Για πολλοστή φορά τους τελευταίους μήνες το Συμβούλιο της Επικρατείας καλείται να λάβει σημαντικές αποφάσεις για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της επόμενης δεκαετίας.
Το πρωί της Δευτέρας και υπό πολύ αυστηρά μέτρα ασφαλείας λόγω της έξαρσης του κορωνοϊού, ξεκίνησε η συζήτηση στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο των αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων που υπέβαλαν τα δύο σχήματα τα οποία διεκδικούν την κατασκευή της πρώτης φάσης της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας.
Οι δύο κοινοπραξίες (ΑΚΤΩΡ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy και ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport) που συμμετέχουν στο διαγωνισμό αποφάσισαν να προσφύγουν στο ΣτΕ κατά της αξιολόγησης των τεχνικών φακέλων από την επιτροπή του διαγωνισμού της Αττικό Μετρό.
Και οι δύο υποψήφιοι κάνουν λόγο για παραλείψεις στο φάκελο του άλλου, οι οποίες επισύρουν ποινή αποκλεισμού από τη διαδικασία για την ανάδειξη αναδόχου στο έργο με προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ. ευρώ.
Είχε προηγηθεί η κατάθεση προδικαστικών προσφυγών, οι οποίες απορρίφθηκαν από την επιτροπή του διαγωνισμού, μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών τον περασμένο Ιανουάριο.
Παράλληλα με τις προσφυγές που υπέβαλαν στο ΣτΕ, οι υποψήφιοι κατέθεσαν και αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ζητώντας από το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο να αναστείλει τη διαγωνιστική διαδικασία μέχρι να εκδικαστούν οι κύριες υποθέσεις και να εκδοθεί απόφαση.
Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, παρά το μικρό αριθμό συμμετεχόντων, η συζήτηση δεν πραγματοποιήθηκε σε ένα από τα γραφεία όπως συμβαίνει συνήθως με αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων, αλλά σε μία από τις μεγάλες αίθουσες του δικαστηρίου, προκειμένου να τηρηθούν τα αυστηρά μέτρα που έχουν τεθεί σε εφαρμογή για τον περιορισμό εξάπλωσης του κορωνοϊού.
Κατά τις ίδιες πηγές, η διαδικασία στο ΣτΕ θα ολοκληρωθεί σε περίπου 15 ημέρες με την κατάθεση συμπληρωματικών στοιχείων, ενώ στις αρχές Απριλίου αναμένεται να εκδοθεί το διατακτικό σκέλος της απόφασης.
Στην περίπτωση αυτή, το σκεπτικό της απόφασης επί των αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων, αναμένεται να εκδοθεί μέσα στο Μάιο. Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η επόμενη φάση του διαγωνισμού που αφορά στην υποβολή οικονομικών προσφορών.
Σύμφωνα με πηγές της Αττικό Μετρό, η τεχνική προσφορά της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport έχει βαθμολογηθεί ελαφρώς υψηλότερα, ωστόσο ο σημαντικότερος παράγοντας στην ανάδειξη μειοδότη θα είναι η οικονομική προσφορά.
Οι νέες δικαστικές περιπέτειες συνεπάγονται νέες καθυστερήσεις στη διαγωνιστική διαδικασία η οποία ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2017. Στελέχη της Αττικό Μετρό εκτιμούν ότι εάν το ΣτΕ κινηθεί με ταχείς ρυθμούς τότε το σενάριο να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός το φθινόπωρο είναι εφικτό.
Ωστόσο, η εκτίμηση αυτή είναι μάλλον αισιόδοξη, δεδομένου ότι τα υποψήφια σχήματα έχουν δικαίωμα να προσφύγουν τόσο στην επόμενη φάση όσο και στο τελικό στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, η οποία θα ολοκληρωθεί με την κήρυξη προσωρινού μειοδότη.
Εκτός από τα εκκρεμή ζητήματα ενώπιον της δικαιοσύνης, προβληματισμός επικρατεί σε ορισμένους κύκλους και σε ό,τι αφορά την χρηματοδότηση και την τήρηση του χρονοδιαγράμματος για την κατασκευή της πρώτης φάσης της νέας γραμμής.
Στελέχη της Αττικό Μετρό με γνώση των απαιτήσεων που έχουν τα έργα μετρό, εκτιμούν ότι για την κατασκευή των 15 σταθμών που προβλέπονται στην πρώτη φάση της γραμμής 4 θα χρειαστούν τουλάχιστον 10 χρόνια αντί για 8 και περίπου 2,5 δισ. ευρώ, δηλαδή 700 εκατομμύρια περισσότερα από τον προϋπολογισμό του έργου.
Όπως τονίζουν κανένα έργο μετρό δεν ολοκληρώθηκε σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η επέκταση προς τον Πειραιά. Τα έργα για την κατασκευή έξι σταθμών ξεκίνησαν το 2012 και αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του 2022. Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την ολοκλήρωση της επέκτασης το 2017.
Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 μήκους 12,8 χιλιομέτρων θα εξυπηρετήσει πυκνοδομημένες περιοχές της Αττικής, όπως το Γαλάτσι, την Κυψέλη, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι, το Παγκράτι και την Καισαριανή.