Η Πάτρα και η παραλιακή της ζώνη, από το νέο Λιμάνι ως την Αγυιά
Πηγή Εικόνας: Google Maps

Οριστική μοιάζει να είναι η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Πάτρας από το Νέο Λιμάνι μέχρι το έλος της Αγυιάς, καθώς το δημοτικό συμβούλιο ενέκρινε, πρόσφατα, τη διενέργεια του ανοικτού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού δύο σταδίων, που αφορά την κατάρτιση της απαιτούμενης αρχιτεκτονικής μελέτης. Συνολικά, ο προϋπολογισμός της ανάπλασης τοποθετείται σε 34 εκατ. ευρώ.

Πριν όμως, περάσουμε στο δια ταύτα του έργου, ας δούμε μερικά «αγκάθια» στη διαδικασία που έχουν εμφανιστεί με το… «καλημέρα» και σχετίζονται με τη φιλοσοφία του κομμουνιστή Δημάρχου Πατρών Κώστα Πελετίδη. Ο δήμαρχος που έχει στο παρελθόν γίνει ευρύτερα γνωστός μέσα από πρωτοβουλίες, όπως η διακοπή της χορηγίας της Coca Cola στο καρναβάλι της Πάτρας, αλλά και από την αφαίρεση των κεραιών κινητής, έχει θέσει ορισμένες «κόκκινες γραμμές».

Η πιο σημαντική από αυτές αφορά την αξιοποίηση της μαρίνας, που βρίσκεται εντός της παραχωρηθείσας έκτασης της παραλιακής ζώνης και δεν έχει ακόμη αδειοδοτηθεί, με το Δήμαρχο να διαμηνύει ότι δεν θα επιτρέψει την παραχώρηση σε υποπαραχωρησιούχους, για 60 χρόνια, από το ΤΑΙΠΕΔ του χώρου του παλιού λιμανιού, όταν αυτό μεταφερθεί στο νέο. Να σημειώσουμε ότι η υποπαραχώρηση είναι ένα από τα μοντέλα που εξετάζει το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των τουριστικών λιμένων.

Ο ίδιος έχει ακόμη ταχθεί κατά της παραχώρησης δημοτικών χώρων σε ιδιώτες με στόχο την εκμετάλλευσή του, γεγονός που σημαίνει ότι οι αρχές αυτές του Δημάρχου θα επηρεάσουν και τον επικείμενο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ως προς το σκέλος της δημιουργίας εμπορικών χρήσεων.

Ένα ακόμη «αγκάθι» που όμως, δεν σχετίζεται με το Δήμαρχο, αφορά την υπογειοποίηση του τρένου σε όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης» του Δήμου της Πάτρας, έργο που θα πρέπει να λάβουν υπόψη οι μελετητές, χωρίς όμως, η χάραξή του να έχει οριστικοποιηθεί από το υπουργείο Υποδομών.

Τι προβλέπει ο διαγωνισμός

Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, που συνοδεύεται από αρχιτεκτονικά βραβεία αξίας 186.000 ευρώ, προβλέπει την ανάπλαση παραλιακού μετώπου μήκους 6 χιλιομέτρων από το Νέο Λιμάνι μέχρι το έλος της Αγυιάς, ενώ δεν υφίσταται, πλέον, ο παλαιότερος σχεδιασμός για δόμηση έκτασης 55.000 τ.μ.  Κι αυτό καθώς ο σχεδιασμός του δημάρχου προκρίνει σχεδόν αποκλειστικά τη δημιουργία κοινόχρηστων χώροι πρασίνου, ψυχαγωγίας, αθλητισμού, πολιτισμού κτλ. Συγκεκριμένα, η μελέτη αφορά στην ανάπλαση τμήματος εμβαδού 330 στρεμμάτω που ορίζεται ανατολικά από τα ανάντη των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου – Όθωνος Αμαλίας – Ακτής Δυμαίων μεταξύ των προβολών των οδών Π. Κανελλοπούλου  και Ε. Βενιζέλου, και επί πλέον στο τμήμα που ορίζεται δυτικά της οδού Αωού έως την ακτογραμμή και από την οδό Τερψιθέας έως την  Π. Κανελλοπούλου.

Επίσης, τα βασικά χαρακτηριστικά του διαγωνισμού περιλαμβάνουν:

-την κατεδάφιση του πρώην κτηρίου των υπηρεσιών λιμένος Πατρών (στο ύψος της Γούναρη) στη θέση του και των συνοδών κτιρίων να σχεδιαστεί και να εγκατασταθεί ένα τοπόσημο – σύμβολο της πόλης, όπως ήταν στο παρελθόν ο φάρος της Αγίου Νικολάου. Ωστόσο, ο επικείμενος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός δεν περιλαμβάνει το σχεδιασμό του τοποσήμου, που θα αποτελέσει αντικείμενο νέα διαγωνιστικής διαδικασίας.

-ο μόλος της Αγίου Νικολάου θα αξιοποιηθεί για περίπατο αναψυχής και εκδηλώσεις υπαίθριου χαρακτήρα, και η περιοχή μελέτης θα συνδέεται με την ευρύτερη περιοχή του Ιερού Ναού Αγίου Ανδρέα και την Τριών Ναυάρχων. Θα διατηρηθούν ορισμένα από τα υφιστάμενα κτίρια, δηλαδή ο φάρος, η ψαροταβέρνα, το κολυμβητηρίο του ΝΟΠ και το παλαιό κτίριο στην αρχή του μόλου Αγίου Νικολάου.

-Τον αποκλεισμό της κίνησης των οχημάτων στο τμήμα της παραλιακής οδού Ηρώων Πολυτεχνείου από την οδό Τερψιθέας έως την οδό Κανελλοπούλου, ώστε ο χώρος από την ακτογραμμή έως την οδό Αωού να μελετηθεί ενιαία και  να χρησιμοποιηθεί από τους δημότες ως  χώρος πρασίνου και αναψυχής με το τμήμα αυτό της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου να υποδέχεται ποδηλατόδρομο  – πεζόδρομο και λοιπές Κ/Χ διαμορφώσεις προς τους δημοτικούς χώρους του οικολογικού πάρκου του έλους της Αγυιάς και του πρώην Κάμπινγκ.