μείωση του προσωπικού έως και 50%. Ωστόσο, αξίζει να αναφερθεί ότι το 65% των ερωτηθέντων δεν προγραμματίζει προς το παρόν καμία διαδικασία περιορισμού του ανθρώπινου δυναμικού.
Αναφορικά με τη διάρκεια των επιπτώσεων της παρούσας κρίσης στην αγορά, οι προβλέψεις των επιχειρηματιών διίστανται καθώς τέσσερις στους δέκα (4/10) επιχειρηματίες θεωρούν ότι η κρίση θα σταματήσει μέσα στους επόμενους δύο μήνες και ότι θα ακολουθήσει μια γρήγορη ανάκαμψη. Ταυτόχρονα, τέσσερις στους δέκα (4/10) θεωρούν ότι η αστάθεια θα συνεχιστεί για μεγαλύτερο διάστημα, που μπορεί να διαρκέσει έως και το τέλος του 2020.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία που προκύπτουν σχετικά με την ετοιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων απέναντι στην αντιμετώπιση της κρίσης. Το 60% των εταιρειών δηλώνει ότι δεν είχε σχέδιο επιχειρηματικής συνέχειας κατά την έναρξη της πανδημίας, ενώ μία στις τρεις (1/3) εταιρείες δεν είχε τις απαραίτητες υποδομές για την υποστήριξη της εξ αποστάσεως εργασίας. Έξι στους δέκα (6/10) επιχειρηματίες δηλώνουν ότι ήταν από λίγο έως καθόλου προετοιμασμένοι για την κρίση.
Ωστόσο, οι ελληνικές εταιρείες παρουσιάζουν εντυπωσιακή ικανότητα προσαρμογής και επιδεικνύουν γρήγορα αντανακλαστικά. Οι μισές από αυτές προσάρμοσαν το μοντέλο λειτουργίας τους ή ακόμα και το ίδιο τους το προϊόν σε διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων. Όσον αφορά στον αυτοματισμό των δραστηριοτήτων τους, επτά στους δέκα (7/10) επιχειρηματίες αναφέρουν ότι έχουν αυτοματοποιήσει τις λειτουργίες τους σε ποσοστό ικανοποιητικό, ενώ δύο στους δέκα (2/10) δηλώνουν ότι ο βαθμός αυτοματισμού τους είναι εξαιρετικός.
Η πανδημία επαναπροσδιορίζει σημαντικά και τις μακροχρόνιες προτεραιότητες των ελληνικών εταιρειών. Η ψηφιοποίηση της εργασίας, η επικοινωνιακή διαχείριση κρίσεων και η επιχειρηματική συνέχεια έρχονται ξαφνικά σε πρώτο πλάνο. Ταυτόχρονα, εξακολουθούν να κατέχουν σημαντική θέση στις προτεραιότητες των επιχειρήσεων η ψηφιακή μεταρρύθμιση, η αυτοματοποίηση και η κοινωνική ευθύνη.
Τέλος, οι συμμετέχουσες εταιρείες δήλωσαν ότι οι τομείς στους οποίους αναμένουν να αντιμετωπίσουν τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι η εφοδιαστική αλυσίδα, η ρευστότητα, οι πωλήσεις και οι εξαγωγές, ενώ η πρώτη και μεγαλύτερή τους ανάγκη εστιάζεται στην οικονομική βοήθεια και τα μέτρα ανακούφισης από το κράτος. Ταυτόχρονα, ποσοστό μεγαλύτερο του 40% των επιχειρηματιών δήλωσε ότι οι συνέργειες με άλλες ελληνικές επιχειρήσεις και η διαμόρφωση επιχειρηματικών δικτύων για την υποστήριξή τους, είναι η αμέσως επόμενη επιτακτική τους ανάγκη.
Συνοψίζοντας, η κρίση που έχει προκληθεί από τη ραγδαία εξάπλωση του Κορονοϊού (COVID-19) θα επιβραδύνει τους ρυθμούς ανάπτυξης των εταιρειών, οι οποίες το επόμενο διάστημα θα κληθούν να αναθεωρήσουν τις προτεραιότητες τους. Οι επιχειρήσεις θα χρειαστούν τόσο κεφάλαια και κρατική υποστήριξη, όσο και στρατηγικές συμμαχίες, έτσι ώστε να μπορέσουν διατηρήσουν τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που πέτυχαν την περασμένη χρονιά (2019). Τέλος, παρ’ ότι η αισιοδοξία των επιχειρηματιών είναι συγκρατημένη, παρατηρείται μία έντονη διάθεση των ταχέως αναπτυσσόμενων εταιρειών για ουσιαστικό μετασχηματισμό και για έμφαση στη βιωσιμότητα και τις συνεργασίες.
Με αφορμή τη διεξαγωγή της συγκεκριμένης μελέτης, ο Παναγιώτης Καραμπίνης, Γενικός Διευθυντής της Endeavor Greece, δήλωσε: “Η έρευνα αποτυπώνει τις εκτιμήσεις και τις προσδοκίες ενός ιδιαίτερα δυναμικού τμήματος της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και το στοίχημα όλων μας είναι να μην πληγεί ανεπανόρθωτα από μια παροδική κρίση. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τι είδους υποστήριξη θα αναζητήσουν οι μικρομεσαίες εταιρείες της χώρας μας ώστε να διατηρηθούν ή να επιστρέψουν γρήγορα ξανά στην ανάπτυξη. Το ενθαρρυντικό είναι ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες επιδεικνύουν εντυπωσιακή προσαρμοστικότητα. Έχουν αναθεωρήσει τις προτεραιότητες τους και εστιάζουν πλέον έντονα στον ψηφιακό μετασχηματισμό, την αυτοματοποίηση αλλά και τις συνεργασίες, κάτι που θα έχει ευεργετικές και μόνιμες επιπτώσεις στην επιχειρηματικότητα της χώρας. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο είμαστε αισιόδοξοι ότι το τέλος της κρίσης θα βρει την ελληνική επιχειρηματικότητα ακόμα πιο δυνατή”.