Τις ενέργειες που πρόκειται να κάνει η κυβέρνηση για να… ευδοκιμήσει η  ηλεκτροκίνηση στην χώρα,  εξηγεί στο economix.gr ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει, στόχος είναι από μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά που πουλήθηκαν το 2019, το 30% των νέων οχημάτων να είναι ηλεκτροκίνητα το 2030.

«Την επόμενη εβδομάδα θα επισκεφθώ εγώ ο ίδιος την Ολλανδία, που είναι μια χώρα όπου η ηλεκτροκίνηση έχει φτάσει το 10% της αγοράς, για να δω από κοντά τις καλές πρακτικές σε αυτό τον τομέα» τονίζει. Όπως είπε, ήδη έχουν θεσπιστεί σειρά κινήτρων με το φορολογικό νομοσχέδιο του Δεκεμβρίου. Πρόκειται συγκεκριμένα για τα φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά οχήματα αλλά και η έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζόμενούς τους.

«Πέρα από αυτά συστήσαμε διυπουργική επιτροπή με τη συμμετοχή των υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Απαραίτητα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η ρύθμιση της αγοράς και η διευκόλυνση των επενδύσεων, η χρήση ευρωπαϊκών πόρων για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης, αλλά φυσικά και τα κίνητρα, όπως κίνητρα χρήσης, δωρεάν στάθμευση κ.λπ. Η διυπουργική επιτροπή τα εξετάζει όλα αυτά και θα παρουσιάσει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020 τις προτεινόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες» συμπλήρωσε.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα «τα κίνητρα διακρίνονται αφενός σε αυτά που παρουσιάζουν αμιγώς οικονομικό χαρακτήρα (επιδότηση στην τιμή αγοράς, μείωση κόστους ταξινόμησης και χρήσης μέσω φορολογικών απαλλαγών, ειδική τιμολογιακή πολιτική στα προγράμματα ασφάλισης, μειωμένα διόδια, έκπτωση στην ακτοπλοΐα για το ηλεκτρικό όχημα κ.α.) και αφετέρου σε αυτά που εμφανίζουν τη μορφή κινήτρων χρήσης (είσοδος και καθημερινή κυκλοφορία εντός των μεγάλων αστικών κέντρων, ελεύθερη στάθμευση στους Δήμους που εφαρμόζεται ελεγχόμενη στάθμευση, υποστήριξη δημιουργίας δικτύων παροχής ενέργειας για την επαναφόρτιση των οχημάτων κλπ.)».

Η εφαρμογή του νέου και πιο αυστηρού τρόπου μέτρησης των εκπομπών CO2, σε συνδυασμό με τους αυστηρότερους κανόνες εκπομπών, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για ανάπτυξη και διάθεση στην αγορά οχημάτων χαμηλών ρύπων από τους κατασκευαστές οχημάτων, με πολυάριθμα νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα να διατίθενται τα επόμενα χρόνια, ξεκινώντας από το έτος 2020. Είναι σημαντικό να τονιστεί, πως ο ρόλος των οχημάτων αυτών, θα γίνεται όλο και πιο καίριος, όσο αυξάνεται το μερίδιο της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ΑΠΕ και ταυτόχρονα μειώνεται το αντίστοιχο μερίδιο των ορυκτών καυσίμων. Και αυτό, διότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα παρέχουν τη δυνατότητα για έναν όλο και πιο “καθαρό” τρόπο μετακίνησης σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα, όσο συντελείται η απανθρακοποίηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Ως εκ τούτου, η προώθηση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί βασικό στόχο πολιτικής, ο οποίος προϋποθέτει την ολοκλήρωση του σχετικού κανονιστικού πλαισίου, τον προγραμματισμό ανάπτυξης των απαραίτητων ενεργειακών υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Γερασμένος ο ελληνικός στόλος

Παρά το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς οχημάτων, αυτή παρουσιάζει συγκεκριμένες ιδιοτυπίες σε σύγκριση με τις αντίστοιχες των λοιπών Κρατών Μελών ΕΕ λόγω κυρίως του γεγονότος ότι η ελληνική αγορά καινούργιων επιβατικών έχει συρρικνωθεί σημαντικά την περίοδο 2010-2018. Πιο συγκεκριμένα, το μέσο μέγεθος της αγοράς καινούργιων επιβατικών οχημάτων ανήλθε σε 85.890 οχήματα, εμφανίζοντας πτώση μεγαλύτερη του 68% σε σχέση με το μέσο όρο της περιόδου 2000-2009. Ο στόλος στην Ελλάδα εκτιμάται κατά προσέγγιση στα 5,15 εκατ. οχήματα στα τέλη του 2018.

Όσον αφορά τη διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά οχημάτων, τα αμιγώς Η/0 (BEV) και τα Plug-In Υβριδικά (PHEV), δεν υπερβαίνουν το 0,33% της συνολικής αγοράς έως τον Αύγουστο του 2019.