Φώτο Αρχείου - Από την τελετή παραλαβής 40 νέων αρθρωτών λεωφορείων το 1999 .Στην φώτο εσωτερικό λεωφορείου. 28/05/1999
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ

Σεμινάριο με χρήση προσομοιωτών για τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων συμβάντων, παρακολούθησαν 21 οδηγοί της ΟΣΥ, στο πλαίσιο βελτίωσης των συγκοινωνιακών υπηρεσιών. Πρόκειται για συνεργασία μεταξύ του ΟΑΣΑ με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας – Πάνος Μυλωνάς.

Σύμφωνα με τον Οργανισμό, τα σεμινάρια βασίζονται στο πρότυπο πρόγραμμα του ΙΟΑΣ «Avenue For Traffic Safety», το οποίο περιλαμβάνει τη χρήση προσομοιωτών για βασικές αρχές οδικής ασφάλειας και τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων συμβάντων.

Το πρόγραμμα του ΙΟΑΣ «Avenue For Traffic Safety» προωθείται ως καλή πρακτική από την Ε.Ε. και μέχρι σήμερα έχουν εκπαιδευτεί περισσότερα από 14.000 στελέχη ιδιωτικών εταιρειών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η ιδιαιτερότητα του προγράμματος έγκειται στο ότι ο εν λόγω εξοπλισμός έχει επιλεγεί με τέτοιο τρόπο, ώστε τα μηνύματα των δραστηριοτήτων να αλληλοσυμπληρώνονται και να χτίζονται ισχυρά επιχειρήματα πίσω από κάθε θέμα, όπως η βελτίωση της αντίληψης των οδηγών για την μηχανική λειτουργία της πρόσκρουσης κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος. Ο εξοπλισμός στη βιωματική εκπαίδευση περιλαμβάνει:

-Προσομοιωτή οδήγησης με 40 διαφορετικά προγράμματα

  • -Προσομοιωτή ανατροπής αυτοκινήτου
  • -Προσομοιωτή πρόσκρουσης
  • -Συσκευή μέτρησης αντανακλαστικών και υπολογισμού απόστασης ακινητοποίησης
  • -«Ζυγαριά» συσχέτισης βάρους ταχύτητας
  • -«Γυαλιά» προσομοίωσης μέθης
  • -Δραστηριότητα απόσπασης προσοχής.

Παράλληλα, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εμπεριέχει ειδικά σχεδιασμένη ενότητα – εργαστήριο «Emotions in Traffic», σχετικά με τη διαχείριση των συναισθημάτων που δημιουργούνται κατά την οδήγηση και πώς αυτά μπορούν να ελεγχθούν.

Το πρώτο σεμινάριο στο οποίο συμμετείχαν 21 οδηγοί της ΟΣΥ διεξήχθη στο αμαξοστάσιο Άνω Λιοσίων και η εκπαίδευση περιελάμβανε ένα θεωρητικό σκέλος διάρκειας 2 ωρών και εργαστήριο συναισθηματικής διαχείρισης και βιωματικής αντίληψης διάρκειας 2 ωρών με τη βοήθεια προσομοιωτών.

«Η οδική ασφάλεια και κατά συνέπεια η ασφάλεια των επιβατών, αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα για τον ΟΑΣΑ. Η κατάρτιση και εκπαίδευση των οδηγών μας, οι οποίοι επιτελούν σπουδαίο ρόλο και επιχειρούν σε απαιτητικές συνθήκες, υπηρετεί αυτό το σκοπό. Τα επιμορφωτικά σεμινάρια με τη χρήση προσομοιωτών παρέχουν μια σύγχρονη εκπαίδευση  για τους κατάλληλους τρόπους διαχείρισης ενός απρόοπτου συμβάντος και η συμμετοχή των οδηγών μας σε αυτά εντάσσεται στο πλαίσιο της επιδίωξής μας για την παροχή όσο το δυνατόν καλύτερων συγκοινωνιακών υπηρεσιών», σημείωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ Νίκος Αθανασόπουλος.

Μαθήματα κατά της… ξενοφοβίας

Στο μεταξύ, οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΑ έχουν κάτσει στα.. θρανία και για άλλους λόγους. Πιο συγκεκριμένα, φρένο στην ξενοφοβία και τον ρατσισμό στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, επιδιώκουν να βάλουν τα σεμινάρια που θα γίνουν στον ΟΑΣΑ προκειμένου οι εργαζόμενοι να είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν σε ανάλογα κρούσματα.

Οι εκπαιδευτικές δράσεις, οι οποίες στόχο έχουν την ενημέρωση των εργαζομένων στο σύστημα των ΜΜΜ  θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος  «REVERT: REsilience without ViolencE, Resistance without haTe in Public transport».

Όπως προκύπτει από σχετική έρευνα, τα συχνότερα θύματα ξενοφοβικής και ρατσιστικής συμπεριφοράς εντός των ΜΜΜ είναι γυναίκες μετανάστριες και πρόσφυγες με μουσουλμανικό υπόβαθρο, που μεταφέρουν παιδιά σε καροτσάκι. Αντίστοιχα, συχνότεροι δράστες φαίνεται να είναι ηλικιωμένοι άνδρες και γυναίκες, με τις ηλικιωμένες γυναίκες να αναγνωρίζονται ως τα άτομα που επιτίθενται πιο συχνά σε μετανάστριες και πρόσφυγες. Με την σειρά τους, οι υπόλοιποι επιβάτες – μάρτυρες περιστατικών, αποφεύγουν να εμπλακούν και μόνο σπάνια παρεμβαίνουν.

Η ξενοφοβική και ρατσιστική συμπεριφορά, σύμφωνα με τα ευρήματα, εκφράζεται συνήθως με λεκτική βία και σπάνια με σωματική βία.

Από την πλευρά τους, οι μετανάστες και οι πρόσφυγες, συνήθως, δεν ανταποκρίνονται σε τέτοιες συμπεριφορές συνήθως εξαιτίας έλλειψης κατανόησης της ελληνικής γλώσσας αλλά και για πιθανές αρνητικές συνέπειες σε νομικές διαδικασίες, όπως πχ στην απόκτηση άδειας παραμονής.

Οι δύσκολες συνθήκες, ιδίως κατά τις ώρες αιχμής, και τα αρνητικά συναισθήματα που δημιουργούνται από την παρατεταμένη οικονομική κρίση της χώρας αναφέρθηκαν ως κύριοι παράγοντες που δημιουργούν ένταση και οδηγούν σε επιθετική συμπεριφορά.